چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۷

«پادگان بسیج» آموزشگاهی برای فراگیری مشق عاشقی

پادگان بسیج مشهد در دوران دفاع مقدس در زمینه‌ی جذب، سازمان‌دهی و اعزام نیرو به جبهه‌های نبرد نقش موثری داشت که می‌توان به اعزام‌های گسترده و متمرکز داوطلبین مردمی اشاره کرد.
کد خبر: ۴۳۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ - 08December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

پادگان بسیج

پادگان بسیج، بخشی از پایگاه چهاردهم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که پس از صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸، مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین از این پایگاه جدا شد و به منظور آموزش اولین گروه‌های داوطلب بسیج در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت.

«سلیمی» و «ترقی» از کارکنان ارتش جمهوری اسلامی، مسئولیت آموزش نظامی اولین اعضای سپاه و بسیج را در این پادگان بر عهده داشته‌اند.

پادگان بسیج در دوران دفاع مقدس در زمینه‌ی جذب، سازمان‌دهی و اعزام نیرو به جبهه‌های نبرد نقش موثری داشت که از این جمله می‌توان به اعزام‌های گسترده و متمرکز داوطلبین مردمی اشاره کرد.

نیروهای داوطلب مردمی پس از انجام مقدمات اعزام، با لباس بسیجی و به‌صورت پیاده، از بین جمعیت مردمی که برای بدرقه‌ی آن‌ها آمده بودند عبور کرده و با عبور از خیابان فدائیان اسلام به سمت میدان بسیج و حرم مطهر رضوی رفته؛ پس از طواف حرم امام رئوف به جبهه اعزام می‌شدند.

در مواردی‌که تعداد اعزام‌شوندگان کم و یا ضرورت حضور سریع نیروها در جبهه وجود داشت، نیروهای آموزش دیده از طریق دربی که از پادگان بسیج به پایگاه نیروی هوایی باز می‌شد در این پایگاه حضور پیدا می‌کردند و به‌ وسیله هواپیماهای 130 C ارتش جمهوری اسلامی به جبهه اعزام می‌شدند. این پادگان در بین مردم به پادگان بسیج شناخته شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار