آیت‌الله اعرافی:

ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیازمند پیوست روایتگری است/ حماسه ایثار و شهادت در قالب نظریات علمی جلوه گر شود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حماسه انقلاب و دفاع مقدس پرتوی از اشعه نورانی حماسه عاشوراست و هر قدر هم در خود توان ماندگاری داشته باشد، بقای آن نیازمند پیوست و مکمل پیام آوری و روایتگری است.
کد خبر: ۴۳۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ - 06December 2020

ترویج فرهنگ دفاع مقدس نیازمند پیوست روایتگری است/ حماسه ایثار و شهادت در قالب نظریات علمی جلوه گر شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در مراسم افتتاح دو رشته دانشگاهی دفاع مقدس در قم که  امروز در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت برگزار شد، با گرامیداشت روز دانشجو و شهدای گرانقدر این قشر و همچنین شهدای حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی و نیز سردار شهید سلیمانی و شهید فخری زاده اظهار کرد: تلاش‌های انقلابی و جهادی مدیران اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس و مرکز علمی کاربردی شهرداری قم در راه اندازی دو رشته کارشناسی روایتگری دفاع مقدس و کاردانی امور فرهنگی- موزه برای نخستین بار در کشور در قم و نیز اهتمام همه کسانی که در کسوت‌ها و قالب‌های مختلف در زنده نگهداشتن حماسه بزرگ و بی نظیر ملت ایران نقش دارند، قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی رشته‌های دانشگاهی دفاع مقدس در واقع پاسداشت و احیای ارزش‌های ایثار و شهادت و حفظ و ترویج آثار انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: تلاش دست اندرکاران قلمرو‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و .. در راستای زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت از مرتبت بالایی برخودار بوده و ان شاءالله در پاداش شهیدان سهیم باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه زنده داشت خاطره‌های بزرگ حماسی یک ملت نقش مهمی در هویت سازی و تداوم فرهنگ یک ملت دارد، عنوان کرد: بسیاری از کشور‌ها با صرف هزینه‌های زیاد، از کشته هایشان در جنگ‌های مختلف، نهایت تکریم را به عمل می‌آورند، موزه‌های جنگ برپا می‌کنند و الگو‌های پیشگام در حوزه دفاع از سرزمین خود را برجسته ساخته و آن‌ها را شناسنامه کشور خویش می‌کنند تا در عرصه‌های مختلف، تاریخ میهن خویش را با نماد‌های سربازان گمنام و مدافعان وطن بسازند.

وی با اشاره به وجه تمایز دفاع مقدس با مقوله دفاع در دیگر جنگ‌ها افزود: آنچه که دررابطه با انقلاب و دفاع مقدس انجام می‌شود، رنگ و طعم و بوی دیگری دارد که در هیچ جای عالم نیست، زیرا مقاومت و آرمان‌های ما فراتر از دفاع متعارف از یک سرزمین است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به ابعاد مختلف ویژگی‌های دفاع مقدس ادامه داد: دفاع مقدس یک فصل درخشان و بی سابقه در ۲۰۰ سال گذشته بود که توانست سرزمین و استقلال ما را حفظ کند و همه آن‌هایی که عرق ملی دارند باید به شهیدان والامقام افتخار کنند، زیرا در طول دو قرن گذشته، هر گاه ایران وارد جنگی شد، قلمرو‌های وسیعی را از دست داد و نخستین بار این انقلاب اسلامی بود که توانست وارد یک معرکه کم نظیر تاریخی شود و با ایثارگری جوانان خود حتی یک وجب از خاک این میهن اسلامی را به دست دشمن ندهد.

وی ادامه داد: در طول هشت سال دفاع مقدس، استکبار جهانی تمام لجستیک و امکانات و سلاح‌های غیر متعارف و دلار‌های کثیف خود را در اختیار رژیم بعثی قرار داد، اما ملت غیور ایران با رهبری امام خویش و رشادت جوانان شجاعی که در سن ۲۵ سالگی فرماندهی یک لشکر را برعهده داشتند، در مقابل تجاوز ایستاد و کشور را از هرگونه آسیب و تجاوز بیمه کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دفاع مقدس فراتر از بعد ملی، از یک بعد آرمانی و ایمانی برخودار بوده و دارای گفتمانی فراتر از یک گفتمان عادی دفاع سرزمینی است و همه آن چه که در کشور‌های مختلف برای صیانت از تاریح و جنگ و دفاع و بزرگداشت الگوهایشان انجام می‌شود، فراتر از آن باید در مورد دفاع مقدس ما صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: مراکز حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش و همچنین اقشارمختلف جامعه باید تحلیل جامعی از فصول درخشان انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند و در این زمینه هر چه توان داریم انجام دهیم، باز هم کم است.

آیت الله اعرافی در تبیین دومین ویژگی و ضرورت دفاع مقدس ابراز کرد: حماسه‌ها هر قدر هم عظمت داشته و در خود توان ماندگاری داشته باشند، بقای آن‌ها در گرو مقدماتی است و نیاز به پیوست و مکمل پیام آوری دارد.

وی ادامه داد: حماسه عاشورا که در طول تاریخ بشریت بی نظیر است و قلب تاریخ را می‌شکافد، اگر بخواهد همه عظمت و درخشندگی و جذابیت آن باقی بماند، نیاز به روایتگری و پیام آوری و ماندگار سازی در حافظه تاریخ دارد و قهرمان ماندگاری نهضت عاشورا، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و حماسه ایثار ملت، تجلی شعاعی از پرتو نورانی عاشوراست و قابلیت ماندگاری داشته و در ذات خود نیاز به روایتگری و انتقال پیام دارد.

وی تصریح کرد: باید در تولید تاریخ و روایتگری صحیح حماسه در قالب‌های مکتوب و ملفوظ تلاش کنیم و حوادث و وقایع انقلاب و دفاع مقدس را به شکل‌های مختلف مکتوب و مدون، سینه به سینه و شفاهی با رعایت تمام دقت و جذابیت و ظرایف تاریخ نگاری منتقل کنیم در این صورت است که توانسته ایم دین خود را ادا کنیم.

آیت الله اعرافی بهره گیری از هنر و ادبیات در همه اقسام کهن و نوین آن در بازنمایی حماسه و تاریخ نگاری شرط ماندگاری آن حماسه خواند و افزود: سومین روش جلوه گری تاریخ گذشته استفاده از نمادسازی با نماد‌های زیبای مهندسی و معماری است و در طراحی‌های راهیان نور نیز به خوبی دیده می‌شود که البته باید نماد‌ها عمق بیشتری را از حماسه نشان دهد.

وی چهارمین روش ماندگاری و ثبت تاریخ و حماسه را تولید سبک‌های زندگی و الگو‌های رفتاری و فرهنگی برشمرد و ادامه داد: باید بتوان فضایل و عظمت و شکوه ملت ایران و سبک رفتاری جبهه را آنگونه که متناسب را با دنیای امروز است، بازسازی کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری پنجمین روش ماندگاری حماسه را بازنمایی انقلاب و دفاع مقدس در قالب علم و دانش و فنون و حوزه‌های اندیشه‌ای دانست و افزود: در این راستا اهمیت رسالت حوزه دانشگاه و آموزش و پرورش به عنوان سه ضلع اصلی علم و دانش در کشور بیش از پیش مشخص می‌شود و ما وقتی می‌توانیم از انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت به عنوان سه فصل در تاریخ انقلاب اسلامی سخن بگوییم که همه این‌ها در قالب تئوری‌ها و بحث‌ها و نظریات علمی پژوهشی جلوه گر شود.

وی راهکار تخقق روش‌های فوق را نظام رشته‌ای در حوزه و دانشگاه و ایجاد تخصص‌های گوناگون ناظر به انقلاب و دفاع مقدس خواند و تاکید کرد: در درختواره رشته‌های حوزه که شامل ۴۰۰ رشته و گرایش است، سطح سه و چهار حوزه مرتبط با فرهنگ انقلاب و دفاع است و به طور مشابه در دانشگاه‌ها هم رشته سازی شده است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: امروز شاهد تولد رشته دانشگاهی کارشناسی روایتگری هستیم و ما هم علاوه بر رشته‌های جهاد و دفاع و برخی رشته‌های مرتبط، افزایش رشته‌های اینچنینی و دروسی که آگاهی بخش باشد و در واقع به نحوی روایتگری را نسبت به انقلاب و دفاع در بر داشته باشد، در حوزه دنبال خواهیم کرد.

وی اهمیت ایجاد دوره‌های کاربردی مهارتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در نظام آموزشی باید بسته‌هایی به شکل دوره‌های پودمانی برای همه روحانیونی که اهل تبلیغ هستند و سایر حوزویان و نیز نیرو‌های مسلح در نظر گرفته شود؛ به عنوان نمونه همه طلبه‌های سطح یک حوزه باید یک مرتبه به اردوی راهیان نور اعزام شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه پایان نامه ها، مجلات، رساله‌ها و تححقیقات علمی نیز فصل بزرگی است که در موضوع دفاع مقدس باید دنبال شود، خاطرنشان کرد: در اولین برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه، ۴۰ مضمون اصلی و ۹۰۰ برنامه داریم که بخشی از آن به موضوع احیای ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس اشاره دارد و با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و راویان و مراکز دانشگاهی نیز در ارتباط است.

وی توجه به تمامی مراحل انقلاب در حفظ و ترویج حماسه‌ها را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: حتما باید توجه به فعالیت‌های فکری و فرهنگی در فصول انقلاب و نهضت اسلامی از سال‌های ۴۱ و ۴۲ و پس از پیروزی انقلاب و قبل از دفاع مقدس تا جبهه مقاومت مد نظر قرار بگیرد و در آن صورت است الگو‌ها کامل معرفی شده و عظمت کار شهدای هسته‌ای و شهدای مقاومت نیز دیده خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار