معرفی کتاب؛

«از جنگ لرده تا حماسه سیمین»

کتاب «از جنگ لرده تا حماسه سیمین» به بازخوانی نقش زنان دشتستانی در مبارزات ضد استعماری و استبدادی استان بوشهر می‌پردازد.
کد خبر: ۴۳۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۶ - 28December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بوشهر، کتاب «از جنگ لرده تا حماسه سیمین» به بازخوانی نقش زنان دشتستانی در مبارزات ضد استعماری و استبدادی استان بوشهر می‌پردازد.

این کتاب در دو بخش 75 صفحه‌ای به نویسندگی «سیدقاسم یاحسینی» نگاشته شده که توسط انتشارات «ستاره جنوب» در 3 هزار نسخه در سال 87 به چاپ رسیده است.

قسمتی از مقدمه کتاب:

زنان و دختران دشتستانی این افتخار را دارند که دست کم از دوران جنگ جهانی اول تا امروز، در بسیاری از صحنه‌های سیاسی و حتی نظامی حضور داشته‌اند، حماسه حضور زنان دشتستانی و پشتکوهی در جنگ معروف لرده فصل درخشانی در تاریخ مبارزات ضد استعماری مردم خطه جنوب غربی ایران و کرانه های شمالی خلیج فارس است.

بخشی از متن کتاب:

با شهادت رئیس علی دلواری و شکست نیروهای مجاهد در جنگ های بست چغادک و برازجان میرزا محمدخان برازجانی ملقب به «غضنفر السلطنه» که یکی از مبارزان و مجاهدان معروف بوده و از مخالفان سرسخت انگلیس بشمار می‌رفت، ناچار به ترک برازجان و پناه بردن به کوه از ای اطراف برازجان شد.

نیروهای انگلیسی و هندی با همکاری مزدوران ایرانی، برای فیصله دادن به کار غضنفرالسلطنه و نابودی وی به تعقیب او پرداخته و به مخفی گاه او یورش بردند. در این هنگام بار دیگر زنان دشتستان حماسه‌ای بزرگ آفریدند.

ده تن زن مبارز و دلیر، شجاعانه در برابر صدها نفر سرباز ایرانی، انگلیسی و هندی ایستادگی کرده و از عجایب آنکه آنان را شکست نیز دادند!

ده نفر زن کوه نشین دشتستانی که از گستاخی دشمن سخت به هیجان آمده بودند، مرگ را استقبال نمودند و تا پای جان از حریم آب و خاک رشیدانه دفاع کردند، پس از وصول خبر دستگیری جنگاوران گیسکانی در حدود ده نفر زن با عظمت روحی خاص خود به کار پرداخته که درست در لحظاتی که نیروی انگلیس به پیروزی قطعی نائل آمد و در آستانه بازگشت بود، واکنش سختی در مقابل دشمن نشان دادند.

بدین معنا که اسلحه سربازان هندی و انگلیسی را که توسط یازده نفر مدافع از جان گذشته بدست گرفته، با رشادت ذاتی خود، راه بازگشت بقیه السیف مهاجمین را مسدود کردند و آنان را به باد گلوله گرفته صدای گلوله تفنگ زنان شیردل گیسکان که رهایی دستگیرشدگان را وجهه همت خود ساخته بودند.

«از جنگ لرده تا حماسه سیمین»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار