پزشکیار دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تفاوتی میان جانفشانی مدافعان سلامت در زمان جنگ و اکنون وجود ندارد

«مرتضی عابدی» با تأکید بر اینکه تفاوتی میان جانفشانی مدافعان سلامت در زمان جنگ و اکنون وجود ندارد، گفت: آن زمان با دشمن خارجی می‌جنگیدیم و این روزها با ویروس کرونا در نبرد هستیم.
کد خبر: ۴۳۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ - 19December 2020

«مرتضی عابدی» پزشکیار دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در آذربایجان‌شرقی، با اشاره به کمبود پزشک و پرستار در اوایل انقلاب، اظهار داشت: اوایل انقلاب و در جریانات کردستان که بنده هم حضور داشتم متأسفانه توان رسیدگی به جزئی‌ترین جراحات را هم نداشتیم که مسئولان امر، دوره‌های فشرده فوریت‌های پزشکی را به صورت تئوری و عملی برای 120 نفر از سراسر کشور در تهران برگزار کردند.

وی با اشاره به حضور 13 نفر از آذربایجان‌شرقی در دوره‌های فوریت پزشکی، گفت: بنده نیز به همراه تعدادی از همکارانم این دوره‌ها را در طول چهار ماه پشت سر گذاشته و سپس عازم کردستان شدیم.

عابدی با بیان اینکه به عنوان پزشکیار در جبهه حضور یافتم، ابراز داشت: با آغاز جنگ تحمیلی، نیروها در قالب گروه‌های 200 نفره به جبهه اعزام می‌شدند که یک پزشکیار برای هر گروه در نظر گرفته شده بود.

این پزشکیار در رابطه با نحوه‌‎ی امدادرسانی به مجروحان در جبهه نیز توضیح داد: باز کردن رگ، پانسمان و آتل‌بندی برعهده پزشکیارها بود و سپس به پشت جبهه و بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند. رفته رفته تعداد نیروها و امکانات افزایش یافت که مابین کارهای امداد اولیه و انتقال مجروح به بیمارستان، اورژانس‌هایی با حضور پزشکان و نیروهای امدادی شکل گرفت.

وی با اشاره به تشکیل دو گردان شهید «مدنی» و شهید «قاضی طباطبایی» توسط نیروهای آذربایجان‌شرقی در عملیات فتح‌المبین، تصریح کرد: رفته رفته نیروها منسجم‌تر شدند و پست‌ امداد در آن مقطع، نخستین محل برای رسیدگی به مجروحان بود و سپس مجروحان به اورژانس و در ادامه به بیمارستان‌ها منتقل می‌شدند. تیپ عاشورا و گردان بهداری نیز در زمان انجام عملیات بیت‌المقدس شکل گرفتند.

این پزشکیار دفاع مقدس با بیان اینکه این روزها مدافعان سلامت همچون زمان جنگ جانفشانی می‌کنند، گفت: زمان جنگ با دشمنان خارجی می‌جنگیدیم و اکنون مدافعان سلامت به صورت شبانه‌روزی با ویروسی می‌جنگند که با چشم هم دیده نمی‌شود. آن زمان هم جان رزمنده‌ها در خطر بود و اکنون نیز جان مدافعان سلامت در خطر است.

عابدی در پاسخ به این سئوال که آیا آماده‌اید در کنار مدافعان سلامت با ویروس کرونا بجنگی نیز گفت: من و دوستانم هیچ‌گاه بازنشسته نمی‌شویم، اگر از ما درخواست شود، دوشادوش پزشکان و پرستاران برای سلامتی مردم و از بین رفتن ویروس کرونا تلاش می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باتوجه به سلاح‌های استفاده شده توسط دشمن در عملیات والفجر یک، تعداد مجروحان قطع عضو در این عملیات بسیار بالا بود. ما در پست امداد کارهای امداد و نجات را انجام داده و سپس آمبولانس‌ها، مجروحان را به اورژانس‌‎ها منتقل می‌کردند. بعد از ظهر همان روز تعداد مجروحان کم شده بود که یکی از آمبولانس‌ها حین گشت‌زنی با شهید «مرتضی یاغچیان» که به شدت مجروح شده بود، مواجه می‌شود. این شهید بزرگوار در حالی که از ناحیه سینه گلوله خورده بود، به یک سنگ تکیه داده و با بی‌سیم نیروها را هدایت می‌کرد که سپس به دلیل شدت خونریزی و مشکلات تنفسی بی‌هوش شده بود.

عابدی در پایان خاطرنشان ساخت: زمان انجام اقدامات درمانی، شهید یاغچیان اجازه نداد لباس نظامی‌اش را با قیچی پاره کنم و به زور لباس تنگ و کهنه را از تنش بیرون آوردم، او حین مداوا آرم سپاه را به سینه‌اش فشرده بود و قرآن می‌خواند. پس از بهبود وضعیتش از من درخواست کرد که به آقا «مهدی باکری» اطلاع دهم مرتضی یاغچیان به دشمن پشت نکرده و آخرین نفری بوده که از عملیات بازگشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار