امام خمینی (ره): «مجلس» باید یک مجلس انقلابی و استکبار‌ستیز باشد

از دیدگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، مجلس باید یک مجلس انقلابی و استکبار‌ستیز باشد و چنانچه این ویژگی در مجلس و نمایندگان آن کم‌رنگ شود، موجب لطمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۰ - 13December 2020

مجلسبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، تجربه بیست و‌چهار دوره مجلس شورای ملی در عهد مشروطیت (۱۳۵۷-۱۲۸۵) و نه دوره مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد آنگاه که مجلس بدون توجه به خواسته‌های بیگانگان و به طور انقلابی عمل کرده است، نه تنها منافع ملت را تأمین کرده و مانع دست‌اندازی بیگانگان به سرنوشت ملت ایران شده است؛ بلکه تمامیت ارضی و هویت سرزمینی کشور را نیز از دستبرد بیگانگان محفوظ داشته است.

با این وجود، متأسفانه در عملکرد مجالس قانون‌گذاری در کشورمان، به‌ویژه در دوره طاغوت، نقاط ضعف و وادادگی‌هایی وجود داشته که سبب لطمات جبران‌ناپذیری شده است. مسائلی که سبب شد مجلس به عنوان رکن قانون‌گذاری کشور نزد امام خمینی (ره) جایگاه و اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، و ایشان، «مجلس را در رأس امور» بدانند و آن را خانه همه مردم و امید مستضعفین معرفی کنند.

براساس موازین اندیشه آن حضرت، اکثر قاطع مسائل مهم کشور، وابسته به مجلس است و حداقل آنچه پس از دوران مشروطیت بر سر ملت ایران آمده و ایران را دستخوش توطئه‌های بین‌المللی ساخته، ریشه در مجلس دوران ستم‌شاهی داشته است. از دیدگاه ا‌یشان مجلس نه‌تن‌ها خانه ملت و محل تجمع آن‌ها برای هدایت کشور است؛ بلکه پایگاه مستحکم دفاع و مقاومت در مقابل استکبار نیز محسوب می‌شود.

ایشان در این باره می‌فرمایند: «شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این مهاجماتی که از خارج می‌شود، پایدار باشد، یک دولتی را او تعیین کند که در مقابل تهاجماتی که در دنیا واقع می‌شود، فشار‌هایی که واقع می‌شود در دنیا، این بتواند دفاع کند و این از مجلس سرچشمه می‌گیرد.»

بنابراین، از دیدگاه امام خمینی (ره)، مجلس باید یک مجلس انقلابی و استکبار‌ستیز باشد و چنانچه این ویژگی در مجلس و نمایندگان آن کم‌رنگ شود، موجب لطمات جبران‌ناپذیری خواهد شد؛ کما اینکه از دیدگاه امام (ره)، بسیاری از ناسامانی‌ها در دوران رژیم ستمشاهی ریشه در فساد، ناکارآمدی و وابستگی مجلس به بیگانگان داشت.

چنانچه رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد، یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد.»؛ بنابراین، مجلس که نقش، جایگاه و اهمیت آن نزد امام (ره) بسیار است، باید انقلابی باشد و انقلابی بماند و در موضوعات مهمی، چون حفظ انقلاب، تداوم و پیش‌برندگی انقلاب و... نقش‌های خطیر و حساسی ایفا کند.

بی‌شک در اوضاع کنونی نیز که دشمن می‌کوشد با نفوذ در دستگاه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، انقلاب اسلامی را از درون دچار فروپاشی کند، نقش‌آفرینی مؤثر و انقلابی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نه تنها می‌تواند نقشه شوم دشمن را خنثی کند؛ بلکه می‌تواند تضمین‌کننده تداوم انقلاب باشد.

بازخوانی بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که «اقتصاد و فرهنگ» و همچنین «روحیه استکبارستیزی» همواره مطالبه ایشان از مسئولان و به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بوده است؛ منویات امام خامنه‌ای نشان‌ می‌دهد که استکبارستیزی و ایستادگی مسئولان در برابر آمریکا باید در رأس رفتارهای سیاسی، دیپلماتیک و انقلابی باشد به طوری که ایشان فرمودند: «در قضیه برخورد با سیاست‌های متعرّض استکبار جهانی، برخورد با دولت مستکبر آمریکا و در همه دردها و هموم این ملّت، حضور مجلس خیلی مهم است.»

حقیقتا کلام گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی آن‌قدر افق‌های جدیدی را پیش روی نظام ترسیم کرده است که می‌بایست دلسوزان نظام برای تبیین که دغدغه اصلی کشور را با جدیت دنبال کنند؛ «وحدت» و «پرهیز از دو دستگی» یکی از محورهای مهم سخنان امام خامنه‌ای در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است؛ به‌طوری که ایشان تأکید کردند: «امروز یکی از مهم‌ترین شگردهای دشمن این است که بگوید در داخل نظام جمهوری اسلامی دو دستگی است و این دو دسته با هم بدند. دو صدایی و چند صدایی که شما می‌گویید و بنده هم معتقدم، نمی‌گوید. بحث چند صدایی نیست؛ چند صدایی همه‌جا هست. می‌گوید مخاصمه و دشمنی؛ یعنی فرض می‌کند یک گروه، گروه دیگر را می‌خواهد نابود کند! این گونه تصویر می‌کند. نگذارید این تصویر سازىِ مطلوب دشمن تحقّق پیدا کند؛ این را مراقب باشید.»

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها