یک کارشناس بین‌الملل:

پشت دروازه‌های سوریه ایستاده ایم/ وحشت دشمن از «مقاومت»

کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی از سوریه صحبت می‌کنیم به این معنی است که ما پشت دروازه‌های قدس ایستاده‌ایم و همین مساله وحشتی را در دل دشمنان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۴۳۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ - 30December 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل سیاسی، در برنامه «جهان مرد» رادیو مقاومت اظهار داشت: بحث مقاومت و سازش قدمتی حدود هفت دهه در فلسطین دارد، اما آنچه به عنوان مقاومت امروزه شاهدش هستیم به چهار دهه پیش بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: سازش هم همین قدمت را دارد البته شاید یکسال کمتر. مقاومت براساس آنچه ایران دنبال می‌کند معتقد است همه مشکلات را با عمل به شعار «ما می‌توانیم» می‌شود حل کرد. نقطه مقابل این شعار، سازش است. آن‌ها نقطه مقابل این شعار هستند و معتقدند حل مشکلات با شعار ما نمی‌توانیم پیش می‌رود.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین افزود: این دو گفتمان چهار دهه است که جزو جریان‌های برزگ منطقه‌ای هستند و یک جریان مورد حمایت غرب قرار دارد، اما دستاورد‌هایی که ما با شعار «ما می‌توانیم» بدست آوردیم قابل قیاس نیست.

شکیبایی در ادامه بیان داشت: آنچه امروز پای کار جریان مقاومت است توده ملت‌ها و درباره سازش حاکمان هستند و اگر مروری کنیم متوجه می‌شویم کدام یک تا به حال موفق بوده‌اند؟

زمانیدکه قرارداد سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی امضا می‌شود نوعی سرخوردگی در بین فلسطینی‌ها بوجود می‌آید و آن‌ها را وادار می‌کند که از مرحله تلاش برای آزادسازی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی وارد شوند. در همین اثنی در ایران انقلاب اسلامی پیروز می‌شود و گفتمان جدیدی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: بعد از ان در ابتدای دهه ۸۰ واژه مقاومت در ادبیات سیاسی ایران و منطقه وارد می‌شود و تا به امروز توانسته موفقیت‌های زیادی را بدست آورد. بدیهی‌ترین دستاورد جریان مقاومت این بود که توانست همان زمان قطار عادی سازی را متوقف کرد و باعث شد جنبشی درون سرزمین‌های فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی بوجود آید که دستاورد‌های زیادی در عرصه‌های نظامی و امنیتی برای فلسطینی‌ها حادث کرد.

شکیبایی در ادامه بیان داشت: مقاومت در معنای امروز که وارد ادبیات سیاسی منطقه شد از دید ما مقاومت اسلامی است. اما تعریفی که از مقاومت توسط اقای عرفات نمایندگی شده خالی از عنصر اسلامی و دینی است و آن‌ها براساس قومیت و ملی گرایی و بازپس گیری خاک فلسطین تلاش می‌کردند.

وی در ادامه افزود: آن شاهکاری که انقلاب اسلامی ایران انجام داد دخیل کردن عنصر اسلامی و دینی به درون مبارزه فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی است و ورود این عنصر بود که امروز توانسته در صحنه میدانی دستاورد‌های زیادی را برای فلسطینی‌ها بدست آورد.

هدف جریان مقاومت و سازش در فلسطین یکی است و آن هم رها سازی قدس شریف و رهایی سرزمین فلسطین است و می‌خواهیم بدانیم کدام یک توانستند موفق باشند؟ در انتفاضه اول فلسطینی‌ها موفق شدند هویتی را به عنوان هویت ملی خودشان را به دنیا ثابت کنند. در انتفاضه بعدی به نام دولت فلسطینی را به دنیا تحمیل کردند.

وی ادامه داد: انتفاضه برآمده از مقاومت ملت فلسطین که الگو گرفته از ملت ایران بود، این دو هویت یعنی هویت ملی فلسطینی و هویت دولت فلسطینی را بر افکار عمومی دنیا تحمیل کرد.

وی در ادامه نیز بیان داشت: وقتی از سوریه صحبت می‌کنیم به این معنی است که ما پشت دروازه‌های قدس ایستادیم و همین وحشتی را در دل آن‌ها ایجاد کرده است. در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم و همرزمانش ما الان در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و ان شاءالله بزودی شاهد خروج آمریکا از این منطقه هستیم و این خروج مقدمه‌ای برای آزادسازی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار