سینما حقیقت ـ 1/

نقد مدیریت بحران در «ناگهانگی»

یکی از مسائل مهم در وقوع بلایای طبیعی و بعد از آن «مدیریت بحران» است که نیازمند اصلاح و بازنگری است، مستند «ناگهانگی» به کارگردانی «علی نیکبخت» این مسئله را مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۴۳۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵ - 15December 2020

نقد مدیریت بحران در «ناگهانگی»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ در اولین روز از چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و در بخش «جایزه شهید آوینی» فیلم مستند «ناگهانگی» به کارگردانی «علی نیکبخت» به صورت آنلاین اکران شد.

این مستند که به سیل سیستان و بلوچستان و مسائل مربوط به آن پرداخته، اثری قابل تامل در حوزه نقد مدیریت بحران است. علی نیکبخت با پرهیز از شعارزدگی یکی از مسائل مهم که پس از هر بحران شکل می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. «علی نیکبخت» در این مستند که در گروه مستند روایت فتح تولید شده است با مصاحبه با تعدادی از خیرین، مسئولان نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد این نکته را گوشزد می‌کند که مسئله مهم که باید توجه داشت مشکلات پس از بحران است.

هر چند در این مستند به نوع امداد و کمک‌رسانی نیز پرداخته شده اما نکته مهم که به ندرت به آن توجه می‌شود حوادث متاثر از بحران است. متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی منسجم و وجود بروکراسی اداری که همه دستگاه‌های دولتی را درگیر کرده است مناطق درگیر با بحران تا سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

کارگردان این اثر از مصاحبه مردمی پرهیز کرده و همه تلاش خود را به مسئله پسابحران متمرکز کرده است. مصاحبه مردمی می‌توانست فیلم را در حد یک اثر تاثربرانگیز تنزل دهد. همچنین محدود بودن مصاحبه شوندگان منجر به روشن شدن مسئله شده و مخاطب را درگیر چیزی می‌کند که کارگردان قصد آن را داشته است.

با این همه مستند «ناگهانگی» با همه نکات مثبتی که دارد نتوانسته همه زوایای مورد نظر را کنکاش کند. به عنوان مثال مصاحبه با کارشناسان علوم اجتماعی می‌توانست به روشن شدن عوارض ناشی از بحران و سیستم غلط امداد رسانی کمک کند. از طرفی وجود کپشن‌های متعدد بیش از آنچه که نیاز است فیلم را توضیح می‌دهد. این مورد به فیلم ضربه وارد کرده و آن را به به یک مستند تلویزیونی تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار