معرفی کتاب؛

«پاییز 63»

کتاب «پاییز 63» نحوه شکل‌گیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور این نهاد نظامی در هشت سال جنگ تحمیلی را روایت می‌کند که به قلم «رضا قلی‌زاده علیار» به رشته تحریر درآمده است.
کد خبر: ۴۳۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹ - 17December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، کتاب «پاییز 63» نحوه شکل‌گیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور این نهاد نظامی در هشت سال جنگ تحمیلی را روایت می‌کند که به قلم «رضا قلی‌زاده علیار» به رشته تحریر درآمده است.

اثر فوق توسط انتشارات مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی هوافضای سپاه به قلم «رضا قلی‌زاده علیار» و پژوهشگری «محمدحسین پیکانی» به شمارگان 5000 نسخه در بهار 1391 در 156 صفحه به چاپ رسیده است.

بخشی از کتاب:

اقدام جمهوری اسلامی ایران در دفاع از خود در جنگ تحمیلی چنان در دنیا سر و صدا به پا کرده بود که حتی سازمان ملل متحد را هم برآشفت. این درحالی بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در طول سه و نیم سال که از حملات رژیم عراق به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشورمان و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذشت، سکوت پیشه کرده بود اما این بار سراسیمه در نقش یک میانجی ظاهر شد.

حاصل این میانجی‌گری، صدور توافق‌نامه 12 ژوئن 1984 (خردادماه 1363) درباره جنگ ایران و عراق بود که از طرفین درگیر می‌خواست از حمله به مناطق مسکونی همدیگر خودداری کنند، همین.

موفقیت رزمندگان اسلام در جبهه‌های نبرد، ایران را در موقعیت برتر سیاسی و نظامی قرارداد اما این موفقیت کام حامیان رژیم متجاوز عراق را تلخ نمود و آنان درصدد مهار جمهوری اسلامی برآمدند. از سویی حمایت‌های مالی و تجهیزاتی کشورهای غربی و شوروی رژیم حزب بعث عراق شدت بیشتری پیدا کرد و از سوی دیگر محدودیت‌هایی در زمینه صادرات و فروش نفت برای جمهوری اسلامی ایران از جانب کشورهای حامی عراق در جنگ علیه ایران اعمال شد.

در تیرماه 1363 محسن رفیق‌دوست وزیر وقت سپاه از سوی کشور سوریه و لیبی به طور رسمی دعوت شد و او این دعوت‌ها را به فال نیک گرفت و به هر دو دعوت پاسخ مثبت داد.

ثمره حضور وزیر وقت سپاه در سوریه و لیبی و به دنبال آن سفر رئیس جمهور وقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن کشورها، دستیابی ایران به این سلاح موثر و راهبری، موشک میان برد – برد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار