یک نویسنده:

دلالی انتشارات نوپا یکی از معضلات در صنعت نشر است

علی جهانگیری پژوهشگر حوزه هنر، نویسنده و شاعر گفت: انتشاراتی که تازه فعالیت خود را شروع کرده و اسم آن هنوز به وجود نیامده است، چطور می تواند در سال اول صد جلد کتاب چاپ کند.
کد خبر: ۴۲۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳ - 01December 2020

دلالی انتشارات نوپا یکی از معضلات در صنعت نشر استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، علی جهانگیری پژوهشگر حوزه هنر، نویسنده و شاعر در رابطه با دشواری‌های نشر کتاب در ایران در گفت‌وگویی رادیویی اظهار داشت: یکی از حمایت‌های که از انتشارات می‌شود، دادن سهمیه کاغذ است که نوعی در اختیار قرار دادن رانت به ناشران است. رانت‌ها در اکثر جوامع برخی حواشی، ایجاد می‌کند که جمع کردن این حواشی شاید هزینه برتر از رانتی است که در اختیار انتشارات قرار می‌دهند.

وی افزود: در کشور پیشرفته‌ای مانند انگلیس، ثبت و شروع یک شرکت و فعالیت اقتصادی دو ساعت طول می‌کشد ولی در کشور ما بیش از دوماه طول می‌کشد. اما وقتی در کشور انگلیس وارد بازار می‌شوند، به سختی پول به دست می‌آید ولی در کشور ما اگر به کار آشنا باشی، خیلی راحت خواهد بود اما راندمان بسیار پائین خواهد بود.

جهانگیری در ادامه گفت: ما در انتشارات و نشر در خاورمیانه اول هستیم، امکانات عالی است ولی خروجی مناسب نیست. چهل سال پیش 250هزار فارغ التحصیل داشتیم، ولی اکنون این رقم به 14میلیون رسیده است. یعنی سرانه مطالعه و کتابخوانی کشور، باید خیلی بالا باشد ولی متاسفانه نیست. سرانه ورود یک ژاپنی به فضای مجازی که سرآمد صنعت دیجیتال است، 46 دقیقه می‌باشد ولی در ایران بیش از یکساعت است و سرانه مطالعه در کشورمان، 12 دقیقه در روز است.

وی همچنین در ادامه به رادیو گفت‌وگو  گفت: مشکلات در نشر ریشه‌ای است و رانت بخشی از مشکلات آن است. همچنین تولید محتوا و کنترل کیفیت محتوا از مشکلات دیگر صنعت نشر است و نهادی کنترل کیفیت محتوا را برعهده ندارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور، فقط به مسئله ارشاد و بیشتر به ممیزی‌ها می‌پردازد. از سوی عدم هماهنگی در دستگاه‌های ناظر یکی دیگر از مشکلات نشر است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دلالی انتشارات نوپا یکی دیگر از معضلات در صنعت نشر است، افزود: انتشاراتی که تازه فعالیت خود را شروع کرده و اسم آن هنوز به وجود نیامده است، چطور می‌تواند در سال اول صد جلد کتاب چاپ کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سیستم‌های پخش ما هنوز سنتی است، گفت: یکی از آسیب‌های که برای پخش سنتی وجود دارد، و اتفاقا اتفاق بسیار مبارکی می‌تواند باشد، فروشگاه‌های اینترنتی، کتاب‌های گویا و کتاب‌های الکترونیک وهمچنین خودناشری است. که تمام آنها در نهایت به سمت خودناشری سوق پیدا کرده است و هر چه جهان رسانه وسیعتر شود هر کس ناشر آثار خود خواهد شد. یک فرد هر چه که علاقه دارد می‌تواند نشر بدهد و مخاطب خود را داشته باشد ولی دیگر انتشاراتی مانندآمازون برای آن شخص سرمایه گذاری نخواهد کرد.

جهانگیری در پایان اذعان داشت: خودناشری مهارت‌های ناشران را نه تنها در زمینه محتوا بلکه در زمینه تولید و پخش نیز افزون می‌کند و این باعث می‌شود که ناشران خود را به روز کنند و از ابزار الکترونیک استفاده کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار