یادداشت/

پایانی بر دموکراسی مدرن آمریکایی

دونالد ترامپ علی‌رغم تلاش‌ تیم حقوقی‌اش موفق به ابطال انتخابات آمریکا نشد و با اعلام رأی دیوان عالی نامزد جمهوری‌خواهان باید کاخ سفید را ترک کند.
کد خبر: ۴۳۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹ - 19December 2020

پایانی بر دموکراسی مدرن آمریکاییگروه بین الملل دفاع‌پرس- رضا مهرعطا؛ با اعلام رأی دیوان عالی آمریکا به نفع بایدن در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و رد شکایت ترامپ که در این دو ماهه اخیر بدنبال به چالش کشیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وپیروزی بایدن دموکرات بود، اما علی رغم تلاش‌های حقوقی تیمش موفق به انجام این کار نشد و با اعلام رای دیوان عالی، دونالد ترامپ باید کاخ سفید را  ترک کند.

این درحالی است که پس از اعلام رای دیوان عالی آمریکا مبنی به رد شکایت ترامپ، در مورد ایالت تگزاس و ابطال رای چهار ایالت دیگر به ضرر بایدن به منظور تغییر نتیجه انتخاباتی، رئیس جمهور تروریست و چالشی ایالات متحده حامیانش را جهت حمایت از وی و اردوکشی خیابانی دعوت کرد که اعتراضات در ایالت‌های مختلف آمریکا به شکل خشونت باری صورت گرفت. 

اقدامات نابهنجارانه ترامپ در دو ماه اخیر، برای اولین بار در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نیم قرن گذشته رخ داده است و اتهام بستن رقیب سنتی خود یعنی دموکرات‌ها پس از پیروزی جو بایدن، به شکل گسترده‌ای و به‌صورت حقوقی توسط ترامپ و تیم انتخاباتی‌اش پیگیری شد، تا سلامت انتخابات بزرگترین دموکراسی جهان به چالش کشیده شود. اردوکشی خیابانی و ضد و خورد با اسلحه سرد و گرم با طرفداران دموکرات، صحنه داخلی آمریکا را به چالش کشیده است و نما و ویترین قدرتمند‌ترین کشور جهان و مهد دموکراسی را زشت و کریه کرده است؛ و بر باد رفتن آخرین امید‌های ترامپ در قدرت، سبب شد تا با تحریکات تیم ترامپ طرفداران وی که عمدتا از یانکی‌ها و اراذل اوباش آمریکایی هستند، در واشنگتن دی.‌سی و چند شهر دیگر دست به ناامنی و تخریب شهر‌ها بزنند و درگیری آن‌ها با طرفداران جو بایدن و دموکرات‌ها نیز پای پلیس ضدشوروش را نیز به این اعتراضات خشونت آمیز باز کرده است.

به‌طوریکه در حال حاضر وضعیت امنیتی ایالت‌های آمریکا نارنجی اعلام شده است، اما نکاتی که در این اعتراضات و شورش‌های خیابانی وجود دارد، قابل تامل است؛

ترامپ در قبل و بعد از انتخابات تهدید کرده بود که این دوره از رقابت‌های انتخاباتی را به چالش خواهد کشاند، وی در توئیتی تازه اعلام کرد که ما تازه جنگ را شروع کرده‌ایم، به دموکراسی آمریکایی حمله کرده است این اقدامات نابهنجارانه ترامپ سبب شد که حتی تعدادی از مقامات جمهوری‌خواه نیز از وی رویگردان شوند و اقدام احساسی و توام با حماقت ترامپ را که اساس دموکراسی مدرن آمریکا را زیر سوال برده را محکوم کنند و معتقد هستند که ادامه دار شدن این وضعیت، می‌تواند حتی برای امنیت ملی ایالات متحده وضعیت خطرناکی را ایجاد کند.

ترامپ علی رغم اینکه می‌داند در انتخابات ۲۰۲۰ شکست خورده است، به دنبال حفظ تفکر ترامپیسم است و این میراث را برای ۷۰ میلیون طرفدار خود در چهارسال بعد حفظ کند.

ترامپ به دنبال این است که برای دولت بعدی یعنی دولت دموکرات جو بایدن چالش ایجاد کند و ایجاد جنگ روانی تقلب گسترده در انتخابات، حداقل برای یک سال، دولت بایدن را با چالش مواجه خواهد کرد.

گروه‌های راست‌گرا و نژاد پرست در آمریکا طرفدار تفکر ترامپ هستند و این تفکر در طول چهار سال گذشته خصوصا در شش ماه آخر دوره ریاست جمهوری ترامپ، چالشی اساسی برای داخل جامعه آمریکا ایجاد کرد. مبارزه با سیاه پوستان و رنگین پوستان و خارج کردن آن‌ها از حقوق شهروندی، از چالش‌های مهم دموکراسی مدرن آمریکایی است که بایدن جهت آشتی با جامعه آمریکا حتی چند وزیر و مشاور خود را از رنگین پوستان انتخاب کرده است تا چهره از دست رفته آمریکا را در داخل ترمیم کند.

این رویداد‌ها نشان داد که حتی ایالات متحده آمریکا نیز با چالش دموکراسی مواجه است، چاشی که دولتمردان آمریکایی به‌جای علم کردن پرچم حقوق بشر در جهان، باید به فکر اصلاحات در جامعه خود باشند. نکته جالب این است که آمریکایی‌ها هر رویدادی در ایران و جهان را رصد و به مسائل حقوق بشری ربط می‌دهند، غافل از این مانده اند که جامعه خودشان از بی عدالتی و تبعیض نژادی رنج می‌برد و اگراینطور نبود، جامعه سیاه پوستان و رنگین پوستان در این کشور مورد بی‌عدالتی قرار نمی‌گرفتند، تا بهانه‌ای برای شکست ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ شود.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار