عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد؛

لزوم بزرگداشت شهید سلیمانی و آوینی در سینماحقیقت/ بهترین تبلیغ انقلاب اسلامی زبان هنر است

سیدمحمد صدر گفت: بزرگان فرهنگی کشورمان مثل شهید آوینی و شهید قاسم سلیمانی در بُعد عملی مقاومت و در این جهت حرکت کردند و باید بزرگداشت این چهره‌ها را مورد توجه قرار داد و نام‌گذاری بخشی از جشنواره به نام این شهدا اقدامی ارزشمند است.
کد خبر: ۴۳۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ - 17December 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدمحمد صدر» پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» گفت: سینمای مستند یک نوع تاریخ‌نگاری است. همان اندازه که تاریخ می‌تواند آموزش دهنده باشد و به ما بگوید در گذشته چه بوده و چه اتفاقاتی افتاده و چه درس‌هایی می‌توان از آن گرفت، سینمای مستند هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

صدر ادامه داد: تاریخ اگر به شکل اسناد و کتاب‌ها، شکل مکتوب دارد. مستند سینمایی تاریخ مصور و تصویری است و می‌تواند در ثبت و ضبط وقایع بسیار مفید باشد.

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه تصریح کرد: مستند لغت قشنگی است، یعنی چیزی منطبق بر واقعیت‌ها. بنابراین آنچه که یک مستند نمایش می‌دهد باید کاملا بر مبنای سند و مدرک و دلیل باشد که این احساس برای مخاطب پیش نیاید که مستند، واقعی نیست و جنبه پروپاگاندا دارد. بنابراین باید حتما دقت کرد که تمام جنبه‌ها و زوایایی که نمایش می‌دهد با تاکید بر مبنای واقعیات و سند و مدرک باشد تا هر محققی همانطور که تاریخ را می‌خواند و بررسی می‌کند که نقل آن از تاریخ منطبق با واقعیت باشد، در بررسی سینمای مستند هم بتواند این ویژگی‌ها را بررسی کند.

صدر با اشاره به اینکه «هنر پدیده ارزشمند و موثری است که می‌تواند پیام‌های خوب و بد را منتقل کند.» گفت: به خوبی می‌دانیم که امریکایی‌ها چطور از سینما و هالیوود استفاده می‌کنند تا فرهنگ خودشان را به دنیا صادر و منتقل کنند. چرا ما از این وسیله بسیار عالی استفاده نکنیم؟

این دیپلمات و سیاستمدار با اشاره به نقش ویژه‌ای که هنرهای مختلف از سینما گرفته تا تئاتر و موسیقی و ادبیات در انتقال مفاهیم مورد نظر کشورمان به جهان دارند، گفت: انقلاب اسلامی ما، انقلابی نه فقط برای ایران که برای تمام دنیاست و از طریق سینما به ویژه سینمای مستند می‌توانیم پیام انقلاب را به جهان منتقل کنیم.

صدر با اشاره به بخش جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت که به موضوع مقاومت می‌پردازد، پیام کنونی کشورمان را در شرایط فعلی مقاومت خواند و گفت: مقاومت یعنی ایستادگی در مقابل استعمار. شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بر مفهوم استقلال از قدرت‌های تاکید دارد، قدرت‌هایی که می‌خواهند همه دنیا را زیر سلطه خودشان بیاورند و سینما می‌تواند در مقابله با آن بسیار موثر باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بزرگان فرهنگی کشورمان مثل شهید آوینی و شهید قاسم سلیمانی در بُعد عملی مقاومت و در این جهت حرکت کردند و باید بزرگداشت این چهره‌ها را مورد توجه قرار داد و نام‌گذاری بخشی از جشنواره به نام این شهدا اقدامی ارزشمند است.

صدر در پایان خاطرنشان کرد: تبلیغ اگر مستقیم باشد روی مخاطب اثر منفی دارد. بنابراین باید تبلیغی که برای انقلاب اسلامی، مقاومت و آزادی می‌کنیم، غیر مستقیم باشد و بهترین روش برای استفاده از این تبلیغ غیر مستقیم، زبان هنر است که با جان و روح انسان ارتباط برقرار و پیام اصلی را به جهان منتقل می‌کند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، از ۲۵ آذرماه تا دوم دی ۹۹ به ‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار