نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس:

مجلس در ۲ فراکسیون امور ایثارگران را بررسی می‌کند

«اقبال شاکری» با بیان این‌که در حال حاضر در مجلس دو فراکسیون به پیگیری امور ایثارگران می‌پردازد، گفت: در این فراکسیون‌ها موضوعات ایثارگران جمع‌بندی و اولویت‌بندی شده و برخی از این موضوعات نیز از دستگاه‌های متولی پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۴۲۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷ - 02December 2020

مجلس در ۲ فراکسیون موضوعات ایثارگران را بررسی می‌کندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «اقبال شاکری» نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر کارگروه امور ایثارگران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای «محسن فخری‌زاده» و تاکید بر شتاب بیشتر ملت ایران با وجود این شهادت‌ها در عرصه پیشرفت علمی و امنیت ملی، در توضیح ظرفیت‌ها و امکانات فراکسیون ایثارگران مجلس و ارتباط متقابل جانبازان و ایثارگران با این فراکیسون، اظهار داشت: در حال حاضر در مجلس دو فراکسیون به پیگیری امور ایثارگران می‌پردازد؛ یکی فراکسیون ایثارگران به ریاست «احمد امیرآبادی فراهانی» و دیگری فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست «حسن نوروزی» است.

وی افزود: در این فراکسیون‌ها موضوعات ایثارگران جمع‌بندی و اولویت‌بندی شده و برخی از این موضوعات نیز از دستگاه‌های متولی مثل بنیاد شهید، نیرو‌های مسلح و وزارتخانه‌های گوناگون پیگیری می‌شود. در مسائل ایثارگری در برخی موارد نیازمند پیگیری اجرای قوانین موجود و یا نظارت بر نحوه اجرا هستیم تا خانواده‌های جانبازان و ایثارگران از حقوق خود محروم نمانند. در عین حال برخی موضوعات فراگیر بوده و نیازمند تصویب قانون جدید یا اصلاح قوانین قبلی است که مجلس فعلی ظرفیت خوبی برای ورود به این قبیل موارد از طریق فراکسیون ایثارگران دارد.

شاکری با بیان اینکه فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد تا این قبیل موارد را در قالب طرح دو فوریتی در مجلس مطرح کند، گفت: برای تدوین این طرح‌ها از دیدگاه‌های خانواده ایثارگران که خود ذی‌النفع هستند نیز بهره می‌گیریم و معمولا قبل از اعلام وصول در هیات رئیسه، نظر نمایندگان را از طریق رایزنی برای رأی به طرح مذکور جلب می‌کنیم. در این زمینه اخیرا مجلس برای اشتغال خانواده ایثارگران، مصوبه‌ای را در قالب بخشی از برنامه پنج ساله پنجم گذراند که نمونه موفقی از ورود به موضوعات ایثارگری در مجلس فعلی بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک مسیر هموار برای پیگیری مطالبات ایثارگران، گنجاندن ردیف‌های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور است و با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس فرارسیده، باید زمان را از این نظر مغتنم شمرد. از این رو هر طرح و ایده‌ای که بار مالی دارد، باید به صورت مدون در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد تا بتوانیم در جریان تصویب بودجه برای تامین مالی آن چاره‌جویی کنیم.

نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس ادامه داد: برخی از موضوعات ایثارگری نیز بار مالی ندارد، اما نیازمند استفساریه از مجلس یا شورای نگهبان است که فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد تا برای تسهیل اجرای قوانین مربوطه، این موارد را نیز با فوریت دنبال کند.

شاکری در پاسخ به سوال یکی از اعضای کارگروه ایثارگران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره علت تشکیل دو فراکسیون در حوزه ایثارگری در مجلس کنونی، گفت: در زمان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه فراکسیون ایثارگران، «حسن نوروزی» نماینده ادوار مجلس و رییس سابق این فراکسیون جلسه را برای کاری ترک کرد و انتخابات در غیاب وی برگزار شد که اخلاقی‌تر این بود که برگزاری انتخابات به زمان حضور وی در جلسه موکول می‌شد. در این انتخابات «احمد امیرآبادی» به‌عنوان رییس فراکسیون انتخاب شد، اما گروهی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند با توجه به حضور «حسن نوروزی» در فراکسیون ایثارگران در دوره گذشته، از ظرفیت وی به شکل دیگری استفاده کنند و به این ترتیب فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت در مجلس نیز اعلام موجودیت کرد که اتفاقا با اقبال روبرو شد و «حسن نوروزی» نیز به عنوان رییس این فراکسیون رای نمایندگان را جلب کرد.

به گفته وی، تفکیک وظایف دقیقی میان این دو فراکسیون صورت نگرفته، اما مقرر شده در فراکسیون ایثاگران فقط موضوعات کلان دنبال شود و موارد نظارت و پیگیری صرفا در فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت صورت گیرد؛ ضمن اینکه در مسائل تقنینی هر دو فراکسیون به صورت مشترک به موضوع ورود می‌کنند.

پایان پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار