کارگردان فیلم «22/22» در گفتگو با دفاع‌پرس:

نباید آثار بخش «جایزه شهید آوینی» حالت آرشیوی پیدا کند/ ویژگی‌های قوم‌نگارانه فیلم را حفظ کردم

«فرود عوض‌پور» در خصوص ویژگی‌های فیلم مستندش گفت: با انتخاب زبان محلی مردم بندرگز برای مستند «22/22» سعی کردم ویژگی قوم‌نگارانه و بومی اثر را حفظ کنم تا مخاطب بهتر با حال و هوای گروه 22 نفره آشنا شوند.
کد خبر: ۴۳۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰ - 20December 2020

سعی کردم ویژگی‌های قوم‌نگارانه فیلم را حفظ کنم/ نباید آثار بخش «جایزه شهید آوینی» حالت آرشیوی پیدا کندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «فرود عوض‌پور» فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی سینما از دانشگاه سوره تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. وی فعالیت هنری خود را از سال 1365 در انجمن سینمای جوان خرم‌آباد آغاز کرد و تا کنون آثار متعددی در حوزه مستند ساخته است. وی علاوه بر فیلمسازی، مدرس دانشگاه در رشته هنر و عضو انجمن فیلم کوتاه ایران است.

«زمگه»،  «بلیز»، «قاب سبز»، «چیزی شبیه زندگی»، «هفت کوه مراد»، «این گهواره تکان خواهد خورد»، «طلوعی دیگر»، «صندلی کنار پنجره»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «درخت شب»، «گروه کوچک ما»، «گرگ و میش صحرای سینا»، «کمی آنسوتر»، «شباز میراث خانوادگی»، «تنگی نفس» و «دایان» از آثار این کارگردان است.

عوض‌پور امسال و در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با فیلم «22/22» حضور دارد. این فیلم که به تهیه کنندگی «سعید الهی» تولید شده در بخش «جایزه شهید آوینی» در حال اکران است. 

به مناسبت اکران این فیلم خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس گفت‌وگویی با فرود عوض‌پور انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

«فرود عوض‌پور» کارگردان فیلم مستند «22/22» در خصوص روند تولید این فیلم اظهار داشت: در مورد انتخاب سوژه و موضوع باید بگویم که «سعید الهی» تهیه‌کننده کار طرح اولیه را به من دادند، آقای الهی خودشان از نزدیک با سوژه ارتباط داشتند بخصوص اینکه وقایع فیلم در بندر گز  اتفاق می‌افتد و گروه 22 نفره که در این مستند می‌بینیم از دوستان خودشان هستند و فعالیت‌هایی با آنها داشتند.  

وی در خصوص نگارش فیلمنامه گفت: بنده براساس طرحی که آقای الهی دادند فیلمنامه را نوشتم البته باید تاکید کنم در مرحله تحقیق و پژوهش آقای پژمان لشکری‌پور و سعید الهی کمک زیادی به من کردند. البته ابتدا به ساکن منابع تحقیقی گسترده‌ای در اختیار نداشتیم وقتی طرح را مطالعه کردم به اتفاق سعید الهی سفری چند روزه به بندرگز داشتیم و با گروه 22 نفره آشنا شدم و به وسیله آنها روند تحقیق را پی گرفتم اما مواقعی هم که نیازمند اطلاعات گسترده‌تری داشتم سعید الهی ورود می‌کردند. به هر حال آقای الهی اهل شهر بندر گز هستند و تسلط بیشتری به موضوع و حال و هوای گروه 22 نفره داشتند بنابراین بهتر از هر کس دیگری می‌توانستند کمک کنند.

عوض‌پور درباره متن نریشن فیلم که به زبان محلی اجرا شده بود بیان داشت: پیشنهاد نوع نریشن پیشنهاد بنده بود البته سعید الهی به عنوان تهیه کننده و پژمان لشکری‌پور به عنوان مشاور پروژه همین دغدغه را از روز اول داشتند چون من تسلطی بر لهجه و گویشی که در فیلم می‌شنویم نداشتم اما این نوع انتخاب در ارتباط گرفتن مخاطب با فیلم مشکلی ایجاد نمی‌کند، چرا که بخش اعظم کلمات و اصطلاحات کاملا فارسی است. برای اینکه اقیلم بندرگز و مکان زیست گروه 22 نفره برای مخاطب قابل درک باشد من ناگزیر بود از المان‌های قوم‌نگارانه و بومی بندرگز استفاده کنم.

وی در ادامه افزود: برای رسیدن به این منظور اصرار داشتم که حتما این اتفاق بیفتد. البته باید بگویم که من متن را فارسی نوشتم و گوینده فیلم آن را به زبان بومی بندرگز اجرا کردند البته سعید الهی در سلیس و روان کردن متن نریشن کمک زیادی کردند یعنی واژه‌هایی که دشوارتر بودند را تغییر می‌دادند و به اصطلاح متن را برای مخاطب قابل فهم می‌کردند. ما فیلم در برای یک تعداد مخاطب نمایش دادیم مسائل مختلفی طرح شد که یکی از آنها بحث نریشن بود. پیشنهادهای مختلفی نیز مطرح شد که جمع‌بندی گروه این بود که فیلم با همین نریشن اکران شود.  

کارگردان مستند «22/22» درباره ویژگی‌های بخش «جایزه شهید آوینی» توضیح داد: من برای اولین بار است که در این بخش شرکت می‌کنم ولی قبلا به عنوان مخاطب آثار بخش جایزه شهید آوینی را می‌دیدم، بنابراین نمی‌توانم ارزیابی مشخصی داشته باشم اما یک نکته را باید در نظر بگیریم و آن اینکه جایزه شهید آوینی باید حفظ و تقویت شود. نباید مخاطب احساس کند جایزه شهید آوینی یک بخش فرمایشی و جنبی است که به جشنواره سینما حقیقت الحاق شده است.

وی در پایان گفت: البته نمی‌خواهم بگویم که الان با چنین چیزی روبه هستیم ولی در سال‌های پیش دیدیم که مخاطبان سینماحقیقت به فیلم‌های بخش ملی و بین‌المللی به صورت ویژه‌تری نگاه می‌کردند. متاسفانه طی این سال‌ها شاهد بودیم که نسبت یه آثار بخش شهید آوینی بی‌مهری و کم لطفی می‌شود. فیلم‌های بخش شهید آوینی آثار دغدغه‌مندی هستند اما بعد از اکران در سینماحقیقت به ندرت فرصت نمایش دوباره به دست می‌آورند درحالی که آثار بخش ملی و بین‌المللی حتی پخش کننده خارجی پیدا می‌کنند و فرصت‌های اکران بیشتری به دست می‌آورند. نباید شرایطی بوجود بیاید که آثار بخش شهید آوینی حالتی آرشیوی پیدا کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها