پژوهشگر مسائل بین‌الملل مطرح کرد؛

خوش‌بینی به مذاکره؛ یک خیال واهی/ کم‌تحرکی وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی

محمدزاده گفت: خوش‌بینی به مذاکره و امیدوار بودن به اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو خواهد کرد یک خیال واهی است و ابراز تمایل آمریکا برای مذاکره فقط برای تحت تاثیر قرار دادن برنامه‌های هسته‌ای جدید کشورمان و محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.
کد خبر: ۴۳۲۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱ - 21December 2020

خوش‌بینی به مذاکره؛ یک خیال واهی/ کم‌تحرکی وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، توحید محمدزاده پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی، در خصوص رفع نشدن تحریم‌ها بعد از مذاکره با آمریکا، اظهار داشت: آمریکا به لحاظ تاریخی ثابت کرده است که از تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌کند و تا زمانی که کشورها، برتری آمریکا را تائید نکنند دست از فشار و تحریم برنمی‌دارد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، تحریم‌ها و فشار‌های زیادی علیه کشورمان تحمیل شده و روز به روز بر تعداد و گستره این تحریم‌ها افزوده شده است.

وی تصریح کرد: تضاد ایدوئولوژیک و همچنین رقابت منطقه‌ای ژئوپلیتیکی ایران و آمریکا، سیاست‌مداران آمریکایی را مجاب کرده است تا برای برهم زدن ساختار جمهوری اسلامی ایران و نظم منطقه‌ای که در منطقه ترتیب داده است تلاش کند.

محمدزاده با بیان اینکه آمریکا برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، گفت: تحریک و ایجاد شکاف‌های قومی و قبیله‌ای، تلاش برای اعمال نفوذ در سیاست‌مدارن کشور، ساماندهی اعتراضات خیابانی، اختلاف‌انگیزی با همسایگان، حمایت از رژیم صهیونیستی، اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان و بسیاری دیگر از جمله تلاش‌هایی است که آمریکا برای محدودسازی ایران و از بین بردن این نظام که یک تهدید وجودی برای آمریکا است انجام داده است.

این پژهشگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، طبق اصول اساسی خود مبارزه با آمریکا را به عنوان شیطان بزرگ در هسته مرکزی تلاش‌ها و سیاست خارجی خود قرار داده است و تمام تلاش‌های خارجی خود را معطوف به این مبارزه کرده است. حمایت از جنبش‌های اسلامی اصیل، حمایت از جنبش‌های آزادی بخش اصیل، حمایت از مستضعفان، حمایت از مظلومین نیز جز همین اصول اساسی است که هر کدام قدمی برای مبارزه با شیطان بزرگ است.

وی اضافه کرد: بعد از گذشت چهار دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی ایران و تجربه دولت‌های مختلف در ایران، ثابت شده است که آمریکا هیچ‌گاه تحریم و فشار علیه ایران را متوقف نخواهد کرد مگر اینکه ما از اصول خود کوتاه بیاییم و مثل برخی از کشور‌های اسلامی منطقه، برتری آمریکا را بپذیریم و اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را کنار بگذاریم.

محمدزاده ادامه داد: عدم خوش‌بینی مقام معظم رهبری به مذاکرات نیز بر پایه همین استدلال و شناخت بود. ذات سلطه‌جو و خوی استکباری آمریکا هرگز اجازه رفع تحریم‌ها را به آن‌ها نمی‌دهد. آمریکا در نقض تعهدات و عدم پایندی به تعهدات سابقه طولانی دارد و در مورد برجام نیز شاهد عدم اجرای هیچ یک از تعهدات و خروج یک‌جانبه آمریکا از آن بودیم.

وی تاکید کرد: در حداقلی‌ترین حالت، مسئولین و مردم کشورمان باید از این تجربه درس عبرت بگیرند و امضاء وزیر امور خارجه که هیچ، حتی امضاء رئیس جمهور آمریکا را نیز تضمین ندانند.

محمدزاده با اشاره به وظایف دستگاه دیپلماسی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها یادآور شد: تنها راه غلبه بر مشکلات و بی‌تاثیر شدن تحریم‌ها، طبق فرمایشان مقام معظم رهبری این است که «قوی باشیم». قدرت در سیاست خارجی دارای معانی زیادی است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل افزود: دستگاه سیاست خارجی ما دارای امکانات و اختیارت زیادی است، اما متاسفاته بسیاری از این توانمندی‌های بالقوه ما بالفعل نشده‌اند. نمونه برجسته این امکانات که می‌تواند فشار تحریم‌ها را علیه کشورمان کم کند و موجب رونق اقتصادی کشور شود فعال شدن «دپلماسی اقتصادی» وزرات امور خارجه است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی فعال می‌تواند زمینه صادرات محصولات تولید شده در داخل را فراهم کند و ارز آوری زیادی برای کشور داشته باشد، ابراز داشت: متاسفانه توجه زیادی به این کارکرد دستگاه دیپلماسی نشده است و با تمام امکانات و اختیاراتی که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دارند، توفیقات زیادی در این زمینه حاصل نشده است.

محمدزاده ایجاد و افزایش بستر‌های همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشور‌های همسایه را یکی دیگر از روش‌های خنثی سازی تحریم‌ها دانست و افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای تیره کردن روابط کشورمان با کشور‌های همسایه انجام می‌دهند. دستگاه دیپلماسی ما باید برای ارتقاء روابط با همسایگان و افزایش مراودات تلاش زیادی انجام دهد و مانع قطع روابط بین هیچ یک از همسایگان شده و بلکه روابط را بهبود ببخشد.

وی تاکید کرد: بنابراین، خوش‌بینی به مذاکره و امیدوار بودن به اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو خواهد کرد یک خیال واهی است و ابراز تمایل آمریکا برای مذاکره فقط برای تحت تاثیر قرار دادن برنامه‌های هسته‌ای جدید کشورمان و محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.

محمدزاده در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید ضمن تاکید بر اصول اساسی سیاست خارجی خود به مبارزه با آمریکا ادامه دهد و از طریق همکاری با شرکای منطقه‌ای همسایگان ضمن فعال کردن دیپلماسی اقتصادی بتواند تحریم‌های آمریکا را خنثی کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار