سردار علاماتی:

دوران دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ ملت ماست

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد فرماندهی کل قوا گفت: آنچه که در فرهنگ دفاع مقدس جاری و ساری بوده، نقش‌هایی است که امروزه جامعه ما را به حرکت درمی آورد، که یکی از آن‌ها در حوزه فرهنگی ایجاد حس اعتماد به نفس و خودباوری است.
کد خبر: ۴۳۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ - 15December 2020

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد فرماندهی کل قوا در مصاحبه با «رادیو گفت‌وگو» اظهار داشت: جنگ یک پدیده اجتماعی است که همزاد بشر است و طبیعتا از روزی که بشر پا به عرصه خاکی گذاشته، این جنگ با او همراه بوده که نتیجه تضاد‌های فکری است و از همان ابتدا درگیری قابیل و هابیل بر اثر تقابل اندیشه‌ای از اولین‌ها بوده است که بشر دست به اقدام آن می‌زند، این موضوع در طول دوران‌های متعدد به جنگ‌های فردی و بدقبیله‌ای، بدمحلی و بدکشوری و سپس به جنگ‌های جهانی رسیده است که ایران جزو یکی از کشور‌های است که در قرن بیستم یکی از طولانی‌ترین جنگ‌ها به آن تحمیل شد.

وی اضافه کرد: در این عرصه عراق با تعبیری که امام (ره) می‌فرمایند «دست آمریکا از آستین صدام بیرون آمد و تجاوز را به ملت ایران آغاز کرد». این یک امر ناخواسته‌ای را از یک جاه طلب جانی در قرن بیستم شاهد هستیم که دست به اقدامی زد که کشور در روندی قرار گرفت که با خسارت و ویرانی و کشتار در نهایت اشغال ۱۵ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور همراه شد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد فرماندهی کل قوا افزود: هشت سال از جنگ تحمیلی در طول دهه اول انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، و مردم در شرایطی که به دنبال تثبیت انقلاب اسلامی بودند، با دسیسه دشمن و با این تهاجم روبه رو شدند؛ و سپس توانسته‌اند در این فضا به احیای خود بپردازند و پاسخگوی آن‌ها باشند. این جواب با ایثارگری، گذشت، فداکاری و مایه گذاشتن از جان خود در مقابل تجاوز‌ها بوده و طبیعتا ما در این فضا توانستیم دوره درخشان را پشت سر بگذارنیم و خاک خود را از دشمن پس بگیریم و در آن دوره تهاجم آن‌ها را با شکست مواجه کنیم و پیروز صحنه نبرد شویم. این دوره سرشار از ایثار و گذشت، ابتکار و خلاقیت و حوادث تلخ و شیرین برای ملت ایران است.

علاماتی با بیان اینکه این برگ زرینی در تاریخ ملت ماست، اضافه کرد: در ۲۰۰ سال گذشته هر تهاجمی به ملت شده است، منجر به این شده که تکه‌ای از خاک ما جدا شود. ولی در طول هشت سال جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاکمان از کشور جدا نشده و این بزرگترین افتخار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه می‌فرمایند «عزت و اقتدار و امنیت ما در گرو هشت سال دفاع مقدس بوده است».

وی عنوان کرد: وظیفه خطیری در قبال تمام شهدا و ایثارگرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس تمام‌قد سینه ستبر کردند و در مقابل دشمن ایستادگی کردند، بر گردن ماست. وظیفه ماست که پای صحبت‌های ایثارگران بنشینیم تا به بازگویی نقش‌های خود بپردازند و به عنوان منبع دست اول به شنیدن حقایق بنشینیم، این فضایی است که مقام معظم رهبری بر آن بسیار تاکید دارند.

علاماتی افزود: آنچکه در فرهنگ دفاع مقدس جاری و ساری بوده، نقش‌های است که امروز جامعه ما را حرکت می‌دهد، که یکی از آن‌ها در حوزه فرهنگی ایجاد حس اعتماد به نفس و خودباوری است. این حس را در دفاع مقدس شکوفا کردیم و توانستیم با تمام سختی‌ها بر پای خود بایستیم و اعتماد داشته باشیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در اصل شعار ما می‌توانیم را در آنجا عمل کردیم و آنجا بود که در مقابل دشمن ایستادگی کردیم. اگر این روحیه خودباوری در درون جامعه نهادینه نمی‌شد و امام آن‌ها را پرورش نمی‌داد، نمی‌توانستیم در برابر دشمن بایستیم. در اصل مقام معظم رهبری می‌فرمایند ایران دارای سه ویژگی است که کشور‌های دیگر ندارد. اول؛ اسلامیت است و همه با تمام ایده و عقاید و افکار و قومیت‌های گوناگون به آن عشق می‌ورزیم و در اصل مسلمان بودن به عنوان یک محور قرار می‌گیرد. دوم؛ ایرانی بودن است. ما به عنوان یک ایرانی برای ملت و خاک خود ارزش قائل هستیم و هر که به این خاک تعدی کند با او مقابله خواهیم کرد. سوم؛ قومیت است و این سه ضلعی است که با همدیگر ترکیب شده که در دفاع نیز این مثلث مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس دستاورد‌های مختلفی به همراه داشته است، خاطرنشان شد: دستاورد‌ها بسیار است که در حوزه سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد، که هر کدام از آن‌ها جای بحث و بررسی دارد.

علاماتی در پایان گفت: این فضا معطر به عطر کسانی شده است که با شهدا همراه بودند بنابراین این کتاب‌ها را مقدس می‌دانیم و فعالیت در این جهت را برای خود ارزش می‌دانیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار