بازدید سرزده آیت الله رئیسی از شورای حل اختلاف بجنورد؛

رئیسی: سخنان آمران به معروف و ناهیان از منکر که مطالبه اجرای قانون را دارند، باید شنید

رئیس قوه قضاییه در هجدهمین سفر استانی خود به استان خراسان شمالی با بیان اینکه باید سخن و دغدغه مردم نه به صورت حاشیه‌ای بلکه به عنوان متن خواسته‌ها طرح شود، گفت که باید سخنان آمران به معروف و ناهیان از منکر که مطالبه اجرای حق، قانون و عدالت را دارند، شنید.
کد خبر: ۴۳۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ - 24December 2020

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار استان خراسان شمالی، با بیان اینکه امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی خواست مردم اجرای قانون و عدالت است، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و مدیران در حوزه کاری خود، مکلف به گسترش عدل هستند.

رئیس قوه قضاییه نزدیکترین راه به اجرای عدالت را اجرای قانون دانست و با بیان اینکه هیچ کس نباید به خود اجازه دهد پایش را از قانون فراتر بگذارد، عنوان کرد: ورود به نظام اداری، ارائه خدمات، توزیع امکانات و به طور کلی همه شئون در کشور باید بر پایه عدالت باشد.

آیت الله رئیسی با برجسته خواندن نقش سازمان‌های مردم نهاد در کمک به مشکلات و معضلات مردمی، تصریح کرد: در همین راستا دستورالعملی را بر پایه قوانین موجود جمع بندی کرده ایم تا به سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها و همه تشکل‌هایی که دغدغه رفع مشکلات مردم را دارند، میدان داده شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید سخن و دغدغه مردم نه به صورت حاشیه‌ای بلکه به عنوان متن خواسته‌ها طرح شود، تاکید کرد که باید سخنان آمران به معروف و ناهیان از منکر که مطالبه اجرای حق، قانون و عدالت را دارند، شنید.

آیت الله رئیسی وجود انسان‌های دغدغه‌مند را یک نعمت دانست و گفت: افرادی که در سمت‌های مختلف دارای مسئولیت هستند باید تعهد خود را به مردم نشان دهند.

رئیس قوه قضاییه خسارت برخی ترک فعل‌ها را بیشتر از برخی فعل‌ها دانست و عنوان کرد: مسئولان در دستگاه‌های مختلف باید توجه کنند که مبادا با ترک فعل‌های خود موجبات خسارت به عصر‌ها و نسل‌های مختلف را پدید آورند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه صاحبان قدرت و صاحبان جایگاه اجتماعی نباید تعهدات خود به مردم را نقض کنند، تاکید کرد که هیچ کس به سبب اتکا به قدرت نباید تعهدات خود به مردم را نقض کند.

رئیس قوه قضاییه همچنین حضور مردم در صحنه و دغدغه مندی آن‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی را مقدمه شکل گیری سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: مقام معظم رهبری حکیمانه بر تحقق سبک زندگی اسلامی تاکید دارند و در سفر معظم له به این استان نیز پیرامون این مقوله مهم، نکاتی کلیدی مطرح شد.

آیت الله رئیسی آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه را ناسازگار با سبک زندگی اسلامی دانست و ضمن مهم خواندن نقش مردم و نخبگان در کاهش این آسیب ها، به مقوله استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: فضای مجازی مورد استفاده همگان است و در زمره آن دسته از دست ساخته‌های بشری است که به سرعت گسترش یافته و لایه‌های مختلف زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه هشدار داد که اگر فضای مجازی مدیریت نشود و جلوی آسیب‌های آن گرفته نشود، این فضا به جای تسهیل امور و ارتباطات مردم به بستری برای افراد شرور و مفاسد تبدیل خواهد شد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نباید اجازه داد فضای مجازی به فضای قمار، فساد، فحشا و جابجایی و توزیع مواد مخدر تبدیل شود، گفت: نباید فضای مجازی به بستری برای جولان افرادی تبدیل شود که می‌خواهند به اقتصاد کشور و اخلاق اجتماعی و حریم خصوصی مردم ضربه وارد کنند چراکه امکان دادن به افراد شرور در فضای مجازی قطعا امری خلاف حقوق عامه و حقوق اجتماعی است.

رئیس قوه قضاییه دربخش دیگری از سخنان خود، ضمن مثبت ارزیابی کردن کاهش آمار پرونده‌های معوق قضایی در خراسان شمالی، بر نظارت پیوسته بر کار مدیران تاکید کرد و گفت: نظارت علی الدوام بر مجموعه دستگاه قضایی و بر مجموعه‌های اداری و دستگاه‌های مختلف به صورت آشکار و پنهان، امری ضروری است.

اقدامات انقلابی قوه قضاییه، بارقه‌های امید در جوانان را افزایش داده است

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت الاسلام والمسلمین «رضا نوری» نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد طی سخنانی با بیان اینکه مردم خراسان شمالی، مردمی صبور، نجیب و ایثارگر هستند، گفت: مردم این دیار مدافع مسئولان انقلابی خودشان بوده، هستند و خواهند بود.

وی با اشاره به وجود اقوام و مذاهب مختلف در خراسان شمالی عنوان کرد: الحمدالله در چهار دهه گذشته، اقوام و مذاهب مختلف این استان هیچگاه درگیری و اختلافی با هم نداشتند.

نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه اقدامات قوه قضاییه به ویژه در زمینه مبارزه با مفاسد درون و بیرون دستگاه قضا، مردم را امیدوار کرده است، تصریح کرد: اقدامات انقلابی قوه قضاییه، بارقه‌های امید در جوانان را افزایش داده است.

میثاق نامه علمای اهل سنت و دادگستری کل خراسان شمالی در راستای پیشگیری از وقوع جرم در این استان

«آخوند کمالی» مدیر حوزه‌های علمیه اهل تسنن خراسان شمالی نیز طی سخنانی با بیان اینکه قوه قضاییه مسئولیت برقراری عدالت در جامعه، حل و فصل دعاوی، احیای حقوق عامه، گسترش آزادی‌های مشروع، نظارت بر اجرای قوانین و تعقیب مجرمین را بر عهده دارد، گفت: علمای اهل سنت خراسان شمالی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و در راستای ترویج دین مبین اسلام و گسترش صلح و سازش، اوج همکاری‌ها با دادگستری کل استان خراسان شمالی را دارند.

وی افزود: جهت جلوگیری از منکرات و پیشگیری از وقوع جرم در استان خراسان شمالی، میثاق نامه‌ای بین علمای اهل سنت و دادگستری کل این استان منعقد شده و تا امروز جلسات متعددی برای اجرای این میثاق نامه برگزار شده است.

«تصادفات خودرویی» یکی از عناوین پرتکرار پرونده‌ها در شعب دادگستری است

«رضوانی» وکیل دادگستری نیز با بیان اینکه قوه قضاییه ضامن حفاظت و حراست از گفتمان پویای انقلاب اسلامی است، به بیان مطالبی پیرامون نارضایتی‌های مردم از برخی رویه‌های قضایی، لزوم گسترش عدالت قضایی و همچنین افزایش شعب قضایی جهت جلوگیری از ازدحام پرونده‌ها در برخی شعب پرداخت.

وی با بیان اینکه «تصادفات خودرویی» یکی از عناوین پرتکرار پرونده‌ها در شعب دادگستری است، عنوان کرد: قوه قضاییه با فرستادن پرونده‌های تصادفی غیر فوتی به شورا‌های حل اختلاف، می‌تواند تا حد زیادی از حجم انبوه پرونده‌های تصادفی در شعب دادگستری بکاهد.

درخواست از رئیس دستگاه قضا برای راه اندازی دادگاه ویژه‌ای جهت رسیدگی به دادخواهی‌های جامعه ایثارگری کشور

عابدینی به نمایندگی از رزمندگان خراسان شمالی در دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه اقدامات انقلابی و جهادی قوه قضاییه در زمینه‌های مختلف، امید را در دل‌ها زنده و دل مقام معظم رهبری را خشنود کرده است، عنوان کرد: امروز در قوه قضاییه شاهد اجرای طرح‌های نوین و خوبی در عرصه‌های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه ایثارگران دفاع مقدس، طلبکار نظام نیستند و خودشان را مدیون نظام می‌دانند، از رئیس دستگاه قضا درخواست کرد که دادگاه ویژه‌ای برای رسیدگی به دادخواهی‌های جامعه ایثارگری کشور در نظر گرفته شود.

عابدینی گفت: انتظار ما این است که دادستانی‌ها و ادارات بازرسی منتظر رسیدن شکایت نباشند بلکه به دنبال جرائمی که در حال انجام شدن است بروند و سرمنشا‌های وقوع جرم را بیابند.

دستگاه قضا باید در برابر ترک فعل‌ها و فرصت سوزی‌های مدیران به صورت کنشگرانه وارد عمل شود

همچنین حجت الاسلام والمسلمین «افشین فر» به نمایندگی از جامعه روحانیت خراسان شمالی با بیان اینکه برخورد با حلقه‌های فساد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی باید به نحوی ساماندهی شود تا مردم در مقام اعاده بربیایند، گفت: لازمه به میدان آمدن مردم این است که قلدرمآبی در مقابله با جوانان مطالبه گر برچیده شود.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا باید در برابر ترک فعل‌ها و فرصت سوزی‌های مدیران به صورت کنشگرانه وارد عمل شود، عنوان کرد: مردم از دستگاه قضا پیگیری اجرای عدالت را طلب می‌کنند نه رفع مخاصمه.

پیشنهاد تشکیل معاونت بانوان در قوه قضاییه

خانم «وفایی» فعال حوزه بانوان و سمن‌ها نیز طی سخنانی از رئیس قوه قضاییه درخواست کرد که جهت رسیدگی به مشکلات بانوان در محاکم قضایی، معاونتی تحت عنوان «معاونت بانوان» در سطح قوه قضاییه در نظر گرفته شود.

در این دیدار همچنین «رضا حمیدی زاده» یادگار شهید مدافع حرم «فیروز حمیدی زاده» در دلنوشته‌ای از اقدامات قاطعانه دستگاه قضا در برابر مفسدین اقتصادی حمایت کرد و خواستار استمرار اینگونه برخورد‌ها شد.

درد دل رانندگان وانت بجنوردی با رئیس قوه قضاییه

بنابر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت الله رئیسی که در هجدهمین سفر استانی خود به استان خراسان شمالی سفر کرده است، در مسیر حرکت به سمت محل سخنرانی خود در شهر بجنورد، به درخواست رانندگان وانت این شهر، مسیر خود را تغییر داده و با حضور در جمع آن‌ها پای درد دلشان نشست.

پس از شنیدن این سخنان، رئیس قوه قضاییه از استاندار خراسان شمالی در راستای مسئولیت احقاق حقوق عامه دستگاه قضا خواست تا مشکل این رانندگان را مرتفع کند و استاندار نیز وعده داد تا ظرف سه روز مشکل پارکینگ و برخی مشکلات دیگر این صنف را حل و فصل کند.

آیت الله رئیسی در جریان سفر استانی به خراسان شمالی به صورت از پیش اعلام نشده از شورای حل اختلاف بجنورد بازدید کرد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز (پنجشنبه ۴ دی) در هجدهمین سفر استانی خود وارد بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شد و مورد استقبال رسمی نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی خراسان شمالی قرار گرفت.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز (پنجشنبه ۴ دی) در هجدهمین سفر استانی خود وارد بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شد و مورد استقبال رسمی نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی خراسان شمالی قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه بجنورد گفت: بنا بر این بود که ماه پیش به استان خراسان شمالی سفر کنیم، اما این سفر به دلیل شرایط کرونایی با تاخیر مواجه شد.

رئیس قوه قضاییه افزود: به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، در جریان سفر به خراسان شمالی امکان سفر به شهرستان‌های مختلف این استان و حضور در اجتماعات مردمی را نداریم و به همین دلیل از مردم عزیز و شهیدپرور و مسئولان محترم این استان عذرخواهی می‌کنیم.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همانند سفر‌های استانی پیشین، پیش از سفر به خراسان شمالی نیز گروه‌های مختلفی به شهرستان‌ها و واحد‌های قضایی این استان اعزام شدند و به بررسی و احصاء مسائل و مشکلات مربوطه پرداختند، عنوان کرد: این مسائل و مشکلات در جریان جلسات امروز با مسئولان اداری و قضایی استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و آن دسته از مشکلات که در داخل استان قابل حل است نسبت به رفع آن‌ها اقدام و در مورد سایر مشکلات نیز در مرکز تصمیمات لازم اتخاد می‌شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه استان خراسان شمالی، با وجود قومیت‌ها و گویش‌های مختلف دارای مردمی متحد و پرتلاش در همه حوزه‌ها اعم از کشاورزی، فرهنگی و صنعتی است، گفت: امیدواریم این سفر دارای برکاتی برای مردم عزیز استان خراسان شمالی باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار