عَلم موکب در دل کرونا/ واکسنی به‌ نام جهادگران

در روزهایی که کرونا عالم و آدم را به هم ریخته، جوانانی دور هم جمع شدند تا واکسن امید را در دل جامعه تزریق کنند. امسال هرچند کرونا مرزهای کشور عراق را برای ارادت و دلدادگی به روی مردم ایران بست اما از آن طرف مرزهای همدلی برای خدمت‌رسانی را باز و بازتر از همیشه کرد.
کد خبر: ۴۳۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 08December 2020

عَلم موکب در دل کرونا/ واکسنی به‌ نام جهادگرانبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‎پرس، کرونا افتخار خدمت در سرزمین نینوا را ازشان گرفت، اما نتوانست مانعی برای همدلی در شرایط امروز کشور باشد. این قصه کوتاهی ست از جوانانی که دیروز در کربلای معلی خدمت رسان زائران اباعبدالله الحسین (ع) بودند و امروز در میدان دیگری عَلم خدمت به هم نوع را دست گرفته تا ندای رهبرشان روی زمین نماند.

تزریق واکسن امید در دل جامعه

در روز‌هایی که کرونا عالم و آدم را به هم ریخته، جوانانی دور هم جمع شدند تا واکسن امید را در دل جامعه تزریق کنند. امسال هرچند کرونا مرز‌های کشور عراق را برای ارادت و دلدادگی به روی مردم ایران بست، اما از آن طرف مرز‌های همدلی برای خدمت‌رسانی را باز و بازتر از همیشه کرد.

موکب شهید شیخ ابوتراب عاشوری شهرستان بوشهر را می‌توان نمونه‌ای از خوی زیبای ایرانیان دانست. موکبی که سال گذشته تاسیس و در اربعین حسینی عَلم خود را در نزدیکی علمدار کربلا برپا کرد تا پذیرای هزاران زائر سیدالشهدا (ع) باشد.

عَلم موکب در دل کرونا

ویروس کرونا هرچند نگذاشت امسال چادر‌های این موکب در سرزمین کربلا برپا شود، اما باعث شد تا شکل نوینی از خدمت جلوه‌گر این روز‌های سخت و کسل کننده باشد.

شکل گیری نهضت همراه بیمار نیز یکی از آن نعمات این روز‌های سخت کرونایی است. افرادی به نام جهادگران سلامت از طلاب و روحانیون استان بوشهر در قامت جهادگران سلامت قد عَلم کردند تا بازویی توانمند برای بیماران و مدافعان سلامت باشند.

جهادگران سلامت دل به دل کرونا زدند

تعداد ۳۰ نفر از طلاب جهادگر داوطلب شدند تا همه روزه در دو شیفت به جز جمعه ها، جهادگرانه در بیمارستان شهدای خلیج فارس حاضر شوند تا عصای دست کادر درمانی و بیماران باشند. طبیعی بود که طولانی شدن دوران کرونا نیاز به وجود جهادگرانی را می‌طلبید که بتوانند در این شرایط کادر درمانی استان را یاری رسانند تقویت بخشید. شکل گیری مرحله دوم این نهضت سبب شد تا موکب شهید عاشوری نیز این بار عَلم خدمت‌رسانی خود را در دل کرونا بر افراشته کند و کار پشتیبانی از این جهادگران را بر عهده گیرد.

خدمت‌رسانی موکب شهید عاشوری

داستان برایم جالب شد، به همین دلیل یک روزی با آقای اسماعیلی که مدیر اجرایی موکب شهید شیخ ابوتراب عاشوری شهرستان بوشهر است قرار گذاشتم تا از نزدیک شاهد این فعالیت جهادی آن‌ها باشم. صبح یک روز پاییزی بود که خود را به شهر چغادک رساندم و به محل قرار رفتم. وانت باری در کنار یک میوه فروشی بود که عده‌ای از جوانان موکب مشغول بار زدن میوه‌ها به داخل این وانت کردند. موضوع را آقای اسماعیلی جویا شدم. او می‌گفت: این میوه‌ها را برای کار جهادگران نهضت همراه بیمار در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر می‌بریم، جهادگران نیز این میوه‌ها را بسته‌بندی و یا کار آبمیوه گیری آن را جهت توزیع بین بیماران و کادر درمانی بیمارستان انجام می‌دهند.

جهادگران مشغول کارند

تصمیم گرفتم اعضای این موکب را تا بیمارستان شهدای خلیج فارس همراهی کنم. به بوشهر رسیدیم و همراه با اعضای موکب وارد بیمارستان شدم. جهادگران مشغول کارند، لباس‌های ضد کرونایی و ماسک زدن آن‌ها حکایت از ایام طولانی در این میدان دارد. آن‌ها خود را برای زندگی در این مکان آماده کردند. عده‌ای کار آبمیوه گیری، تعدادی هم مشغول بسته‌بندی میوه‌ها بودند. روحیه بالای آن‌ها در این محیط و در دل کرونا مثال زدنی بود.

اسماعیلی می‌گوید: روزانه اغذیه‌ها توسط اعضای موکب در شهر چغادک بار زده می‌شود و به وسیله یک دستگاه وانت بار در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر تخلیه می‌شود.

با یکی از جهادگران هم کلام شدم. او نمی‌خواست تصویری و یا اسمی از او منتشر شود. با تبسمی که روی لب داشت به ما می‌گوید: این کار باعث حس همدلی و نوع دوستی در بین بیماران، کادر درمانی و جهادگران می‌شود و خستگی کار شبانه را کاهش و توان مضاعفی برای مبارزه با ویروس کرونا به کادر درمانی می‌دهد.

جهادگران، لبیک گوی ندای رهبر انقلاب

به پیش اسماعیلی مدیر اجرایی موکب برگشتم، او هدف از این کار را اینگونه تشریح می‌کند: همت اعضای این موکب از زمان ندای رهبر انقلاب اسلامی بیشتر شد و تا در لبیک به ندای مقام معظم رهبری بتوانیم کاری را در جهت به خدمت‌رسانی و یاری‌رسانی به همونوعان انجام دهیم و در کنار مدافعان و جهادگران سلامت، سهمی در خدمت به بیماران و کادر درمانی داشته باشیم.

وی نحوه خدمت‌رسانی این موکب را اینگونه بیان می‌کند: روزانه تعداد ۳۵۰ بیمار و کادر بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر توسط موکب شهید ابوتراب عاشوری تغذیه می‌شوند. آب معدنی، دمنوش، آبمیوه و کیک مواردی است که موکب شهید عاشوری تهیه می‌کند تا بتواند در کنار خدمت بی‌حد و وسع جهادگران، کمکی ناچیز به جهادگران و مدافعان سلامت کرده باشد.

مدیر اجرایی موکب شهید شیخ ابوتراب عاشوری شهرستان بوشهر می‌گوید: این کار را از سوم آبان ماه امسال شروع کردیم و همه هزینه‌های آن را خیرین و اعضای هیئت امنای موکب پرداخت می‌کنند.

فعالیت موکب در کربلا و خدمت‌رسانی به زائران

اسماعیلی که تجربه خدمت‌رسانی را شکل دیگری را در این موکب در کربلای معلی دارد، فعالیت‌های این موکب در اربعین سال گذشته را اینگونه روایت می‌کند: سال گذشته در کربلای معلی اقدام به برپایی این موکب کردیم که با فاصله ۷۰۰ متری نسبت به حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) نزدیک‌ترین موکب استان به بین الحرمین بودیم و الحمدالله توانستیم تعداد زیادی از زائران اباعبدالله الحسین (ع) را اسکان و پذیرایی کنیم.

داشتن نانوایی تمام اتوماتیک با نان گرم یکی از مواردی بود که این موکب را از دیگر موکب‌ها متفاوت می‌کرد. اسماعیلی درباره این نانوایی می‌گوید: این نانوایی تمام اتوماتیک نان هفت موکب ایرانی و عراقی را تامین و روزانه چند هزار نان را پخت و بین زائران تقسیم می‌کردیم.

توزیع دو هزار پرس غذا در هر وعده

مدیر اجرایی موکب شهید شیخ ابوتراب عاشوری شهرستان بوشهر عنوان می‌کند که این موکب روزانه سه وعده و یک میان وعده را زائران پذیرایی می‌کرده تعداد غذا‌های توزیع شده در هر وعده دو هزار پرس بوده است. همچنین شبانه حدود دو هزار نفر در موکب اسکان داده می‌شدند.

موکب شهید عاشوری میدان دار رزمایش مؤمنانه.

اما فعالیت‌های موکب شهید ابوتراب عاشوری به اینجا ختم نمی‌شود؛ رزمایش همدلی و کمک مومنانه نیز میدانی برای تقویت حس نوع دوستی می‌شود. اسماعیلی می‌گوید: تعداد دو هزار و ۵۰۰ پرس غذای در سالروز شهادت امام رضا (ع) بین نیازمندان و نیز دو هزار پرس غذا در سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) از سوی این موکب بین مردم نیازمند در قالب طرح رزمایش کمک‌های مؤمنانه توزیع شده است.

اسماعیلی به برنامه‌های آینده این موکب اشاره می‌کند و برطرف کردن مشکلات فنی بیمارستان را یکی از برنامه‌های آتی عنوان می‌کند و می‌گوید: حدود هفت اکیپ با تخصص‌های مختلف شامل کابینت کار، برق کار، تاسیسات آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی، رنگ کار و نیز اقداماتی جهت ضد عفونی کردن محیط بیمارستان در دست ساماندهی است که در آینده شروع به فعالیت خواهند کرد.

درست است که کرونا پای رفتنشان به پیاده‌روی اربعین و بر افراشته کردن چادر‌های موکب در کربلا را گرفت، اما همتشان را به اهدای جانی تازه در رگ‌های جهادگران و مدافعان سلامت مضاعف کرد. این قصه بچه هیئت‌هایی هست که یک روز در میدان خدمت به زائران و روز دیگر در صحنه خدمت به جهادگران خستگی نمی‌شناسند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار