مجتهدزاده:

شهید سلیمانی خط بطلانی بر تصویر شکست‌ناپذیری آمریکا ترسیم کرد

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: شهید سلیمانی خط بطلانی بر تصور شکست‌ناپذیری آمریکا ترسیم کرد و توانست آن‌ها را در منطقه با شکستی بزرگ مواجه کند.
کد خبر: ۴۳۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ - 28December 2020

مجتهدزاده: شهید سلیمانی خط بطلانی بر تصویر شکست‌ناپذیری آمریکا ترسیم کردبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با حضور در نهمین نشست تخصصی یکشنبه‌های سیاسی «دولت مردمی و تحول گرا» با موضوع «مکتب شهید سلیمانی چراغ راه دولت آینده» که بصورت مجازی در صفحه رسمی اینستاگرام جامعه اسلامی مدیران برگزار شد به بیان ویژگی‌های مدیریتی سردار شهید که می‌تواند مسیر روشنی را پیش پای دولت آینده قرار دهد پرداخت.

مریم مجتهدزاده ضمن تسلیت عزای شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت:. ما امروز در آستانه حماسه نه دی و شهادت سردار عزیزمان، بیش از هر چیز به استوار ایستادن در مسیر ولایت نیاز داریم. کاری که سردار شهیدمان خوب می‌دانست و جانانه در این راه عمل کرد و عاقبت به خیر شد.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: بحث امروز ما درباره یک روش، یک راهبرد و البته یک استراتژی فکری است. یک بحث نظری و عملی درباره معماری مردی بزرگ که توانست ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی و نظامی جهان را با تغییرات عمده‌ای مواجه سازد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین موضوعی که قرار است از این منظومه در بحث امروز به تدقیق مورد بررسی قرار گیرد، موضوع شیوه مدیریت و منش اداره امور در ارامش و بحران از سوی شهید سلیمانی است. این شیوه به تعبیر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) خود یک مکتب است و درس آموز می‌خواهد.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: امروز ما به شدت به این شیوه نیازمندیم. شهید سلیمانی از جمله افرادی بود که به نقش مدیریت و خودباوری در پیشرفت امور اعتقاد داشت و الگوبرداری از شیوه مدیریت وی می‌تواند حوزه‌هایی مانند اقتصاد و مدیریت کشور را با تحول اساسی مواجه کند.

مجتهدزاده افزود: دیر زمانی نیست که با یک طرح قوی و هماهنگ استراتژی قدرت هوشمند از سوی دولت آمریکا در منطقه به اجرا گذاشته شد و شهید سلیمانی کسی بود که با نگاه همه‌جانبه، کامل و جامع توانست ابعاد مختلف این استراتژی را تشخیص داده و آن را به شکست بکشاند. ایشان هم در طراحی هم در اجرا و هم در پیگیری سر از پا نمی‌شناخت و باید او را معمار شکست استراتژی‌های آمریکا در منطقه دانست.

مجتهدزاده یادآور شد: شهید سلیمانی خط بطلانی بر تصویر شکست‌ناپذیری آمریکا ترسیم کرد و آن‌ها را در منطقه با شکستی بزرگ مواجه کند. به همین دلیل بود که ترامپ در مناظرات انتخابی سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا خطاب به رقیب خود خانم کلینتون گفت «ما شش تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم و چیزی به دست نیاوردیم!» البته الان خود ترامپ هم در همین منجلاب افتاده است.

وی ادامه داد: حال آیا ما نمی‌توانیم این نگاه را در دیگر مسائل داخلی خصوصاً در بحث اقتصاد مقاومتی پیاده کنیم؟ حتماً می‌توانیم.

مجتهدزاده تصریح کرد: در حوزه مباحث فرهنگی نیز کلان‌نگری ایشان مشهود است. نظرات ایشان در این حوزه ان‌شاءالله به زودی منتشر شده و با مرور آن‌ها می‌توان به عمق نگاه وی در مسائل فرهنگی و اجتماعی، برخورد با مردم، برخورد با نسل جوان، مساله حجاب و سایر مباحث و موضوعات فرهنگی پی برد که چگونه در بسیاری از این مسائل، دقیق‌ترین و بهترین نظرات را ارائه داده‌اند.

مجتهدزاده اظهار داشت: مکتب شهید سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و باز تولید جدید از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. آموزه های این مکتب مفسر و تشریح کننده این مکتب است.از سویی جامعیت بر آمده از عقلانیت مهم‌ترین ویژگی این مکتب و این همان اصلی ترین پایه‌ «مکتب حاج قاسم» است.

مجتهدزاده گفت: یکی از نکات ویژه‌ای که حضرت آقا درباره خصائص شهید سلیمانی برشمردند و کمتر درباره این بُعد شخصیت شهید صحبت شده بود و کمتر کسی اطلاع داشت، فعالیت سیاسی این شهید در عرصه بین‌الملل بود که می‌توان از آن به دیپلماسی نیز تعبیر کرد.

مجتهدزاده یادآور شد: رهبر انقلاب شجاعت و تدبیرِ توأمان شهید حاج قاسم را فقط مختص فعالیت نظامی ایشان نمی‌دانند بلکه این دو خصوصیت را به عنوان ویژگی‌های این شهید عزیز در میدان سیاست نیز معرفی میکنند و میفرمایند: «این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود؛ بنده بارها به دوستانی که در عرصه‌ی سیاسی فعّالند این را می‌گفتم؛ رفتار او را، کارهای او را می‌دیدم. در عرصه‌ی سیاست هم سخنش اثرگذار بود، قانع‌کننده بود، تأثیر‌گذار بود.»

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: مکتب سلیمانی جهت بخش و آگاهی دهنده است. یک مکتب تمام و کمال یافته برای تعالی تمام بشریت. این مکتب به جهت ویژگی منحصربه فردش تفکر ساز است و همواره به دنبال آگاهی بخشی است. این مکتب برای بشریت با شوق و تمنای فهم قابل رصد و الگوگیری است. برنامه ای که مبتنی بر رافت و حلم و آگاهی و البته در میدان بودن است.

مجتهدزاده تصریح کرد: این گفتمان بسیط و بی انتها قدرت ایجاد چنان جریانی را در حیات اجتماعی دارد که می تواند عالی ترین شئون حیات بشری را شکل دهد. در این گفتمان به خصوص برای یک مدیریت مقتدر در یک جامعه مردم سالار دینی چند ویژگی و درس آموزی عجیب نهفته است:مکتب سلیمانی به فکر و اندیشه جهت می دهد و از سیر در تفکرات جعلی پیشگیری می کند.

مجتهدزاده افزود: این مکتب به تعبیر حضرت آقا یک برنامه ی عمل از ابتدا تا انتهای راه است. ما در موضوع مدیریت و حکم رانی اسلامی ظرفیت های بسیار عظیمی را می توانیم از مکتب حاج قاسم اقتباس کنیم.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه شاخصه در تفکر راهبردی سردار سلیمانی تلفیق کلان نگری و جزء نگری ایشان بود. گفت: معمولاً افراد در یکی از این دو ویژگی‌ها توانمند می‌باشند. اما ایشان شخصیتی بود که هم مسائل جزئی و هم مسائل کلان را به خوبی تشخیص داده و ارتباط منطقی و موضوعی بین آنها را نیز درک می‌نمود. درک این ارتباط نیز یکی دیگر از ویژگی‌های خاص ایشان بود.

مجتهدزاده گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان آن بود که قبل از تصمیم‌گیری‌های مهم در موضوعات مختلف همه نظرات و دیدگاه‌‌های مختلف را اخذ کرده و آنها را جمع‌بندی می‌کرد. قابلیت بالا و قدرت تسلط و اشراف، شهود و نخبگی در این جمع‌بندی‌ها از جمله محاسن آن شخصیت جامع الاطراف بود به نحوی که همه افراد روی آن جمع‌بندی متفق القول بوده و اجماع داشتند و نهایتاً مورد پذیرش عمومی قرار می‌گرفت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار