سخنگوی سابق ناجا در گفت‌وگو با دفاع‎پرس؛

خراسانی‌ها قفل عملیات‌ها را می‌شکستند/ شهید رستمی، بنیان‌گذار یگان‌های رزم خراسان

سردار احمد نوریان گفت: در خطرناک‌ترین و بحرانی‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب و دفاع مقدس از نظر زمان و مکان، همیشه پای نیروهای خراسان درمیان بوده و در جبهه‌ها گشاینده قفل هر عملیات بودند.
کد خبر: ۴۳۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ - 26December 2020

سردار سرتیپ دوم پاسدار «احمد نوریان» سخنگو و معاون سابق اجتماعی ناجا در گفت‌وگو با دفاع‎پرس در خراسان رضوی در تشریح فعالیت‌های سیاسی شهید بابا محمد رستمی پیش از پیروزی انقلاب اظهار داشت: در زمان مبارزات منتج به پیروزی انقلاب من دانشجوی سال ۱۳۵۴ دانشگاه فردوسی مشهد بودم. در سال‌های ۵۶ و ۵۷  نقش دانشجویان بسیار حساس و تعیین‌کننده بود. رژیم سعی می‌کرد با حضور نیروهای شهربانی و ساواک حرکت انقلابی دانشجویان را مهار کند. در این اواخر مقاطعی هم متوسل به نیروهای ارتش شد. استقرار تانک‌ها در خیابان دانشگاه و چهارراه ابومسلم و سایر نقاط شهر مثل میدان 10دی نشانگر احساس خطر جدی رژیم بود و در این شرایط دانشجویان نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری تظاهرات و اعتراضات مردمی داشتند. همراهی و ارتباط تنگاتنگ دانشجویان با مردم از مزیت‌های انقلاب محسوب می‌شد و در ادامه همه اقشار جامعه به هم متصل شدند و با محوریت روحانیت سیل خروشانی به وجود آمد که موجب سرنگونی رژیم پهلوی شد.

وی افزود: در آن زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی‌نژاد و مرحوم واعظ طبسی به‌عنوان چهره‌های اصلی اتاق فکر نهضت مردم شناخته می‌شدند و تدابیر این مرکزیت توسط واسطه‌هایی ازجمله حجت‌الاسلام غلامرضا صفایی که بعد از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه مشهد هم شدند، به دست مردم می‌رسید. در این میان، شهید بابا رستمی نزدیک‌ترین فرد به آقای صفایی بود و از نظر اجرایی و سازمان‌دهی جنبش‌های مردمی را مطابق با سیاست‌گذاری اتاق فکر انقلاب پیگیری و اجرا می‌کرد.

شهید رستمی؛ پیشکسوت نیروهای خراسان

معاون سابق اجتماعی ناجا با اشاره به برخی ویژگی‌های شخصیتی شهید رستمی خاطرنشان کرد: شهید رستمی برادری مؤمن، انقلابی، ولایی و محب اهل‌بیت (ع) بود. از ویژگی‌های دیگر ایشان می‌توان به مردمی بودن، روحیه خدمتگزاری، ادب، اخلاق، صبوری در برخورد با مشکلات و سعه‌صدر اشاره کرد. همچنین بسیار خوش‌برخورد بود و ارتباط خوب وی باعث شده بود که برای همه مقبول و دوست‌داشتنی باشد. در کنار جایگاهی که شهید رستمی در رده فرماندهی داشت، مدیر و مدبر بودن، کاردانی، سخت‌کوشی، پیش‌قدمی در انجام مأموریت، شجاعت مثال‌زدنی و رعایت اخلاق مدیریتی در برخورد با نیروهای تحت امر باعث می‌شد تا در نظر بسیاری از رزمندگان در جایگاه پدر یا برادر بزرگ‌تر باشد ولذا نیروهایش همیشه برای او احترام مضاعفی قائل بودند و اطاعت‌پذیری بالایی از او داشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی برتر، ورزیدگی و توانمندی‌های بدنی که به خاطر اشتغال مداوم شهید رستمی به ورزش‌های سنتی خراسان شمالی همچون کشتی چوخه حاصل‌شده بود، باعث می‌شد تا هم در حوزه آموزش و هم در میدان نبرد تبدیل به فرمانده‌ای شود که خود جلو می‌رفت و نیروهایش به دنبال او دل به موج خطرات می‌سپردند. از این حیث، نیروهای این فرمانده دلاور جزو زبده‌ترین و شجاع‌ترین نیروهای عملیاتی بودند و اساساً نیروهای خراسان در دفاع مقدس به جهت ویژگی‌های فوق زبان زد عام و خاص بودند.

سردار نوریان در پاسخ به سؤالی درباره «مدیریت و فرماندهی شهید رستمی» تصریح کرد: به‌واسطه اینکه شهید رستمی خدمت سربازی را گذرانده بود، روحیه نظامی بالایی داشت و با مبانی سازمان‌دهی نیروها نیز آشنا بود لذا به حوزه آموزش بسیار اهمیت می‌داد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه از روزهای اول جنگ، ستاد  نیروهای خراسان  در چهار شیر اهواز توسط شهید رستمی  تشکیل‌شده دوره حضور ایشان در جبهه‌های جنوب را می‌توان به‌عنوان یکی از درخشان‎ترین دوره‌های تربیت نیروهای متخصص و کارآزموده جنگ نام برد. به یاد دارم که شهید رستمی حتی اجازه نمی‌داد که اوقات فراغت رزمندگان به بطالت بگذرد. عموماً بعد از نماز صبح به همراه شهید چراغی برای شناسایی آخرین وضعیت دشمن مسیری را طی می‌کردیم. در بازگشت صبحانه مختصری می‌خوردیم، قدری استراحت کرده سپس با همکاری برخی از فرماندهان و مربیان آموزشی لشکر ۹۲ زرهی اهواز  دوره آموزش به‌کارگیری یکی از ادوات جنگی را  به‌صورت الزامی فرا می‌گرفتیم. اساساً بسیاری از پاسدارانی که بعداً در دفاع مقدس نقش‌های کلیدی در یگان‌های رزم ایفا کردند، همان رزمندگانی بودند که باتدبیر شهید رستمی دوره‌های آموزش تانک و نفربر و انواع سلاح‌های نیمه‌سنگین و سنگین مثل ضد هوایی، ۱۰۶، مالیوتکا و موشک تاو را گذرانده بودند. بعدها به همت ایشان مقدمات تشکیل اولین یگان زرهی نیز فراهم شد.

فرمانده نیروی واکنش سریع انقلاب

سردار نوریان در تشریح نقش‌آفرینی شهید رستمی و یگان عملیات سپاه خراسان در بحران‌های اوایل انقلاب و تلاشی که دشمن برای تحریک قومیت‌ها و ایجاد بلوا و غائله در نقاط مختلف کشور در دستور داشت عنوان کرد: در مقطع پیروزی انقلاب بنده در تهران بودم که به سهم خود فعالیت داشتیم و سال ۵۸ مجدداً به مشهد برگشتم. به خاطر  دارم در باشگاه افسران برای سپاه عضو افتخاری  جذب  می‌نمودند. حاج‌آقای عبد خدایی با بنده مصاحبه کرد. بعد هم  برای تدریس به عملیات سپاه در خیابان کوهسنگی معرفی شدم. فرمانده عملیات شهید رستمی بود. مشخص شد که باید در خدمت برادران عزیزی باشم که اکثریت قریب به‌اتفاق جاافتاده، انقلابی، مخلص و جان‌برکف بودند. عزیزانی مانند شهید نظرنژاد، شهید برونسی و شهید علیمردانی. به همین خاطر، در هر جریان و غائله تفرقه‌افکنانه‌ای که دشمنان ملت از شرق و غرب در گوشه و کنار ایران اسلامی به راه می‌انداختند، شهید رستمی و نیروهای تحت فرمانش در عملیات سپاه خراسان با بصیرتی انقلابی برای آرام کردن بحران راهی آن‎جا می‌شدند.

وی افزود: تفرقه‌افکنی دشمنان دقیقاً پس از پیروزی انقلاب در نقاط مرزی کشور به ثمر نشست و در هر گوشه از ایران اسلامی، عَلم شیطانی تجزیه‌طلبی توسط یک فرقه و قومیت مثل خلق ترک، خلق ترکمن، خلق عرب با تحریک بیگانگان بلند می‌شد. اساساً این بحران‌های شوم از غائله ضدانقلاب گنبد آغاز شد. آن زمان، نیروهای عملیات خراسان را اکثراً نیروهای ورزیده، باتجربه، مصمم و بسیار بااراده‌ای تشکیل می‌دادند که مشهور بود در هر بحرانی وارد شوند، حرف آخر را می‌زنند و با درهم آمیختن شجاعت انقلابی باتدبیر نظامی و هوش سیاسی همیشه بهترین راهکارها را برای گشودن قفل‌های امنیتی پیدا می‌کنند. نقش شهید رستمی در ماجرای طبس و انتقال ادوات بجا مانده آمریکایی‌ها حائز اهمیت است.

معاون سابق اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: علاوه بر غائله گنبد، در خرابکاری‌های حزب دموکرات و کومله‌های کردستان در غرب کشور نیز نیروهای خراسان به‌عنوان یگان‌های سرنوشت‌ساز وارد معرکه شدند. در آن مقطع شهید رستمی با نیروهای خود از مشهد و شهید شوشتری با نیروهای خود از نیشابور راهی سنندج شدند و برای دفاع از وجب‌به‌وجب خاک کردستان عزیز، دوشادوش افسران ارتش و ژاندارمری کردستان و سایر نیروها جنگیدند و در این راه، حتی بازوی عملیاتی قدرتمندی برای شهید چمران که نماینده امام و مأمور ویژه رسیدگی به بحران کردستان بود، به‌حساب می‌آمدند.

خراسانی‌ها قفل عملیات‌ها را می‌شکستند

سخنگوی سابق ناجا، در پاسخ به سؤالی درباره «وضعیت یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس» گفت: بعد از عملیات خیبر مطرح شد چرا ما نتوانستیم جنگ را با فتح خرمشهر به پایان برسانیم. در جلسه‌ای با حضور فرماندهان خراسان سردار شوشتری، سردار قالیباف، سردار اسماعیل قاآنی و سایرین روی موضوع کارکردیم و پیشنهاد‌هایی به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) ارائه دادیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تبیین ظرفیت واقعی خراسان از جنبه نیروی انسانی، کادر و قابلیت مدیریت و فرماندهی بود و اینکه این آمادگی وجود دارد که به‌صورت گسترده‌تر با سازمان‌دهی مناسب در مناطق عملیاتی و خطوط درگیر ایفای نقش داشته باشد. بحمدالله این پیشنهاد مؤثر واقع شد و یگان‌های خراسان ارتقا پیدا کردند.

وی ادامه داد: تصمیم فوق به این خاطر اتخاذ شد که ما در جبهه‌ها شاهد حماسه‌آفرینی‌های متهورانه نیروهای خراسان بودیم و مرکزیت فرماندهی و قرارگاه هم به این ارزیابی رسیده بود. بعد از آن زمان خراسان سه لشکر منسجم با فرماندهان مقتدر یعنی لشکر ۵ نصر، لشکر ۲۱ امام رضا (ع) و لشکر ویژه شهدا داشت که ازجمله زبده‌ترین یگان‌های عملیاتی و نیروهای فعال در دفاع مقدس بودند.

سردار نوریان تصریح کرد: یگان‌های رزم خراسان تنها منحصر در شمار نفرات آموزش‌دیده و منسجم  بالا نبود بلکه  تنوع یگان‌های ما در رسته‌های مختلف هم در کشور بی‌نظیر بود. تیپ مهندسی جوادالائمه (ع)، گروه توپخانه ۶۱ محرم، تیپ اطلاعات ۳۱۳ حر همچنین یگان‌های تخصصی، زرهی، توپخانه، پدافند، مهندسی لشکرها، گردان‌های تخریب و اطلاعات عملیات نشان از جامعیت و حضور سازمان‌یافته نیروهای خراسانی در رسته‌های مختلف عملیاتی در دوران دفاع مقدس دارد.

وی تأکید کرد: اصلاً نیازی به تصدیق راویان نیست. شما بررسی کنید و ببینید نیروهای خراسان در چه جبهه‌هایی حضور داشتند. اگر این بررسی را انجام دهید، متوجه می‌شوید که در خطرناک‌ترین و بحرانی‌ترین مقاطع تاریخ انقلاب و دفاع مقدس از نظر زمان و مکان، همیشه پای نیروهای خراسان درمیان بوده و همین شجاعت و بی‌باکی خراسانی‌ها با صبر، استقامت و روحیه جهادی مخصوصشان باعث شده بود تا در جبهه‌ها گشاینده قفل هر عملیات باشند. به‌طور مثال هر جا در بیسیم مخابره می‌کردند که شهید کاوه با لشکر ویژه شهدا وارد منطقه شده است، نیروها روحیه مضاعفی می‌گرفتند. چون همه از نبوغ نظامی شهید کاوه و توانمندی نیروهای این لشکر اطلاع داشتند.

پیشکسوت سپاه مشهد شهید رستمی را یکی از بنیان‌گذاران یگان‌های رزم خراسان خواند و ابراز داشت: قطعاً با سوابقی که به آن اشاره شد سهم و نقش شهید رستمی در پایه‌گذاری مجموعه‌های رزمی منتسب به استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی غیرقابل‌انکار است. این برادر عزیز وگرانقدر به گردن رزمندگان خراسان بزرگ و اساساً دفاع مقدس حق بزرگی دارد. اخلاق، منش، تعهد، مسئولیت‌پذیری، روحیه جهادی، مردمی بودن، عشق به ولایت و امام عظیم‎الشان (ره)، تبعیت خالصانه و اطاعت محض از فرمانده کل قوا در این سردار سرافزار زبان‌زد عام و خاص بود. از این‌ها مهم‌تر ارادت ویژه شهید رستمی به ولی‌نعمت خود حضرت رضا (ع) در سربازی صاحب عصر و زمان (عج) از ایشان اسوه‌ای ماندگار برای نسل حاضر و آیندگان ساخت که باید به این شهید و امثالهم اقتدا کرد و با شاخص این ستارگان درخشان مسیر عاقبت‌بخیری را با اطمینان دنبال کرد.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: من در دوران دفاع مقدس رئیس ستاد لشکر ۵ نصر بودم و خداوند متعال این توفیق را به بنده داده است که در زمره قدیمی‌ترین نیروهای ستادی دفاع مقدس باشم. از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق شهادت و ملحق شدن به هم‌رزمانم را به من عنایت کند اما اگر این مهم حاصل نشد، عاقبت بخیری و خدمت تحت لوای نظام مقدس جمهوری اسلامی را نصیب و روزی من بگرداند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار