چهل‌سالگی سرو/

افتخارآفرینی آذری‌ها در مقاطع مختلف تاریخ ایران/ شهدایی که تاریخ‌ساز شدند

خطه آذربایجان و استان‌های ترک‌زبان ایران فارغ از نقشی که در تاریخ سرزمین ایران به ویژه در یکصد سال اخیر داشته‌اند، زادگاه بزرگمردانی است که در حفظ کیان ایران اسلامی جان خود را فدا کردند.
کد خبر: ۴۳۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵ - 16December 2020

ستارگان بی طلوع آذربایجان هیچ گاه غروب نمی‌‎کنندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، «مردم آذربایجان همواره در مقاطع و حوادث مختلف جلودار بوده‌اند که نمونه‌های آن را می‌توان در حرکت ۲۹ بهمن سال ۵۶، دوران دفاع مقدس، مقابله با فتنه‌ی سال ۸۸، اجتماع عظیم در تجلیل از سردار سلیمانی و در راه‌پیمایی امسال ۲۲ بهمن دید که با وجود بارش شدید برف، مردم حضور پرشوری داشتند.» این گفتار بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار  با مردم آذربایجان شرقی است که سال گذشته در ۲۹ بهمن مطرح شد و این دیدار هر ساله در سالروز قیام تاریخی مردم تبریز به مناسبت واقعه ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ با مردم آذربایجان صورت می‌گیرد و در آخرین دیدار خود مهمترین ویژگی مردم آذربایجان را تبلور عزت ملی، دینی و انقلابی و حضور در صحنه به‌وقت نیاز و دفاع از کشور و انقلاب و هویت دینی عنوان کردند.

حتی با نگاهی گذرا به تاریخ ایران زمین هم می‌توان پی برد که مردم خطه آذربایجان که در جغرافیای بزرگی از خاک کشور سکونت دارند از دیرینه‌ترین اقوام ایران زمین محسوب می‌شوند و نقش تاثیرگذاری در حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور برعهده داشته‌اند. چنانچه همواره در جنگ‌ها و صفحات پرتلاطم دوره‌های تاریخی بخشی از ایران کم یا به آن اضافه شده است، اما شهر‌های آذربایجان و ترک زبان ایران همواره جزو بخش‌های جدا نشدنی از کشور بودند که تکه‌ای از پازل هویت فرهنگی و تاریخی کشور ما محسوب می‎شوند.

اظهارات ناآگاهانه و شعرخوانی مغرضانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جریان سفرش به جمهوری آذربایجان موجی از انتقاد‌ها و واکنش‌ها را در ایران در پی داشت. تا جایی که جمعی از مردم تبریز در مقابل کنسولگری ترکیه تجمع و نسبت به این اظهارات اعتراض کردند.

تاریخ آذربایجان طی سالیان دراز شاهد اتفاقات و حوادث بسیاری بوده است، مرزنیشنان استان‌ها آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل همواره حافظ مرز‌های کشور در مقابل حمله بیگانگان بوده و در دیگر حوادث تاریخی کشور چه در تاریخ معاصر و چه پیش از آن با واکنش‌های به جا و حضور تاثیرگذار خود در صحنه تاریخی نقش آفرینی کردند.

پایداری مردم تبریز در انقلاب مشروطه از رویداد‌های مهم جنبش مشروطه در ایران و باقرخان و ستارخان به عنوان رهبریان این نهضت از جمله تاثیرگذارترین افراد این جنبش بودند.

یادمان سه سرباز شهید رود ارس

زمانی که مرز شمالی کشور در نزدیکی شهر جلفا سوم شهریور سال ۱۳۲۰ مورد تجاوز ارتش روسیه قرار گرفت و قوای روسیه از طریق پل آهنگی و مرزی رود ارس قصد عبور به داخل خاک کشور را داشتند سه مرزبان کشور به نام‌های «ژاندارم سرجوخه مصیب ملک محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» قوای روسیه را سه روز پشت مرز‌ها متوقف کردند و پس از این بعد از به شهادت رساندن این سه تن وارد خاک کشور شدند. از این روز یادمانی از این سه سرباز وطن در نقطه صفر مرزی رود ارس، و در نزدیکی شهر جلفا جای‌نمایی شده و نام آنان را زنده کرده است.

سرداران بزرگ دفاع مقدس

در دفاع مقدس هشت ساله ایران در مقابل رژیم بعث عراق شهر‌های آذربایجان و اردبیل همچون دیگر شهر‌های ایران با اعزام نیرو‌های رزمنده و بسیجی به مرز‌های جنوبی و غربی کشور در دفاع از کشور ایفای نقش کردند. از این رو آذربایجان غربی با تقدیم بیش از ۹ هزار و ۶۶۱ شهید، و حضور ۱۵۰ هزار ایثارگر رتبه سوم در تعداد رزمندگان اعزامی را داراست. آذربایجان شرقی نیز در دوران دفاع مقدس ۹ هزار و ۲۵۰ شهید و اردبیل نیز سه هزار و ۲۲۹ شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که در این میان نام سرداران بزرگی، چون حمید باکری، علی تجلایی، حسن شفیع زاده، مرتضی یاغچیان و ده‌ها فرمانده دیگر می‌درخشد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار