چهل‌سالگی سرو/

در اردوگاه‌های عراق چه بر سر اسرای ایرانی آمد؟+ فیلم

دوران اسارت برای آن دسته از رزمندگانی که در جبهه‌های دفاع مقدس به اسارت رژیم بعث عراق درآمده بودند سال‌هایی پر از درس بود. جوانانی که در چند سال تجربه همزمان تلخی و شیرینی سختی‌های اسارتشان، شکنجه، رفاقت‌ها، توسل و توکل به خدا و ده‌ها حس دیگر را تجربه کرده بودند.
کد خبر: ۴۲۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰ - 03December 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دوران اسارت برای آن دسته از رزمندگانی که در جبهه‌های دفاع مقدس به اسارت رژیم بعث عراق درآمده بودند سال‌هایی پر از درس بود. جوانانی که در چند سال تجربه همزمان تلخی و شیرینی سختی‌های اسارتشان، شکنجه، رفاقت‌ها، توسل و توکل به خدا و ده‌ها حس دیگر را تجربه کرده بودند.

این شرایط در حالی که برای افراد سالم سخت بود برای مجروحین اسیر سختی دوچندان داشت. شرایط سختی که باعث می‌شد به دلیل نبود بهداشت، بی توجهی به مجروحین و عدم کمک‌های پزشکی تعدادی از اسرای مجروح به شهادت برسند.

وضعیت اسرای مجروح ایرانی در اروکگا‌های بعثی چگونه بود؟+ فیلم

سربازان عراقی در اردوگاه‌ها از هر فرصتی برای شکنجه جسمی و روحی اسرا استفاده می‌کردند، همین خود عاملی بود تا رزمنده‌های سالم نیز زیر بار کتک و لگد و کابل‌های سربازان بعثی به شدت زخمی شوند و این مجروحیت‌ها به دلیل نبود بهداشت و رسیدگی‌های درست تا چندین ماه بر پیکر اسرا بماند و گاه با وخیم‌تر شدن اوضاع جانشان را بگیرد. از همین رو ۴۵۰ نفر از آزادگان دوران دفاع مقدس در همان اردوگاه‌های عراق به شهادت رسیدند.

در ادامه بخشی از صحبت‌های دکتر غلامرضا سراوانی و هادی بیگدلی از پزشکان اسیر در زندان‌های رژیم بعثی را در خصوص وضعیت اسیران مجروج ایرانی در اردوگاه‌های عراق می‌بینید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار