چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۵

بیمارستان ۵۵۰ نزاجا، سنگری برای خدمت‌رسانی پزشکان ارتش در دفاع مقدس

در طول دفاع مقدس مجروحین لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) به همراه دیگر مجروحینی که به ‌وسیله‌ی هواپیماهای ترابری C-130 نیروی هوایی ارتش به شهر مشهد، منتقل می‌شدند در بیمارستان ۵۵۰ شمس‌الشموس ارتش تحت درمان قرار می‌گرفتند.
کد خبر: ۴۲۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ - 02December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

بیمارستان ۵۵۰ نزاجا

بیمارستان ۵۵۰ شمس‌الشموس (ع)، متعلق به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است و در بلوار ملک‌الشعرای بهار و در ابتدای خیابان رزم شهر مشهد قرار دارد. این بیمارستان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در نزدیکی پادگان لشکر ۷۷ خراسان و جنب فروشگاه سابق اتکا، برای ارائه‌ی خدمات پزشکی به کارکنان یگان‌های ارتش مستقر در این استان، احداث شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی عراق در شهریور ۱۳۵۹ این بیمارستان که یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های ارتش در شمال شرق کشور بود نقش مهمی در راستای بستری و مداوای مجروحین جنگی در دوران دفاع مقدس بر عهده داشته است.

مجروحین لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) به همراه دیگر مجروحینی که از خطوط مقدم جبهه برای مداوا به ‌وسیله‌ی هواپیماهای ترابری C-130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به شهر مشهد، اعزام می‌شدند و پس از تخلیه در فرودگاه نظامی پایگاه ۱۴ شکاری تمام رضا (ع) به بیمارستان ۵۵۰ منتقل و تحت درمان قرار می‌گرفتند.

از تعداد یک هزار و ۴۱۵ نفر جانباز کارکنان کادر و چهارده هزار و ۵۳۴ نفر جانباز کارکنان وظیفه لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) در دوران دفاع مقدس، تعداد زیادی در این بیمارستان بستری و مداوا شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار