به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاعپرس، نهم دی ماه در یک دهه اخیر در تقویمها به یاد آن یومالله سال ۱۳۸۸ روز بزرگی شد؛ روز بصیرت، روزی که امت تحت لوای ولی، تکلیف خود را با فتنه مشخص کرد؛ اما دیماه امسال با دیماه ۱۰ سال گذشته تفاوت دارد و آن اینکه در آستانه شهادت آن نفس زکیه، یعنی شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی هستیم و نهم دی امسال او که بصیرترینهای زمانهاش بود، دیگر در میان ما نیست. بر همین اساس در گفتوگویی با حجتالاسلام «عبدالله حاجیصادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه برخی ابعاد یومالله نهم دی در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی را بررسی میکنیم.
جایگاه حماسه ۹ دی ماه چیست و حضور ملت ایران در این بزنگاه را از منظر قرآن چگونه میتوان تبیین کرد؟
نهم دی ماه یک تیر خلاصی بود به فتنهای که طراحی آن حدود ۱۰ سال طول کشیده بود و مقدمات اجرای آن یک سال زمان برده بود و در حدود ۲۰۰ روز هم خود این ماجرا طول کشید. فتنهای که با کارگردانی جبهه استکبار و آمریکا و هنرپیشگی و نقشآفرینی تمام پیادهنظامهای دشمن اعم از سلطنتطلبان، منافقین و سکولارهایی که حاکمیت دینی را برنمیتافتند، شکل گرفت.
نهم دی تیر خلاص به این فتنه بزرگ بود. نهم دی تجلی آیات فراوانی از قرآن بود؛ مانند «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.» مؤمنان واقعی کسانی هستند که بعد از ایمان آوردن و آمدن فتنه نهتنها از صراط مستقیم خارج نمیشوند و گرفتار تردید نمیشوند و لغزش پیدا نمیکنند؛ بلکه در میدان عمل هم اهل جهادند. این مشخصه واقعی مؤمنان قرآنی است که امروزه در قالب انقلابیون ولایتمدار جلوه میکند و بسیار قابل توجه است.
نهم دی تجلی خشم و شدت عمل جامعه اسلامی و ایمانی در برابر کفار بود؛ یعنی بخشی از آیات قرآن که «اشداء علی الکفار» را تأکید دارد. اما نهم دی هم تولّی و هم تبرّی بالایی را نشان داد. ما خیلی از افراد را داریم که در تولّی بسیار خوب هستند؛ اما توجه ندارند که تولّی واقعی بدون تبرّی امکان ندارد.
در نهم دی دیدیم که مردم نسبت به غیر حاکمیت الهی و نسبت به همه جریانهای غیر الهی تبرّی و خشم و فریاد مقدس خود را فریاد زدند و پایبندی خود به ولایت را نشان دادند. دشمن فتنه ۸۸ را طراحی کرد تا به وسیله نخبگان بین امت و ولایت فاصله ایجاد کند و از این طریق امت را از کارآمدی و نقشآفرینی درست در جامعه اسلامی دور کند.
در واقع در جامعه اسلامی همان نخبگانی که پیش از این پیوند امت و ولایت را برقرار میکردند، درگیر این فتنه شدند. در فتنه ۸۸ عملاً پیوند امت و ولایت شکل گرفت و به یک فرصت تبدیل شد و این پیوند ریشهدارتر شد و توانست بسیار نقشآفرینی کند. من یکی از شاخصههای قرآنی نهم دی را تجلی تبرّی و تولّی با هم در امت اسلامی میدانم. نهم دی در حقیقت وسیلهای شد که نقشهای دشمن نقش بر آب شود.
پیام حضور خودجوش مردم در ۹ دی و خلق آن حماسه بینظیر چه بود؟
یک پیام برای جبهه استکبار بود؛ اینکه ما سر پیمانی که با خدای خود و با شهدا بستهایم، ایستادهایم و استکبار هیچ غلطی نمیتواند بکند و همانطور که در میدانهای جنگ علنی توفیقی نداشتی، بدان در برابر این فتنهها هم هنوز امت را نشناختهای و این امت هم توانایی این را دارد که در پیوند با رهبری همه این فتنهها را خنثی کند.
اما نسبت به جریانهای داخلی هم پیام داشت؛ بدانید که هر کدام از ولایت و از مردم فاصله بگیرند، عملاً از سوی مردم کنار گذاشته خواهند شد و باید به ارزشها و اصول انقلاب پایبند باشند. این فتنه برای مردم هم پیامش این بود که باید مراقب باشند پیوندشان با ولایت همیشه برقرار باشد و در مسیری که ولایت مشخص میکند، حرکت کنند.
به مسئولان هم پیامش این است که اگر میخواهید خدمت بکنید، نگاهتان به کجاست؟ نگاه شما باید به مردم باشد و بهترین راه تقرب الهی و جلب رضایت خدا خدمت به مردم و فرمانبرداری از رهبری الهی است؛ چرا جای دیگر میروید؟ اما این فتنه و حماسه پیامی هم به رهبری داشت؛ و آن اینکه ای عزیزتر از جان ما حضرت آقا، ولی فقیه زمان، اجازه نمیدهیم که غریبانه با امام درد دل و نجوا کنی؛ ما از حواریونی هستیم که همراه تو بوده و اجازه نخواهیم داد تا دشمن کوچکترین تعرضی نسبت به انقلاب و ولایت، این ستون بزرگ انقلاب داشته باشد.
مردم هم در این فتنه و حماسه این پیام را گرفتند که میتوانند هر کار بزرگی را انجام دهند، میتوانید بزرگترین فتنهای را که همه استکبار در آن جمع شده بودند و همه در آن تقسیم کار کرده بودند، خنثی کنند. من همینجا نکتهای را عرض کنم.
در فتنه سال ۱۳۸۸ ما دو یومالله داریم؛ یکی ۲۹ خرداد و دیگری ۹ دی. نهم دی تکمیل ۲۹ خرداد بود. در ۲۰۰ روز فتنهگری دشمنان، یک روز تجلی ولایت بود که ۲۹ خرداد ۱۳۸۸، یعنی یک هفته بعد از انتخابات بود و یک روز هم روز تجلی امت بود که نهم دی بود و تکمیلکننده لبیکی بود به اینکه بعد از یک مسیر طولانی و یکسری مشکلات طولانی، امت وقتی دید که بعد از حدود ۲۰۰ روز مطالبات و نصیحتهای رهبری در ۲۹ خرداد بر دشمن اثر نکرده، استکبار و حتی جریانهای داخلی با همه محبتی که رهبری به این جریانها نشان دادند، به راه راست هدایت نشدند، بلکه در برابر دین مردم ایستادند و شعارهایی که علیه فرهنگ عاشورایی و ارزشها دادند، دیگر پرشکوه به میدان آمدند و تیر خلاص را زدند.
ویژگی نهم دی این بود که خودجوش بود و مردم به معنای واقعی کلمه وظیفه خود را انجام دادند، شبیه ۲۲ بهمن که مردم به خروش آمدند و یک استبداد در این کشور ریشهکن شد، در نهم دی نیز یک فتنه بزرگ ریشه کن شد.
گرامیداشت نهم دی همواره فقط قدردانی از آن کار بزرگ نیست که البته این هم مهم است؛ بلکه حماسه نهم دی به ما راه آینده و چگونگی حرکت کردن را یاد میدهد که ما با تکیه بر مبانی خود و اصول خود و با ولایتمداری میتوانیم مانند گذشته حرکت الهی و توفنده انقلاب اسلامی را به سوی اهداف خود ادامه دهیم.
نقش و جایگاه نهم دی در گام اول انقلاب و طراحی گام دوم چیست؟
نهم دی یکی از نقاط مهم در ۴۰ سال اول و گام اول انقلاب بود. ما یومالله و ایامالله در ۴۰ سال اول انقلاب زیاد داریم، ۲۲ بهمن و ۱۲ فروردین را داریم، اما نهم دی از خیلی جهات برجسته بود؛ چون به ما گفتند ایجاد یک انقلاب سخت است، اما نگهداری آن دشوارتر است. قرآن به ما یاد داده است که فتنه از قتل هم که حمله نظامی است، خطرناکتر است و هم شدیدتر و هم بزرگتر. نهم دی در ۴۰ ساله اول انقلاب، چون توانست بزرگترین فتنه را خنثی کند، یومالله است.
اما در ۴۰ ساله دوم و در گام دوم نهم دی سرمشق است. جهتگیریها و روشها و بسیاری از عملکردها میتواند بر اساس الگوی نهم دی باشد، باید به این توجه کرد و از این اصول و از این ارزشها فاصله نگرفت و من معتقدم ما حرکت ۴۰ ساله دوم انقلاب بسیار قویتر خواهد بود؛ چون ما چنین امتی داریم که دارای بصیرت، دشمنشناس و زمانشناس است و از طرفی شجاع بوده و به تعبیر قرآن دارای روحیه جهادی و انقلابی است و الگوی فرهنگ عاشورایی را دارد، در گام دوم میتواند استکبار را کنار بزند و حافظ و نگهدار انقلاب و مقدمهساز ظهور باشد.
باید توجه داشت که دشمن پس از شکست در فتنه ۱۳۸۸ خود را ارزیابی و آسیبشناسی کرده که چرا در فتنه سال ۱۳۸۸ موفق عمل نکرد و به این نتیجه رسید که با وجود ولایت فقیه نمیشود فتنه کرد؛ لذا در دهه ۹۰ یکی از محورهای تهاجم دشمن این بود که جایگاه ولایت را تحریف کنند و این ماجرا ادامه خواهد داشت و لزوم بصیرتافزایی در گام دوم اینجا دوچندان میشود.
انتهای پیام/ 231