مروری بر زندگی‌نامه شهید «حمید اللهیاری»؛

از افتخارآفرینی در کشتی تا شهادت در میدان نبرد

شهید «حمید اللهیاری» پس از آغاز جنگ تحمیلی رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شده و پس از حضور در عملیات‌های متعدد، سرانجام در تاریخ 30 تیرماه 1364 بر اثر انفجار مین قبل از عملیات نصر 7 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۴۳۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ - 24December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «حمید اللهیاری» در اول تیرماه 1345 در شهرستان میانه به دنیا آمد. وی که از کشتی‌گیران مطرح آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شد پس از آغاز جنگ تحمیلی رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شده و پس از حضور در عملیات‌های متعدد، سرانجام در تاریخ 30 تیرماه 1364 بر اثر انفجار مین قبل از عملیات نصر 7 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «حمید اللهیاری» در اول تیرماه 1345 در شهرستان میانه به دنیا آمد. در سال 1350 وارد مدرسه شهید باهنر میانه شد و مدرک ابتدایی را اخد کرد. در هشت سالگی پدر خود را از دست داد و تحصیلات راهنمایی‌اش را در مدرسه ابوذر و دبیراستان را در مدرسه امام‌خمینی گذراند.

حمید گرچه فرزند پنجم خانواده بود لکن برای تامین هزینه زندگی مجبور به کار در کوره آجرپزی شد. شهید اللهیاری قسمتی از اوقات فراغت خود را در فعالیت‌ها و مراسم مذهبی و بخش دیگر را نیز در ورزش می‌گذراند.

او از ابتدا نیز به کشتی علاقه داشت و در وزن‌های 58 و 63 کیلوگرم کشتی می‌گرفت. در تمرینات شرکت می‌جست و از کشتی‌گیران مطرح آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شد. در این بخش توانسته بود به مدال‌هایی نیز دست یابد.

با اوج‌گیری جنبش‌های مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی پهلوی، در حالیکه سن کمی داشت با اشتیاق در تظاهرات و پخش اعلامیه‌ها شرکت می‌جست. شبی در مسیر بازگشت به منزل، به همراه برادرش در حال پخش اعلامیه بود که در خیابانی واقع در چهارراه آزادی کنونی، نیروهای نظامی رژیم آن‌ها را دیده و دستگیر کردند.

این شهید والامقام در سال 1362 بعد از اخذ دیپلم در رشته علوم تجربی، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد که اولین اعزام او به جبهه در سن 19 سالگی انجام شد که به مدت 4 ماه طول کشید و در این مدت نیز 4 بار مجروح شد.

وی تا اواسط سال 1366 از خط مقدم جبهه خود را جدا نکرد و به همین علت بود که حتی پس از قبولی در کنکور سراسری دانشگاه دولتی و احراز رتبه بالا در سال 1364 فرصت تعیین رشته را نیافت و از ورود به دانشگاه بازماند.

این رزمنده و ایثارگر اطلاعات و عملیات لشکر 31 عاشورا در منطقه عملیاتی سردشت که فرماندهی گردان شهدای کربلای لشکر عاشورا و مسئولیت شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات را برعهده داشت در تاریخ 30 تیرماه 1364 بر اثر انفجار مین قبل از عملیات نصر 7 به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 

نظر شما
پربیننده ها