مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر:

زبان هنر بهترین و والاترین راه نمایش حقایق دین است/ شرمنده هنرمندان متعهد هستیم

«عقیله ملازاده سورکی» گفت: بهترین و والاترین راه که امروز می‌توانیم با استفاده از آن حقایق دین را در منظر دیگران به نمایش بگذاریم استفاده از زبان هنر است.
کد خبر: ۴۳۱۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷ - 12December 2020

زبان هنر بهترین و والاترین راه نمایش حقایق دین است/ شرمنده هنرمندان متعهد هستیمبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «عقیله ملازاده سورکی» شامگاه (21 آذر) در نشست با «میثم مرادی بیناباج» معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور و «مهدی معصومی گرجی» رئیس حوزه هنری استان مازندران، با تاکید بر اینکه اگر ما در این ساعت گردهم آمدیم به واسطه گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدافع حرم «محمود رادمهر» به اراده خداوند متعال است، اظهار داشت: وقایعی که در دنیا پشت‌سر می‌گذاریم در الست برای ما واضح و روشن شده است.

وی افزود: خداوند قبل از اینکه ما را در قرارگاه محکمی چون رحم مادر قرار بدهد همه جریان‌هایی را که بر ما می‌گذرد در الست به ما نشان می‌دهد و ما با بیان «قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا ...» همه وقایع را می‌پذیریم اما وقتی به دنیا می‌آییم دیگر این تعهد را به یاد نمی‌آوریم و اگر خدای ناکرده کمترین حرکت از خود نشان دهیم نقض پیمان با خداوند می‌شود خداوند از صفات برجسته خود نظیر حلم و بردباری در وجود انسان به ودیعه می‌گذارد انسان با استفاده از منابع خدادادی خود را وفق می‌دهد و این مهمترین درسی که ما از لابلای معالم دین می‌گیریم و مبانی فکری خود را بر اساس اصول و موازین الهی صورت دهیم و در برابر آزمایش‌های الهی نظیر شنیدن خبر شهادت فرزندمان استقامت و صبر داشته باشیم.

مادر شهید مدافع حرم محمود رادمهر با بیان اینکه ما با کمک گرفتن از سیره رفتاری و عملی اهل بیت (علیهم السلام) درصدد گذر از آزمایش‌ها الهی هستیم و باید تلاش کنیم اعمال دنیایی ما موجب نقض پیمان با خالق هستی نشود، خاطرنشان کرد: انسان دو چهره دارد؛ چهره اول همان ظاهر انسان است و چهره دوم میزان ارزش و معیار تمام صفات اخلاقی انسان است و اگر به این میزان نرسیم نمی‌توانیم خود را معرفی کنیم.

وی اذعان کرد: چهره حقیقی ما قرار گرفتن در مسیر سعادت و رسیدن به کمال انسانی است. خدا جزء این هیچ چیز از ما نمی‌خواهد.

ملازاده سورکی با اشاره به نقش هنرمندان برای معرفی اسلام از گذشته تا به امروز، تصریح کرد: در حوادث صدر اسلام مخصوصا واقعه سقیفه بنی‌ساعده که به عاشورا کشیده شد ازجریان‌های زمان رسول خدا (ص) تا به امروز بسیاری از هنرمندان ما بودند که توانستند مفاهیم اصلی معالم دین را در قالب هنر ترسیم کنند. به طور نمونه قاریان قرآن که تفسیر قرآن را از زبان رسول خدا (ص) می‌شنیدند و محدثان حدیث که احادیث را از زبان حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می‌شنیدند به معرفی هنرمندان معارف دینی کمک‌های شایانی کردند.

وی ادامه داد: از زمان امام سجاد (ع) شعرا پا به عرصه وجود گذاشتند و شعرایی مثل «فرزدق» خوب توانستند معالم دین را معرفی کنند. سازمان تبلیغات اسلام برمبنای هنر هنرمندان آن روز قرار گرفت .

ملازاده سورکی با تاکید براینکه بهترین و والاترین راه که امروز می‌توانیم با استفاده از آن حقایق دین را در منظر دیگران به نمایش بگذاریم استفاده از زبان هنر است، گفت: شهید «محمدعلی معصومیان» از شهدای بابل یک طلبه بودند و سوره‌های قرآنی را با زبان تئاتر برای مردم معرفی می‌کردند تا جائیکه مرحوم آیت الله روحانی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران سوره‌ای که این شهید والامقام با زبان تئاتر نشان دادند را دیدند و گفتند این سوره را می‌خواندم اما هرگز به این اندازه به مفاهیم سوره پی نبرده بودم. و در جایی مقام معظم رهبری در خصوص سوره کهف و یوسف فرمودند: من بارها این سوره‌ها را قرائت و تفسیر کردم  اما نتوانستم به شیوه‌ای که هنرمندان مفهوم این سوره را تصویر کردند، مفهوم سوره را بیان کنم.

وی افزود: این نگاه رهبری نشان دهنده سعی، تلاش و دغدغه فرهنگی هنرمندان و طرز تفکر درست آنها است.

ملازاده سورکی با بیان اینکه معرفی هنرمندانه معارف دینی فقط از مفاهیم قرآنی نباشد بلکه هنرمند متعهد باید در مسائل مختلف ورود کند و این کار را خوب انجام دهد به طور مثال رفع دغدغه فرهنگی رهبری با استفاده از زبان هنر مورد توجه هنرمندان باشد. رهبری در باب خانواده دغدغه دارند و فرمودند: از طرق‌های مختلف می‌توانیم فرهنگ قرآنی، فرهنگ ناب ایرانی اسلامی، فرهنگ فاطمی و علوی را نشر دهیم تحقق این خواست رهبری در دستور کار هنرمندان باشد.

وی بیان کرد: شرمنده هنرمندان متعهد و مقید به اصول و قوائد فرامین الهی هستیم سعی آنها این است که فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در معرض دید جوامع و ملل مختلف قرار دهند و همچنین ذخیره آخرت شان باشد باید زمینه کارکردن این هنرمندان فراهم شود.

ملازاده سورکی به خاطره‌ای از فرزند شهیدش اشاره کرد و گفت: شهید محمود رادمهر در حوزه کاری خود به قدری توانمندی و تخصص داشتند که بدون توجه به درجه و مقام کار می‌کردند و معتقد بودن باید برای دولت اسلامی امام زمان (عج) آماده شویم. آقامحمود به همگان سفارش می‌کردند ببینید در چه رشته‌ای توانمندی دارید و خود را تقویت کنید تا در راستای تحقق اهداف سازمانی موفق باشید. همچنین با صداقت در عمل به خود افتخار دهید. در قبال اسلام و هم نوعان خود احساس مسئولیت کنید و با بی‌باکی وبصیرت برای تحقق منویات رهبری تلاش کنید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها