دورنمای جنگ یمن و معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان و امارات

آمریکا تاکنون به سعودی‌ها کمک کرده تا یمن، کشور همسایه خود را هدف شدیدترین حملات و بمباران ها قرار بدهد.
کد خبر: ۴۳۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ - 06December 2020

دورنمای جنگ یمن و معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان و اماراتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا با یک قدم ساده می‌تواند بدترین بحران انسانی را در چند ساعت پس از روی کار آمدن در ژانویه بهبود بخشد؛ پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان در یمن.

به گزارش «هافینگتن پست»، بدون حمایت آمریکا، عربستان سعودی و هم پیمانانش خسارت بسیار کمتری را به یمن وارد خواهند کرد؛ جایی که درگیری طولانی مدت منجر به جان باختن بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ غیرنظامی شده و ۱۰ میلیون نفر را به مرز گرسنگی کشانده است.

به تازگی،۸۰ گروه مختلف در نامه‌ای از جو بایدن خواستند که هرچه زودتر در این زمینه گامی بردارد.

همانطور که گروه‌ها اعلام کردند، این باید یک گام اصلی توسط بایدن باشد؛ بایدن در زمان معاونتش برای باراک اوباما از جنگ حمایت می‌کرد، اما از آن زمان قول داده است که این جنگ را به پایان برساند.

همچنین بسیاری از مقامات ارشد دولت اوباما که نقشی برجسته در تیم بایدن بازی می‌کنند، مانند جیک سالیوان، گزینه احتمالی مشاور امنیت ملی آمریکا، خواستار عقب نشینی آمریکا از حمایت عربستان شده اند.

در این نامه آمده است «دولت بایدن-هریس فرصتی تاریخی برای پایان دادن به همدستی آمریکا در این جنگ در لحظه ورود بایدن به دفتر ریاست جمهوری را دارد؛ هر روز با مرگ‌های بیشمار جدید ناشی از جنگ و گرسنگی، مردم یمن در وضعیت بدی به سر می‌برند.»

این گروه‌ها می‌خواهند که بایدن به سرعت مجموعه‌ای از تغییرات سیاسی بهم پیوسته را در این زمینه اعمال کند؛ آن‌ها استدلال کردند که بایدن کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا را به سعودی‌ها قطع کند.

آن‌ها همچنین می‌خواهند که فروش سلاح به سعودی‌ها و کشور‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند پایان یابد و سعودی‌ها تحت فشار قرار بگیرند تا بمباران و محاصره یمن پایان یابد؛ همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه که توسط ترامپ متوقف شده بود از سر گرفته شود.

بایدن بار‌ها و بار‌ها روابط گرم ترامپ با عربستان سعودی را در جریان مبارزات انتخاباتی محکوم کرد و مدعی شده بود که در عوض رفتار با عربستان را به دلیل نقض حقوق بشر در یمن و موضوعات دیگر مانند ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد رژیم سعودی، تغییر خواهد داد.

در همین حال، ترامپ بیش از یک ماه دیگر رییس جمهور آمریکا باقی خواهد ماند و می‌تواند برنامه‌های بایدن را پیچیده کند؛ او در حال پیشبرد یک معامله بزرگ تسلیحاتی با امارات است که متحد عربستان نیز است.

«هافینگتن پست» در پاین نوشت ترامپ به دنبال این است تا گروه حوثی (انصارالله) را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد که همین اقدام می‌تواند برای انجام مذاکرات صلح و پایان دادن به جنگ علیه یمن مشکل به وجود آورد؛ این کار همچنین ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن را دشوار خواهد کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها