رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد؛

لزوم رسیدگی قاطع و سریع به پرونده‌های ترور

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما باید به پرونده قضائی جنایتکارانی که دستگیر شده‌اند، به نحوی که شایسته مقام شهدای ترور باشد، رسیدگی کنیم.
کد خبر: ۴۳۲۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ - 20December 2020

لزوم رسیدگی قاطع و سریع به پرونده‌های تروربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «محمدجواد حشمتی» رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست شورای معاونین دادگستری کل استان تهران که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده اظهار داشت: شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فخری‌زاده و طهرانی‌مقدم بعد از شهادت تازه شناخته شدند، اما واقعاً عمرشان برای کشور، انقلاب و نظام اسلامی بسیار مفید، مؤثر و پربرکت بود.

حشمتی گفت: در طول تاریخ هیچ کشوری حتی جرأت نداشته به آمریکا نگاه تندی داشته و چه برسد به پایگاه‌های نظامی‌اش حمله کند و آن را سرجای خودش بنشاند و این توانمندی شهدای عزیزما بود که باعث این همه افتخار و اقتدار شدند.

وی افزود: ما مسئولیت داریم با سرعت و قاطعیت به پرونده قضائی جنایتکارانی که دستگیر شده‌اند، رسیدگی کنیم به نحوی که شایسته این شهیدان، خانواده‌های محترم ایشان و ملت عزیزمان باشد و در این موقعیت بسیار حساس و مهم در کسوت قضاوت که لباس عدالت را به تن داریم و در هر جایی از دستگاه قضائی که خدمت می‌کنیم باید به وظیفه خود عمل کرده تا تمام تلاش و اقدامات ما موجبات فخر ملت ایران باشد.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم متذکر شد: ما به یک برنامه جدی و مؤثر نیاز داریم که بتواند بخشی از مشکلات موجود در مساله ورودی پرونده‌های قضائی را به حداقل ممکن برساند و توقع صدور آرا متقن و مستدل را از پیشگیری از وقوع جرم داریم تا قضات در سایه این تلاش بتوانند؛ فراغتی برای مطالعه بیشتر پیدا کنند و در این زمینه ظرفیت‌های خوبی هم در تهران شناسایی شده که باید مدیریت و برای آن برنامه ریزی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: ما در رفع اطاله دادرسی از نظر رسیدگی‌ها عملکرد خوبی داریم و این رویه باید استمرار داشته باشد و ریاست معظم قوه قضائیه نیز تاکید داشته‌اند که باید پرونده‌های معوقه را تا پایان سال به صفر و یا حداقل ممکن برسانیم و در عین حال که به دنبال کاهش موجودی به هر قیمتی نیستیم؛ در حال تلاش مستمر برای تحقق این موضوع هستیم و انتظار داریم مدیران در این مورد برنامه ریزی داشته و با یک جمع‌بندی نهایی که با تشریک مساعی همه اتفاق خواهد افتاد؛ شاهد کاهش و یا به صفر رساندن معوقه‌های دادگستری استان تهران تا پایان سال جاری باشیم.

وی تشریح کرد: بحث اتقان، مستدل و مستند بودن آرا در دادگاه و محاکم ضروری است و برای آن برنامه ریزی و دستورالعمل هم آماده شده و این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و هم‌اکنون با استفاده از ظرفیت‌های قانونی این امکان فراهم شده تا هر شخصی تقاضای خود را مطرح کند و مورد رسیدگی نیز قرار می‌گیرد تا از این طریق اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضائی حاصل و دغدغه آنان مرتفع شود.

حشمتی افزود: دادگستری استان تهران پیشانی قوه قضائیه است و از اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ جمعیت، اهمیت، نوع پرونده و میزان وارده‌ها و همچنین نیروی انسانی متخصص و متعهد برخوردار است که سرمایه‌ای قابل توجه و منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ضرورت ارتقای سلامت کارکنان دستگاه قضائی عنوان کرد: ما از کنار مسأله لغزش‌هایی که در قوه قضائیه در بین نیرو‌های ما اتفاق می‌افتد، نباید به راحتی عبور کنیم، بلکه باید توجه خودمان را به این موضوع معطوف کنیم که علت اصلی آن چیست و با استفاده از ظرفیت‌های بازرسی از انحراف همکارانمان جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: نظارت و پیگیری‌ها در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها باید چندین برابر شود و مسئولین در زندان‌ها حضور بیشتری داشته تا پاسخی برای جامعه، مردم، زندانیان و خانواده‌هایشان داشته و در این زمینه فعالیت‌ها در خصوص پایش زندانیان بیشتر و مضاعف‌تر شود و ضروری است در بحث کاهش جمعیت کیفری در استان تهران، قضات با استفاده از قرار‌های مختلف ورودی و آمار موجودی زندان‌ها را کاهش و با مراقبت‌ها و استفاده از تأسیسات و ظرفیت‌های قانونی جایگزین مجازات حبس اقدام مؤثر صورت پذیرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست تعدادی از معاونین گزارشی از عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف کاری و تخصصی بیان کردند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها