چهل‌سالگی سرو/ جغرافیای حماسه ۸

بیمارستان امام رضا (ع) مرکز درمانی مجروحین جنگی در مشهد

بیمارستان امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های شهر مشهد در خصوص بستری و مداوای مجروحین جنگی بود و از سردخانه این بیمارستان نیز، مدتی برای نگهداری پیکر مطهر شهدا استفاده می‌شده است.
کد خبر: ۴۳۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ - 15December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹/۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و با توجه به نقش محوری شهر مشهد به عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی توسط محمدحسین حکیم‌نژاد تهیه شده است.

بیمارستان امام رضا (ع)

بیمارستان امام رضا (ع) واقع در میدان امام رضا (ع) با ۸۵۶ تخت، یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های شهر مشهد و شمال‌شرق کشور در دهه ۶۰ هجری شمسی بوده است. احداث این بیمارستان در زمینی به مساحت ۲۸/۵ هکتار و زیربنای ۲۸ هزار و پانصد متر مربع در سال ۱۳۰۷، به‌وسیله‌ی معمار توانمند ایرانی به نام مهندس «کریم طاهرزاده بهزاد» آغاز شده و در سال ۱۳۱۳ به بهره‌برداری رسید. نام بیمارستان، ابتدا مریض‌خانه‌ی شاه‌رضا و دارای ۱۰۰ تخت بوده است. در سال ۱۳۵۴ طی توافقنامه‌ای بین آستان قدس رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد، این بیمارستان به مدت ۹۰ سال به دانشگاه فردوسی واگذار شد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، نام این بیمارستان از شاه‌رضا به امام رضا (ع) تغییر یافت. این بیمارستان در دوران دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های شهر مشهد در خصوص بستری و مداوای مجروحین جنگی بوده است؛ و مجروحینی که از خطوط مقدم جبهه به وسیله‌ی هواپیماهای ترابری 130 C نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به شهرهای مختلف پشت جبهه از جمله مشهد مقدس اعزام می‌شدند، پس از تخلیه در فرودگاه نظامی پایگاه ۱۴ شکاری امام رضا (ع) به بیمارستان‌های مختلف شهر از جمله بیمارستان امام رضا (ع) منتقل‌ و پس از بستری و بهبود، به‌وسیله‌ی بخش مددکاری بنیاد شهید مستقر در بیمارستان با تأمین البسه و هزینه سفر به شهر خود باز می‌گشتند.

بیمارستان امام رضا (ع) در دوران دفاع مقدس علاوه بر ارائه خدمات درمانی به مجروحین، از سردخانه این بیمارستان نیز، مدتی برای نگهداری پیکر مطهر شهدا استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار