کتاب «میراث مقدس و جنگ ناتمام» به بازار نشر آمد

کتاب میراث مقدس و جنگ ناتمام (دلایل و زمینه‌های فرهنگی- اجتماعی شکل‌گیری پدیدۀ کاروان‌های راهیان نور) به قلم اسماعیل نوده فراهانی و همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد.
کد خبر: ۴۳۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ - 14December 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در سال‌های گذشته برخی از گروه‌‏ها و جریانات فکری، تلاش کرده‌‏اند تا از طریق انتخاب موضوعات دینی در امر پژوهش و زدودن مباحثی که آشکارا غیراخلاقی به نظر می‌‏رسیدند از منابع آموزشی اقدام به اسلامی‌‏سازی علوم انسانی کنند. به موازات این جریان، گروهی دیگر درصدد برآمدند تا بواسطه، چون و چرا و آشنایی‌‏زدایی درباره مبادی و مبانی تمدن و علم غربی به رهیافت‌هایی برای اعتلای علوم انسانی بومی و بالاخص علوم اجتماعی اسلامی- ایرانی دست یابند. گروه‌‏های مرتبط با جریان سوم نیز تلاش کردند تا از طریق اصلاح و بازاندیشی در چارچوب‌های روشی و طرح مباحث هستی‌‏شناسی و انسان‏‌شناسی اسلامی به این مهم نائل شوند.

با این وجود، به نظر می‌رسد حلقه مفقود یا مهجور اقدامات فوق اهتمام بر مطالعه و بررسی موضوعاتی است که در نسبت مستقیم با انقلاب اسلامی قرار داشته‌‏اند. از این جهت، تحقق جامعه دینی و رفتار‌های اجتماعی مؤمنان به غیب و به عبارتی، امور غیرقابل توجیه با منطق جهان و انسان غربی، بهترین بستر دستیابی به علم غیرغربی در خلال توصیف و تبیین و نه تغییر و تجویز است. در چنین شرایطی باید زمینه‌‏ای فراهم شود تا فارغ از چارچوب‌های علم مدرن و بیرون از دایره تنگ قضاوت‏‌های آن، خود پدیده اجتماعی لب به سخن بگشاید و چیستی و چرایی خود را بازگوید. انتخاب راهیان نور به عنوان موضوع پژوهش با چنین استدلالی صورت پذیرفته است.

کتاب میراث مقدس و جنگ ناتمام به بازار نشر آمد

راهیان نور پایگاه جدال میان دو استعاره متفاوت از دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس موزه‌‏ای و دفاع مقدس ساری و جاری. دفاع مقدس موزه‌‏ای، تفکری است که جنگ را تمام شده می‌بیند و به نامگذاری بزرگراه‌ها به نام شهدا و محصور کردن شهید در گور‌های یکدست و استاندارد بسنده می‌کند. اما دفاع مقدس جاری و ساری شهدا را انسان‌هایی لایق که «اکسیر عشق بر مس‌شان افتاد و زر شدند» می‌بیند؛ نه مفاخر اسطوره‌ای و زینت‌المجالس یا گلادیاتور‌های تاریخ گذشته. دفاع مقدس جاری از شهدا اسطوره‌زدایی و نوستالژی‌زدایی می‌کند و مدام این ذکر را بر لب دارد که «در باغ شهادت را نبندید».

در یک جمع‌بندی کلی می‌توان راهیان نور را از شاه‌کلید‌های فهم و تداوم دفاع مقدس جاری در برابر دفاع مقدس موزه‌ای با مجموعه‌ای از دوگانه‌ها نظیر زیارت-توریسم، زائر-توریست، جنگ‌جای- موزه، تربیت - آگاهی، عبرت - صنعت، الگوی عمل دینی-مایۀ غرور ملی، کاروان-تور، راوی-راهنما، روضه-کاتالوگ و… دانست.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انتشارات سوره مهر www.sooremehr.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار