علت افزایش چشمگیر بودجه 1400 بنیاد شهید/ آیا دخل و خرج بنیاد با هم هماهنگ می شود؟

بعد از اعلام مبلغ بودجه پیشنهادی برای بنیاد شهید این سوال مطرح شد که علت این افزایش چه بوده و قرار است چگونه در بنیاد شهید خرج شود و جامعه هدف باید منتظر بهبود در چه قسمتی از خدمات بنیاد شهید باشند؟
کد خبر: ۴۳۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳ - 09December 2020

علت افزایش چشمگیر بودجه 1400 بنیاد شهید/ آیا دخل و خرج بنیاد با هم هماهنگ می شود؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، این روز‌ها بحث بودجه و اعتباراتی که قرار است در سال ۱۴۰۰ به دخل نهاد‌های مختلف اجرایی ریخته شود، داغ است و مجلس و دولتی‌ها و سازمان برنامه و بودجه همه در تلاش هستند تا به بهترین نحوی این موضوع بررسی شده و تایید شود.

در این میان یکی از نهاد‌هایی که ذی نفع این موضوع است و بودجه تخصیص یافته به آن نقل محافل خبری شده، بنیاد شهید و امور ایثارگران است. رقم پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۵ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. افزایشی بالغ بر ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال ۹۹.

بعد از اعلام مبلغ بودجه این سوال مطرح شد که علت این افزایش چه بوده و قرار است چگونه در بنیاد شهید خرج شود و جامعه هدف باید منتظر بهبود در چه قسمتی از خدمات بنیاد شهید باشند؟

و اینکه آیا بودجه قابل توجه سال جاری بنیاد با مبلغ ۱۵ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان برای چنین نهادی کافی نبوده است؟

بنیاد شهید خصوصا در سال‌های اخیر مشکلات جدی‌ای در رفع هزینه‌های درمانی ایثارگران داشت و نیز معوقاتی از جمله پاداش بازنشستگی، که باید به برخی از افراد جامعه هدف پرداخت می‌شد، اما حدود ۱۰ سالی از به تعویق افتادن آن می‌گذشت.

سال‌های اخیر بسیاری از مراکز درمانی، داروخانه‌ها و پزشکان طرف قرار داد با بیمه دی به علت بدهی‌های این بیمه خدمات خود را قطع کردند و اعلام کردند از ارایه هر گونه خدمات به ایثارگران معذور هستند.

در این میان جامعه هدف بود که بیشترین اذیت شامل حالش شد و بسیاری از جانبازان و خانواده شهدا گله می‌کردند که هر کجا می‌روند نمی‌توانند داروهایشان را تهیه کنند و یا اگر هم این کار انجام شود پروسه طولانی و خسته کننده‌ای را باید طی کنند که بعضا ترجیح می‌دادند از خیر پیچیده شدن نسخه‌شان بگذرند. عزیزانی که سال ۹۶ زمانی که بیمه دی مسئولیت این مهم را برعهده داشت گمان کردند حتما وضعیت بهتری را تجربه می‌کنند، اما به واقع سختی‌های دشواری را در این مدت متحمل شدند.

همچنین معوقاتی که سال‌ها از پرداخت آن می‌گذشت و ایثارگران با افزایش قیمت‌ها نگران پولی بودند که هر چه از پرداخت‌اش می‌گذشت اعتبار آن کمتر می‌شد.

چند ماه قبل بالاخره با پیگیری‌های فراوان چه در دوره مرحوم شهیدی محلاتی رییس سابق بنیاد شهید و چه در دوره سعید اوحدی، نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه سر کیسه را شل کرد و با پرداخت اعتبارات این دو موضوع مهم را در بنیاد تا حدود زیادی حل کرد. معوقات اغلب ایثارگران پرداخت شد و با پرداخت بدهی‌های بیمه دی مراکز درمانی را برای ارائه خدمات به جامعه هدف سر خط کرد.

سعی کردیم بودجه بنیاد شهید واقع بینانه و عملیاتی باشد

با این وصف و با گذری بر مشکلات این بنیاد با جامعه هدف وسیع، به این برایند می‌رسیم که بودجه تخصیص داده شده برای سال ۱۴۰۰ زیادتر از خرج‌های بنیاد به نظر نمی‌آید. اما برای شفاف‌تر شدن موضوع و اینکه بودجه ۱۴۰۰ بنیاد قرار است بعد از قانون شدن توسط مجلس خرج کدام موضوع شود، به سراغ سعید اوحدی رییس بنیاد شهید رفتیم تا در این باره توضیحاتی بدهد. وی با سعه صدر به سوالات ما پاسخ داد. آنچه خواهید خواند حاصل این گفتگو است:

وی با بیان اینکه می‌خواستیم بودجه واقع بینانه و عملیاتی باشد، گفت: ما سعی کردیم بودجه بنیاد را برای سال ۱۴۰۰ یک بودجه عملکردی بر اساس عملکرد سال ۹۹ و واقعیت‌هایی که در بنیاد شهید داشتیم و بر اساس جبران کردن کمبود‌هایی که در سال گذشته سر فصل‌هایی برایشان تعیین نکرده بودیم، محاسبه کنیم. این برای ما مهم بود.

باید مطالبات سر زمان خود پرداخت شود

اوحدی بیان داشت: وقتی بودجه عملیاتی باشد دیگر لازم نیست فکر معاونان و مدیران درگیر این باشند که برای فلان برنامه‌ای که مد نظرمان است بودجه اش را از کجا باید تعیین کنیم. مثلا از سال ۹۱ یک مطالباتی ایثارگران داشتند که پرداخت نشده بود. در این ۶ ماهی که بنده به بنیاد آمدم با تعاملی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و پشتیبانی خود آقای رییس جمهور که در این موضوع مطالبات، شخصا ورود کردند، توانستیم این مطالبات انباشته شده را در سال ۹۹ پرداخت کنیم. واقعا نباید اینگونه می‌شد و باید در قالب یک سر فصل در همان سال ۹۱ در بودجه می‌گذاشتیم که هر سال این سر فصل در بودجه لحاظ شده و مطالبات هر سال سر وقت خودش انجام می‌شد.

جای خالی شهریه دانشجویان ایثارگر در بودجه ۱۴۰۰ پر شد

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد که در بودجه دیده نمی‌شد شهریه دانشجویان فرزندان ایثارگر بود. خود قانون حقوقی را برای فرزندان ایثارگر تعیین کرده که از آموزش استفاده کنند، اما ردیفی در بودجه برایش نمی‌آوردیم و در سال که کاملا مشخص بود تعدادی از آن‌ها وارد دانشگاه می‌شوند، تازه می‌پرسیدیم شهریه‌ها را از کجا تامین کنیم. امسال در واقع از سه ماه قبل با مدیران کل استان‌ها نشستیم و بودجه بنیاد را در قالب ۵ برنامه تنظیم کردیم.

موضوع تعاون و معیشت جامعه ایثارگر از مهمترین برنامه‌های بنیاد

رییس بنیاد شهید با تشریح این برنامه ها، گفت: برنامه اول، مربوط به خدمات درمانی و توان بخشی است. در طول سال جانبازان و خانواده شهدا و آزادگان با یک مشکلاتی مواجه می‌شوند که ناشی از افزایش سن است، همچنین جانبازان دارو‌های خاصی دارند و برخی تجهیزات خاصی نیاز دارند که جزو بودجه تعریف کردیم. برنامه دوم، بیمه تکمیلی جامعه هدف است، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خانواده ایثارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی دی هستند. برنامه سوم، برنامه فرهنگی و آموزشی بود، که نمونه اش همان شهریه‌ای بود که توضیح دادم. برنامه چهارم، تعاون و معیشت است که خیلی مهم است؛ و برنامه پنجم، پژوهش‌های راهبردی و کاربردی است، مثلا آثار غیر ارادی ناشی از جنگ که اکنون خود را در جانبازان و آزادگان نشان می‌دهد.

مراکز درمانی طرف قرار داد یکی پس از دیگری فسخ قرار داد می‌کردند

وی افزود: من به عنوان مثال بگویم: در خصوص بیمه دی که خبرگزاری فارس هم گزارش‌هایی در این خصوص زده بود مشکلاتی داشتیم. وقتی من وارد بنیاد شدم مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه دی داشتیم. از ۸ هزار مجموعه خدمات درمانی طرف قرارداد همه فسخ قرار داد کرده بودند و رسیده بودیم به زیر ۲ هزار مرکز درمانی طرف قرار داد. مثلا در خوزستان جانباز قطع نخاعی می‌خواست به یک مرکز درمانی مراجعه کند می‌گفتند، چون بیمه دی بدهی هایش را پرداخت نکرده ما هم خدمات نمی‌دهیم. حالا این جانباز چطور باید بلند شود بیاید برای درمان تهران؟ آن هم در این رنج سفر در شرایط کرونا. اگر هم می‌خواست خودش هزینه‌ها را بپردازد چطور امکان پذیر بود با توجه به هزینه‌های گزاف درمان که حتی یک اسکن بخواهید بگیرید کلی هزینه لازم دارد. برای خانواده امکان نداشت خودش بخواهد هزینه‌ها را پرداخت کند.

مطالبات انباشته شده را پرداخت کردیم

اوحدی بیان داشت: در این شش ماه توانستیم مطالباتی که از سال گذشته مانده بود از جمله بدهی‌های بیمه دی را، با مصوبه‌ای که در دولت گرفته بودیم و هماهنگی سازمان برنامه پرداخت کنیم. اما در بودجه امسال طوری برنامه ریزی کردیم که در سال ۱۴۰۰ این روش تکرار نشود.

معوقات ایثارگران حقی بود که به تعویق افتاده بود

وی تأکید کرد: این نکته را هم باید توضیح دهم که برای برخی از مردم جامعه این سوال پیش آمده بود که این معوقات چیست و چرا باید این پول به جامعه ایثارگر که مشمولان آن می‌شدند داده شود. ببینید دولت اعلام می‌کند پاداش ۳۰ سال خدمت بازنشستگان را پرداخت خواهد کرد، کسی هم مشکلی ندارد، چون حق یک بازنشسته است که در پایان خدمتش بعد از ۳۰ سال پاداش بگیرد. اما وقتی همین موضوع در مورد مشمولان ایثارگر مطرح می‌شود خیلی‌ها فکر می‌کنند پول اضافه‌ای قرار است به این عزیزان داده شود. مطرح کردن برخی صحبت‌ها نهایت بی اخلاقی و بی‌انصافی است، زیرا این پاداش پایان خدمت حق افرادی است که شامل آن‌ها می‌شود و تازه چند سال هم پرداخت آن به تعویق افتاده بود. در واقع حق طبیعی و روند امور اجرایی کشور است که شامل یک ایثارگر اعم از جانباز و شهید که ۳۰ سال از خدمتش می‌گذرد، می‌شود. هر چند همه این اقدامات در مقابل عظمت فداکاری آن‌ها هیچ است. کدام جاذبه مادی را به جانباز قطع نخاع گردن به پایین بدهیم که جبران لحظه‌ای از دردهایش بشود؟ یا چه هزینه‌ای برابری می‌کند با نبودن پدر در خانه؟

چه کسی حاضر است خدماتی دریافت کند و در ازای آن عزیزش را برای همیشه از دست بدهد؟ چه کسی می‌داند بر آزادگان ما در اسارت زندان‌های رژیم بعث چه گذشته است؟

هزینه‌های بیمه دی را شفاف دیدیم

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: خواستیم واقعا هزینه‌های بیمه دی را شفاف ببینیم؛ و امروز با بیش از ۹ هزار مرکز درمانی قرار داد بستیم و در هماهنگی‌ای که با وزیر رفاه انجام دادیم تمام مرکز طرف قرار داد با سازمان تامین اجتماعی به ایثارگران هم خدمات می‌دهند.

پرداخت فاکتور‌های درمان توسط بیمه دی نهایت تا ۴۸ ساعت

وی بیان داشت: امروز اعلام می‌کنیم هر کدام از عزیزان ایثارگر مشکلی داشتند الویت این است که اول به مراکز درمانی طرف قرارداد بنیاد مراجعه کنند، اما اگر مواردی بود که در آن استان باید به پزشک دیگری مراجعه می‌کردند فاکتور‌های آن‌ها را بیمه دی نهایت در ۴۸ ساعت پرداخت می‌کند که این اتفاق بزرگی است.

ایجاد شعبه بانک و بیمه دی در همه ساختمان‌های بنیاد شهید در سراسر کشور

اوحدی با اشاره به اینکه یک مشکلی وجود داشت که در برخی استان‌ها شهرهایش فاصله زیادی از هم دارند، تصریح کرد: مثلا در استان سیستان و بلوچستان از چابهار کسی بخواهد به زاهدان برود باید چند ساعت در راه باشد. ما به بیمه و بانک دی تکلیف کردیم که در تمامی ساختمان‌های بنیاد شهید یک شعبه بانک دی بگذاریم و یک میز خدمت بیمه دی که جانباز عزیز ما که در یک شهر دوردست در یک استان است لازم نباشد برای گرفتن هزینه هایش به مرکز استان مراجعه کند. البته هنوز در تمام استان‌ها فعل نشده، اما به مرور همه مراکز مجهز به این دو شعبه می‌شوند.

۵۵ درصد افزایش بودجه ر سال ۱۴۰۰ برای بنیاد شهید/نگاه ما خوش بینانه است

وی گفت: برای بودجه سال ۱۴۰۰ جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم؛ و همه کمک کردند یک بودجه واقع بینانه بسته شود. بودجه ما در جداول حدود ۵۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. با توجه به اینکه بخشی از اعتبارات در قالب تبصره تعریف می‌شود امسال تبصره‌های خیلی خوبی برای مطالبات و دیونی که داشتیم و معوقات و تعهداتی که داشتیم در تبصره‌ها دیده شده که عین خود بودجه است.

رییس بنیاد شهید در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم خدمات شایسته‌ای به خانواده بزرگ ایثارگران ارائه دهیم و نگاه ما به آینده خوش بینانه است. ما اعتقاد داریم خدمت رسانی به این عزیزان یک افتخار است و اجر معنوی به همراه خواهد داشت. عزیزانی که از جان و مال خود گذشتند تا استقلال کشور از بین نرود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها