چهل‌سالگی سرو/

نگاهی به زندگی شهید «عبدالله نوری طاهردهی»

شهید «عبدالله نوری طاهردهی» دوم آذر ۱۳۳۲ در روستای طاهرده ساری به دنیا آمد و در ۱۶ آذر ۱۳۶۲ در جاده اهواز-سوسنگرد به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۳۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰ - 06December 2020

نگاهی به زندگی شهید «عبدالله نوری طاهردهی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و در سالروز شهادت شهید «عبدالله نوری طاهردهی» زندگی‌نامه این شهید را مرور می‌کنیم.

زندگی‌نامه شهید:

«حسن»، كشاورز بود و «محرّم»، امّا خانه‌دار. زوج زحمتكش و متدینی كه در آذر ماه سال 1332 در تب و تاب رسیدن كودكی بودند با نام «عبدالله».

خردسالی‌اش در كوچه پس كوچه‌های «طاهرده» از توابع ساری سپری شد، از این­رو دوره ابتدایی را در همین محل گذراند. سپس با طی مقطع راهنمایی، تحصیلاتش را در پایه سوّم دبیرستان شبانه «سعدی» ساری ادامه داد. ناگفته نماند كه ایام فراغت وی اغلب به ماهی‌گیری و كشاورزی می‌گذشت. «قربان» از خصوصیات اخلاقی برادرش می‌گوید:

«فرد با ایمان و مقیدی بود. بچه­ های محل را جمع می­كرد و به نماز جماعت و جمعه می‌برد. علاوه بر آن همیشه دعا می‌كرد كه راه كربلا باز شود تا بتواند قبر امام حسین (ع) را زیارت كند.»

روایت دوست شهید:

«حسین حبیبی» می‌گوید: «دو سال قبل از انقلاب، در سازمانی واقع در تهران مشغول به كار شد. وقتی متوجه شد كه كارشان كنترل نیروی انقلابی و ارسال گزارش فعالیت­های آنان است، از شغل خود انصراف داد و به خانه برگشت.»

حضور در تظاهرات ضدّ طاغوت و توزیع اعلامیه­‌های امام خمینی در محل و دیگر روستاهای اطراف از جمله اقدامات این جوان پرشور انقلابی محسوب می‌شود. غائله گنبد كه شكل گرفت، وی خود را به دیگر همرزمانش در این منطقه رساند و به مدت 21 روز در آنجا به سر بُرد.

عبدالله در 10/11/1358 به عضویت سپاه درآمد و در واحد تداركات تیپ یك كربلا مشغول خدمت شد. این پاسدار ارزشمند مازندرانی، در طرح ویژه جنگل و درگیری 6 بهمن آمل نیز خدمات ارزنده ­ایی از خود به یادگار گذاشت. ناگفته نماند كه وی به مدت 3 ماه در كردستان به سَر بُرد. سپس جهت انجام مأموریت، از طرف بسیج راهی دودانگه ساری شد.

در نهایت، شهید نوری بزرگوار در 16/9/1362 در جاده اهواز–سوسنگرد، در اثر سانحه تصادف به فیض عظیم شهادت نائل شد. پیكر پاك­ش نیز با بدرقه همسرش، «فاطمه سعیدی» و یادگارانش، «محسن، عاطفه و عالیه»، در گلزار شهدای روستا به خاك سپرده شد.

روایت خواهر شهید:

«رقیه» می‌گوید: «كتابخانه كوچكی در محل درست كرده بود كه جوانان و نوجوانان را آن‌جا جمع می‌كرد و به ارشادشان می‌پرداخت. علاوه بر آن عضو شورای محلّْه نیز بود.»

توصیه‌نامه شهید:

توصیه من به شما این است که مطیع امر رهبر باشید و در دفاع از میهن خود بکوشید. نماز اول وقت و نماز جمعه را فراموش نکنید. در انجام فرائض دینی کوشا باشید. به خواهرانم توصیه می‌کنم که حجاب اسلامی داشته باشند و در حفظ آن کوشا باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها