چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۶

باشگاه افسران، مقر گروه ضربت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی (ره)، گروه ویژه‌ای به نام گروه ضربت در مشهد تشکیل شد؛ که مأموریت‌های مختلفی از جمله برقراری نظم و امنیت و حفظ دستاوردهای انقلاب را بر عهده داشت، این گروه مدتی در باشگاه افسران استقرار داشت.
کد خبر: ۴۲۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ - 04December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

این مکان که در خیابان امام خمینی (ره) و در نزدیکی بازار جنت واقع شده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، باشگاه افسران نام داشت که در آن برنامه‌ها و میهمانی‌های شبانه برگزار می‌ شد و نظامیان به همراه خانواده‌های خود در آن شرکت می‌کردند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام خمینی (ره)، گروه ویژه‌ای به نام گروه ضربت، تشکیل شد؛ که مأموریت‌های مختلف از جمله برقراری نظم و امنیت در شهرها و حفظ دستاوردهای انقلاب، دستگیری سران خائن رژیم طاغوت، اعضای ساواک، کشف خانه‌های تیمی، دستگیری اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، حفاظت از شخصیت‌ها و اماکن مهم، گشت‌های شبانه و ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس را برعهده داشت.

این گروه برای مدتی در مکان باشگاه افسران مستقر شد؛ قسمت دیگری از این مکان به ‌عنوان آشپزخانه موقت سپاه، برای پخت غذا، استفاده می‌شد.

با پایان جنگ این مکان که متعلق به لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) بود به مجتمع فرهنگی، آموزشی و زائرسرای جوادالائمه (ع) لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) تبدیل شد و به فعالیت خود ادامه داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار