یادداشت/ رسول حسنی

«کودکان» گروه فراموش شده در عرصه فرهنگ

گروه سنی کودکان در تولیدات فرهنگی عملا فراموش شده هستند چراکه نیازهای فرهنگی‌شان به‌طور کامل تامین نمی‌شود و این خطری است که آینده آنها را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۳۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹ - 09December 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ نادیده گرفتن کودکان یا کم اهمیت دیدن این گروه سنی در خصوص تولید محتوا و تولیدات فرهنگی آفتی است که در آینده‌ای نزدیک عوارض آن را شاهد خواهیم بود.

متاسفانه آنچه در خروجی دستگاه‌های فرهنگی مشاهده می‌شود این است که کودکان آخرین مسئله‌ای است که به آن فکر می‌شود و حتی در برخی موارد اصلا دیده نمی‌شود. البته در حوزه کتاب با مواردی معدود و محدود مواجه می‌شویم اما کلیشه‌های رایج آنچه تولید می‌شود سنخیتی با کودک امروز ندارد.

کودکی در دهه 90 و آغاز سال 1400 که شروع قرنی جدید است با کودک دهه 60 و 70 بسیار متفاوت است. اگر تغییری که در نسل‌ها اتفاق افتاده را نبینیم مطمئنا نمی‌توانیم نیازهای آن‌ها را پاسخ دهیم و در چنین شرایط است که این خلاء از سوی کسانی پر خواهد شد که دشمنی‌شان آشکار و روشن است. 

«کودکان» گروه فراموش شده در عرصه فرهنگ

وقتی انیمیشن‌های سه بعدی حرفه‌ای همه دنیا را تسخیر کرده و مخاطب خود را با تکنیک‌های حیرت‌انگیز خود مسحور کرده است. چرا مرکز صبا که زیر نظر رسانه ملی فعالیت می‌کند هنوز در عصر انیمیشن‌های دو بعدی به سر می‌برد و جز در مواردی انگشت شمار به سراغ دیگر انیمیشن سه بعدی نمی‌رود؟ 

در حوزه سینما نیز که از نبود مخاطب رنج می‌برد با وجود شعارهای به ظاهر زیبا قدمی برای کوکان برنمی‌دارد.  هر چقدر کودکان دهه 60 در انتخاب فیلم آزاد بودند در این دهه با فقر مطلق سینمای کودک روبه‌رو هستیم.

سیاست‌گذاران فرهنگ و هنر و کسانی که در کسوت هنرمند و نویسنده و برنامه‌ساز مشغول فعالیت هستند و از طرفی داعیه انقلابی‌گری دارند از این نکته غافلند که کودکان امروز رهبران و مدیران آینده هستند و اگر امروز ارزش‌های ایرانی اسلامی در آنها نهادینه نشود دیگران فکر و اندیشه آنها را مصادره خواهند کرد.

برای برنامه‌ریزی کلان در حوزه فرهنگ کودکان باید در اولویت قرار بگیرند. هدایت درست اندیشه کودکان می‌تواند افزایش اقتدار و امنیت را به همراه داشته باشد و به همان میزان به حفظ و گسترش ارزش‌های انقلاب کمک کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار