جایزه ادبی ادبیات پایداری راه اندازی خواهد شد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ایجاد قطب ادبیات پایداری، تاسیس کتابخانه های تخصصی و ایجاد اتاق های فکر از نتایج مهم برگزاری کنگره ادبیات پایداری است.
کد خبر: ۴۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸ - 11March 2015

جایزه ادبی ادبیات پایداری راه اندازی خواهد شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از کرمان، محمدرضا صرفی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری اظهار داشت: پنجمین کنگره ی ادبیات پایداری در2 زمینه ی تخصصی شامل بررسی زمینه های فرهنگی ادبیات پایداری و دوم آسیب شناسی ادبیات پایداری در دانشگاه شهید باهنر کرمان و با همکاری  اداره کل حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس کرمان  برگزار شد.
وی خاطرنشان ساخت: یکی از اهداف مهم این همایش بررسی مجموعه ی کارهایی است که تاکنون انجام شده تا مشخص گردد در چه حوزه هایی باید همچنان تلاش کنیم تا به سطح مطلوب برسیم.


صرفی در ادامه اظهار داشت: یکی از نتایج مهم این همایش پایه گذاری و تاسیس کمیته های مختلفی از قبیل کمیته ی پژوهش، کمیته ی آفرینش های ادبی ، کمیته ی آسیب شناسی ادبیات پایداری، کمیته ی ادبیات نمایشی و کمیته ی ادبیات کودک پایداری می باشد.


ایشان ادامه داد: مجموعه ی این کارها به ما کمک می کند که بتوانیم محققان مختلف را با هم مرتبط کنیم و به یکی از آرمان های اصلی در حوزه ی علم یعنی ایجاد جهان اندیشه مدنی و به اشتراک گذاشتن دانش ها و اطلاعات، دست پیدا کنیم.


صرفی ابراز داشت: در صدد این هستیم در این دانشگاه جایزه ی ادبی ادبیات پایداری پایه گذاری گردد تا مانند جایزه های معتبر ملی از جمله جایزه ی" آل احمد "و جایزه ی "پروین اعتصامی "بتوانیم با معیارهای دقیق و سخت گیرانه بهترین اثار را شناسایی کرده و آن ها را مورد تشویق قرار دهیم تا زمینه ی جذب پژوهشگران و نویسندگان جوان فراهم شود.


وی با توجه به فعالیت های همه جانبه ی انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و نگاه فوق العاده مثبت آن ها گفت: ما در صدد هستیم شعبه ای از انجمن را درخواست کنیم و دفتری در دانشگاه کرمان به آن اختصاص دهیم و با تمرکز بر ادبیات پایداری، فعالیت هایی که در حوزه ی ادبیات و فرهنگ به طور کلی در جنوب کشور انجام می گیرد، سامان مند هدایت کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: از دیگر آرمان های ما ایجاد قطب ادبیات پایداری، تاسیس کتابخانه های تخصصی، ایجاد اتاق های فکر و مشاوره به شکل حضوری یا مجازی و سامان بخشیدن به کارهای گروهی می باشد.


ایشان با اشاره به اینکه این کنگره به صورت مستمر برگزار می شود ادامه داد:  در فاصله ی نشست های عمومی؛ کارهای گروهی، نشست های تخصصی و کارگاه های علمی برگزار می شود تا مسائل موجود در حوزه ی ادبیات پایداری را شناسایی کنیم و هم بتوانیم با ارائه ی آموزش های مختلف زمینه های جلب پژوهشگران جوان را فراهم کنیم.


وی مقاله های این کنگره را به طور طبیعی نسبت به دوره های قبل کامل تر اعلام کرد و گفت: مقالات کنونی ما کاملا در حوزه های تخصصی است و بی تردید بسیاری از آن ها می تواند به عنوان منبع درس مورد استفاده قرار گیرد.


محمدرضا صرفی گفت: یکی از اتفاقات خجسته در همایش پنجمین کنگره ادبیات پایداری رونمایی و معرفی کتاب ارزشمند "ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس" بود که توسط آقای دکتر کافی استاد دانشگاه شیراز نوشته است.


وی ادامه داد: این کتاب بیش از 1200 صفحه را شامل می شود و پس از بحث مقدماتی درباره ی  انقلاب اسلامی، زمینه ها، پیامدهای پیدایش و پیروزی مسائل مربوط به ادبیات انقلاب را تحت ده عنوان به بررسی و نقد کشیده است.


عضو انجمن ادبی دفاع مقدس افزود: یکی از پیشنهادهای کنگره ی حاضر آن است که ما به صورت محدود برای گرایش دکتری ادبیات پایداری در دانشگاه هایی که از قدرت و توان لازم برخوردار هستند دانشجو بپذیریم.


وی در ادامه یادآور شد: باید با بررسی و تجدید نظر دقیق در دانشگاه هایی که کارشناسی ارشد رشته ی ادبیات پایداری را دارند نقاط قوت و ضعف آن ها را شناسایی کرده و بعد نسبت به رفع نقاط ضعف پیشنهادهای خود را ارائه دهیم و در صورتی که احساس کنیم دانشگاهی توان ارائه ی دروس این رشته را ندارد از مسئولان آن دانشگاه خواهش کنیم که با تعطیل موقت گرایش زمینه های ارائه ی قوی آن را فراهم کنند.


وی در پایان گفت: با این شناسایی و تجدیدنظر می توان کیفیت را جانشین کمیت نمود و برای فارغ التحصیلان توانای این رشته در بازار کار شغل مناسب را پیش بینی نمود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار