کارشناس نظامی ترکیه:

هدف از ترور فخری‌زاده ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران است

آغار دلیل اصلی ترور محسن فخری‌زاده را مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت: انجام چنین ترور پیچیده‌ای با هدف تحت فشار قرار دادن ارزش‌های ملی ایران صورت گرفته است.
کد خبر: ۴۳۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲ - 07December 2020

هدف از ترور فخری‌زاده ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، به بعد از ظهر روز جمعه هفتم آذر ماه، محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، طی یک عملیات تروریستی در منطقه آبسرد دماوند در نزدیکی تهران به شهادت رسید.

اگرچه هنوز هیچ فرد یا گروهی به طور رسمی عهده‌دار مسئولیت ترور شهید محسن فخری‌زاده نشده است، اما این اتفاق نظر وجود دارد که این اقدام تروریستی در اتاق فکر مشترک آمریکا-رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است.

«عبدالله آغار» کارشناس مسائل امنیتی در خصوص مسائل پیش آمده گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایران در یک حمله تروریستی به شهادت رسید. با توجه به ترور برخی از دانشمندان ایرانی طی چند سال اخیر ارزیابی شما از این سلسله جنایات تروریستی چیست؟

دلیل اصلی ترور محسن فخری زاده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است، اما فکر نمی‌کنم تنها انگیزه ترور مربوط به این موضوع باشد. انجام چنین ترور پیچیده‌ای با هدف تحت فشار قرار دادن ارزش‌های ملی ایران و از سویی تحریک دولت این کشور است؛ زیرا برنامه هسته‌ای مساله‌ای است که ایران در عرصه بین‌الملل برای آن تلاش می‌کند. عاملان این حمله تروریستی در حال مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هستند. ترور روز ۲۷ نوامبر، نشان داد که آن‌ها می‌خواهند وارد یک مرحله جدید برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران شوند.

همانطور که شما نیز به این موضوع اشاره کردید برخی شواهد نشان می‌دهد که این حمله تروریستی توسط سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) انجام شده است. اهداف اصلی اسرائیل از این اقدامات تروریستی علیه دانشمندان ایرانی چیست؟

بسیاری از مقامات سیاسی ایران مطرح کرده‌اند اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده نقش داشته است؛ مطمئناً اسنادی در خصوص نقش اسرائیل در دست دارند که با این شفافیت آن را مطرح می‌کنند.

در جغرافیای خاورمیانه آمریکا، عربستان سعودی و رژیم اسرائیل مخالف برنامه هسته‌ای ایران هستند. همانطور که می‌دانید در ۲۲ نوامبر «یوسی کوهن» رئیس سازمان جاسوسی (موساد) و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان رفته و در آنجا با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا جلسه‌ای تشکیل دادند. دیداری پشت در‌های بسته و کاملاً غیرعلنی؛ اینکه پشت در‌های بسته در مورد چه چیزی بحث کرده‌اند مشخص نیست، اما نکته مورد توجه، انجام این ترور پس از این دیدار بوده است. همچنین نکته قابل تأمل دیگر همزمان شدن این اقدام تروریستی با مشخص شدن نتایج ایالات متحده آمریکا است.

با نگاه اجمالی به ترور برخی دانشمندان کشور‌های اسلامی از جمله کشته شدن ۹ نفر از مهندسان پهپادی و جنگنده‌های اف ۱۶ در کشور ترکیه از سال ۲۰۰۶ تا به امروز، ترور برخی دانشمندان فلسطین، مصر، تونس و … می‌توان دریافت عاملان اصلی این اقدام بیشتر بر پایه‌های علمی کشور‌ها تمرکز کرده‌اند. تحلیل شما در این خصوص چیست؟

بله این یک واقعیت است که تحولات خاورمیانه به خصوص تحولات صنعت دفاعی تحت فشار قرار گرفته و پروژه‌های مربوط به آن به روش‌های مختلف بی نتیجه مانده است. ترور یا مرگ‌های مشکوک تنها به عنوان یک روش ارزیابی می‌شوند. در این باره شبهات زیادی وجود دارد. از طرف دیگر فرآیند‌ها در واقع به شکل خیلی بزرگ‌تری دستخوش تغییر می‌شوند. برخی به شدت از توسعه پروژه‌های ملی و صنعت دفاعی کشور‌ها در خاورمیانه بیم دارند؛ بنابراین این یک واقعیت است که آن‌ها سعی می‌کنند تا آنجا که می‌توانند از این موضوع جلوگیری کنند. ترور یا مرگ‌های مشکوکی که به آن اشاره کردیم نیز فقط یکی از انواع مهار‌ها است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار