کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«خاطرات خانه‌ای که نیست» تعریف تازه‌ای از قهرمان دارد

امین اشرفی کارگردان نمایش صحنه‌ای «خاطرات خانه‌ای که...» گفت: این نمایش به قلم کامران شهلایی دور از کلیشه‌های مرسوم است و تعریف جدیدی از قهرمان دارد.
کد خبر: ۴۳۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ - 17December 2020

«امین اشرفی» کارگردان نمایش صحنه‌ای «خاطرات خانه‌ای که نیست» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، با اشاره حضور در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت اظهار داشت: «خاطرات خانه‌ای که نیست» به همت گروه تئاتر قاب سپید خیال و به نویسندگی کامران شهلایی برای حضور در جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت تولید شده است.

اشرفی در مورد بازیگران تازه‌ترین اثر خود گفت: سیروس سپهری، مهری آل آقا، بنیامین صیادی‌نیا، سحر باقرآبادی و حمیدرضا مرادی در نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

وی به داستان این نمایش اشاره کرد و افزود: «خاطرات خانه‌ای که نیست» ماجرای خانواده‌ای خوشبخت را در سال ۶۵ در کرمانشاه روایت می‌کند که در اثر اصابت بمب به خانه‌شان چهار نفر از اعضای خانواده کشته می‌شوند و تنها یکی از آنها زنده می‌ماند. اما مشخص نیست که این یک نفر کدامیک از پنج فرد خانواده است. چون هیچکدام از آنها نمی‌خواهد نفر پنجم باشد.

اشرفی ادامه داد: قلم کامران شهلایی دور از کلیشه‌های مرسوم است که یکی از دلایل جذابیت متن برای گروه ما بود. «خاطرات خانه‌ای که نیست» نگاه نویی به مقاومت دارد. متن این نمایش با مشورت‌هایی که با کامران شهلایی داشتیم تغییراتی کرد و متناسب با دیدگاه ما آماده تولید شد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: «خاطرات خانه‌ای که نیست» تعریف جدیدی از قهرمان دارد. شهلایی در این نمایش به جای اینکه قهرمانان مطرح را مورد توجه قرار دهد، خانواده‌ای معمولی را به تصویر می‌کشد و قهرمان را در آن جست‌وجو می‌کند.

اشرفی در مورد برپایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اظهار داشت: تئاتر مقاومت در حالی هفدهمین دور خود را با سربلندی پشت سر می‌گذارد که هرگونه فعالیت فرهنگی و هنری تعطیل شده است. ستاد برگزاری این جشنواره با جان و دل پای کار ایستاده و آن را هدایت می‌کند.

وی افزود: دور هفدهم جشنواره تئاتر مقاومت با وجود محدودیت‌ها و نگرانی‌های ناشی از کرونا با تمامی ادوار خود فرق دارد. علاوه بر مقاومت ستاد برگزاری جشنواره، گروه‌های شرکت‌کننده نیز با حضور در این رویداد، برای تئاتر کشور جهاد کردند. چرا که عوامل ستاد برگزاری به‌عنوان نیروهای دائمی جشنواره مدام در حال رفت و آمد در محیط‌های گوناگون هستند و در معرض خطرات احتمالی کرونا قرار دارند. همچنین هنرمندان شرکت‌کننده نیز این خطرات را به جان خریده و قدم در مسیر برپایی جشنواره گذاشتند.

این کارگردان تئاتر در همین راستا ادامه داد: دو نفر از بازیگران نمایش ما به دلیل نگرانی‌های ناشی از کرونا در همان ابتدای کار ما را تنها گذاشتند، که البته حق هم داشتند. بی‌شک دیگر گروه‌های شرکت‌کننده نیز با مشکلات مربوط به این بیماری مواجه بوده و سختی‌هایش را تحمل کردند.

اشرفی در پایان گفت: انضباط و نظام هدفمند و صحیح هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شایسته تقدیر است.

گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها