کارگردان مستند «موسیقی زندگی من است» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

همه ما مدیون «شهید آوینی» هستیم/ هنوز یک اثر قابل قبول در جبهه مقاومت تولید نشده است

«مهدی محمودی» در خصوص ویژگی بخش شهید آوینی در جشنواره سینماحقیقت گفت: شهید آوینی جریانی را در حوزه سینمای مستند ایجاد کرد که اغلب مستندسازان وام‌دار سینما و مدیون اندیشه وی هستند.
کد خبر: ۴۳۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳ - 22December 2020

همه ما مدیون شهید آوینی هستیم/ هنوز یک اثر قابل قبول در جبهه مقاومت تولید نشده استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «مهدی محمودی» از مستندسازان جوان و فعالی است که «زائرسرای مهران» و «رهروان فتح» در کارنامه خود ثبت کرده است. وی امسال و در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با مستند «موسیقی زندگی من است» حضور دارد.

خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس به‌مناسبت اکران این فیلم گفت‌وگویی با مهدی محمودی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

این مستندساز در خصوص موضوع فیلم «موسیقی زندگی من است» اظهار داشت: این فیلم درباره جوانی به نام محمد است که در یکی از روستاهای شمال کشور زندگی می‌کند و در حوزه موسیقی فعالیت دارد. به دلیل شرایطی که در روستا دارد نمی‌تواند چندان به علایقش بپردازد. برای همین راهی تهران می‌شود تا کسانی را در این عرصه پیدا کند که او را به هدفش نزدیک کند و به تعبیری راه صدساله را یک شبه طی کند. از طرفی پدر مسنی دارد که نیاز به مراقبت دارد ضمن این جوان با پدرش اختلافات اعتقادی فراوانی دارد و در اصل حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.

وی با اینکه آماری درباره مخاطبان آثار اکران آنلاین شده در جشنواره سینماحقیقت وجود ندارد گفت: ما متوجه نمی‌شویم چه تعداد مخاطب آثار ما را دیده‌اند، البته چون امسال برای اولین بار است که سینماحقیقت به صورت آنلاین اکران می‌شود طبیعی است که کاستی‌هایی نیز وجود داشته باشد. یکی از مشکلات موجود تعدد سایت‌هایی است که با سینماحقیقت در بحث اکران آنلاین وجود دارد و همین باعث سردرگمی مخاطبان و گاه صاحبان آثار می‌شود. به نظرم بهتر بود با یک برنامه ریزی آثار این دوره از جشنواره فقط از یک سایت اکران می‌شد و ضمن آن روزهای جشنواره نیز بیشتر می‌شد. متاسفانه این شکل برگزاری کمی ابهام ایجاد می‌کند. من اگر بدانم فیلمم در روز اول نمایش مخاطب‌ کمتری داشته حجم تبلیغات و اطلاع رسانی را افزایش می‌دهم. ضمنا اینکه فیلم «موسیقی زندگی من است» در برخی از سایت‌ها با مشکل مواجه شده بود. البته این مشکل زیاد نبود ولی به هر حال در تعداد مخاطبان اثرگذار است.

اکران آنلاین ابدا پدیده منفی‌ای نیست

محمودی درباره شیوه اکران آنلاین توضیح داد: اکران آنلاین ابدا پدیده منفی‌ای نمی‌تواند باشد اما حضور فیزیکی در جشنواره و نمایش فیلم روی پرده و ارتباط گرفتن با مخاطب قطعا نکات مثبت خود را دارد. امسال به دلیل شیوع کرونا چاره‌ای جز اکران آنلاین نبود به شرط اینکه بستر تبلیغی گسترده و برابر نیز فراهم می‌شد.

کارگردان «موسیقی زندگی من است» درباره تاثیر بخش «جایزه شهید آوینی» بر جبهه فرهنگی مقاومت بیان داشت: طبعا همه مستندسازان حوزه جبهه مقاومت وام‌دار شهید آوینی هستند، شهید آوینی جریانی را کلید زدند که همه ما به نحوی مدیون آن هستیم بسیاری از مستندسازان که با افکار و اندیشه‌های شهید آوینی آشنا شده‌اند ترغیب می‌شوند که در این حوزه ورود کنند. هر چقدر آثار این حوزه از سطح کمی و کیفی بالایی برخوردار باشند قطعا می‌توانند بر افکار مردم و جهت دهی آن تاثیرگذار باشند. خوشبختانه جشنواره سینماحقیقت در بخش جایزه شهید آوینی موفق عمل کرده و هر دوره نسبت به دوره قبل پیشرفت چشمگیرتری دارد. آثار بخش «جایزه شهیدآوینی» حرف‌های جدی و مهمی در حوزه مقاومت دارند که مخاطبان نیز از آنها استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این ظرفیت وجود دارد که جایزه شهید آوینی خود به یک بخش مستقل تبدیل شود گفت: ما در این حوزه جشنواره فیلم مقاومت را داریم که آثار حوزه جبهه مقاومت و دفاع مقدس را پوشش می‌دهد، آثار فراوانی هم از فیلمسازان داخلی و خارجی به این جشنواره ارسال می‌شود و به خوبی هم عمل می‌کند. بنابراین همین شکل از جشنواره سینماحقیقت مطلوب است و می‌تواند موثر واقع شود.

نوع مدیریت فرهنگی و رسانه در برخی موارد آسیب‌های زیادی به ما زده است

 وی با توجه به تلاش عده‌ای برای ترور نام شهید سلیمانی و تحریف در این خصوص از سوی برخی سلبریتی‌ها گفت: متاسفانه نوع مدیریت فرهنگی و رسانه در برخی موارد آسیب‌های زیادی به ما زده است، شرایط گاهی چنان سخت می‌شود که گویی کسی بالای سر نهادهای رسانه‌ایی و فرهنگی نیست که فضا را مدیریت کند. بدون داشتن برنامه صحیح نمی‌توان حرکت کرد. رسانه ملی با سرمایه‌گذاری خیلی از افراد به سلبریتی تبدیل کرده اما همین افراد در مواقع لزوم که باید حضور موثر داشته باشند متاسفانه وارد جریانی می‌شوند که علیه ارزش‌های ماست. قطعا این نقص به مدیریت فرهنگی برمی‌گردد. گویا مدیران فرهنگی اصلا نقشه راه ندارند و نمی‌دانند کجا باید بایستند. متاسفانه بعضی از افراد دغدغه‌مند با بوجود آمدن موجی نظیر شهادت سردار سلیمانی پیام‌هایی در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند که به سرعت نیز فراموش می‌شود. شاهد این ادعا همین است که در چندساله هنوز یک اثر جدی در حوزه محور مقاومت نداریم.

محمودی درباره حمایت رسانه ملی از آثار جبهه مقاومت در بحث پخش آثار توضیح داد: بستگی دارد که چقدر نام آشنا باشید و چه کسانی شمار حمایت کرده است، البته شبکه افق که با جدیت بیشتری در خصوص حمایت از جبهه فرهنگی مقاومت فعالیت می‎کند آثار بیشتری را پخش می‌کند. اما شبکه‌های پر مخاطب‌تر تلویزیون حتی به شرط اینکه فیلم را رایگان از ما بگیرند و پخش کنند چندان همکاری نمی‌کنند. آثار زیادی در حوزه مقاومت ساخته شده‌اند که به انحای مختلف اجازه پخش دریافت نکردند. البته فضا یک مقداری بهتر شده اما مشکلات کاملا مرتفع نشده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار