در نشست «نظریه مقاومت و آینده جهان اسلام» مطرح شد؛

نابودی داعش، هدیه سردار سلیمانی به جهان اسلام

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی نابودی داعش را هدیه سردار قاسم سلیمانی به جهان اسلام عنوان کرد و گفت: شکست داعش حاصل مقاومت، شجاعت و مجاهدت‌های این سردار بزرگ بود.
کد خبر: ۴۳۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱ - 31December 2020

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «حسن وحدتی‌شبیری» در نخستین نشست هم‌اندیشی بین‌المللی دانشگاه‌های محور مقاومت در ایران، لبنان و سوریه با عنوان «نظریه مقاومت و آینده جهان اسلام» که به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قالب وبینار برگزار شد، ضمن تأکید بر جایگاه دانشگاه علوم اسلامی رضوی و نقش این دانشگاه در نشر و گسترش مقاومت، به تأثیر فعال دانشجویان دانشگاه در تبلیغ فکر مقاومت در دانشگاه‌ها و مساجد و نهادهایی که در آن مشغول هستند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش برای اعتلای کلمه اسلام به سوریه و لبنان و عراق سفر کردند، اظهار داشت: سردار سلیمانی با اعتقادی راسخ و تبعیت از ولایت و هم‌چنین کمک به مستضعفان، در برابر استکبار مقاومت کرد و با شجاعت، هسته اولیه مقاومت را در این کشورها به وجود آورد.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: سردار سلیمانی با اراده راسخ و اعتقاد به وجوب جهاد و پیروی از دستورهای خداوند متعال و ائمه اطهار (ع)، توانست داعش را شکست دهد.

وی تأکید کرد: دشمن همواره در تلاش است تفرقه و ناامیدی را بین اسلام و مسلمین گسترش دهد. از این رو، علمای اسلام با اتحاد و هم‌بستگی می‌توانند نقشه‌های دشمن را شکست دهند.

وحدتی شبیری با بیان اینکه فکر و اندیشه مقاومت زنده خواهد ماند، افزود: ما مسلمانان جهان با توکل به خداوند متعال، موفق خواهیم شد و قدس را آزاد خواهیم کرد.

خون حاج قاسم هدر نخواهد رفت

یوسف نصرالله، رئیس مرکز مطالعات باحث لبنان، نیز در ادامه این نشست، با اشاره به فعالیت‌های این مرکز با محوریت شناخت حاج‌قاسم و فعالیت‌های این شهید بزرگوار، گفت: کتابی درباره حاج قاسم سلیمانی تدوین شده است که نتیجه مصاحبه با تعداد زیادی از شخصیت‌های مقاومت از کشورهای جهان اسلام است.

وی علاوه بر تدوین کتاب با موضوع سردار سلیمانی، برگزاری جلساتی با محوریت تبیین تهدیدهای محور مقاومت با حضور علما و شخصیت‌های مقاومت را از دیگر فعالیت‌های این مرکز ذکر کرد.

یوسف نصرالله با بیان اینکه با شهادت حاج‌قاسم اهمیت مقاومت در جهان اسلام پررنگ‌تر شد، افزود: مرزها در کشورهای مسلمان، مانع مقاومت سردار سلیمانی در کشورهای سوریه و لبنان نشد و این فرمانده جبهه مقاومت با شجاعت و صلابت، در این کشورها حضور یافت و با مقاومت در برابر داعش جنگید تا پیروز شد.

رئیس مرکز مطالعات باحث لبنان با بیان اینکه خون حاج قاسم هدر نخواهد رفت، ادامه داد: سردار سلیمانی همواره آرزوی رسیدن به درجه رفیع شهادت را داشت و همه ما پیش‌بینی می‌کردیم به‌زودی به شهادت برسد.

وی خاطرنشان کرد: حاج‌قاسم توانست آمریکا و اسرئیل را در منطقه شکست دهد. یکی از دلایل به شهادت رساندن او نیز انتقام آمریکا از این شکست بود.

رئیس مرکز مطالعات باحث لبنان تصریح کرد: شهادت حاج‌قاسم به همه ثابت کرد فقه مقاومت باید گسترش یابد و ملت عراق و سوریه متوجه مقاومت شدند.

حاج قاسم پیشتاز در سخت‌ترین نبردها

وائل الامام، استاد دانشگاه الشام الخاصه سوریه، دیگر سخنران این نشست بود. او ضمن اشاره به ابعاد انسانی، اخلاقی و عرفانی حاج‌قاسم، بیان داشت: شهید سلیمانی یکی از باشهامت‌ترین فرماندهان تاریخ به شمار می‌رفت که در سخت‌ترین نبردها همواره پیشتاز بود و در خط مقدم قرار داشت.

وی آخرین دست‌نوشته‌های حاج‌قاسم را شرحی بر حالت عرفانی او ذکر کرد و گفت: حاج‌قاسم به مقام فنای فی‌الله رسیده بود و خوف و ترس از خدا او را به مقام رفیع شهادت رساند.

این استاد دانشگاه سوریه ادامه داد: حاج‌قاسم همواره از مستضعفین حمایت می‌کرد و ایستادگی در برابر کفر و استکبار از ویژگی‌های بارز او بود.

وائل الامام خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی از تفکرات و فلسفه امام خمینی (ره) و رهبر معظم تأثیر گرفته بود و همواره به فرزندان شهدا اهمیت بسیاری می‌داد. خانواده‌های شهدا پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی، احساس کردند پدر و برادر خود را از دست داده‌اند.

آینده مقاومت و جهان اسلام روشن است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه آینده مقاومت و جهان اسلام روشن است، افزود: این یک شعار و آرمان نیست بلکه بنا به دلایلی، برای ما روشن و قطعی است.

وی ابراز داشت: موضوع مقاومت یک هویت تاریخی است که از تقابل حق و باطل شکل گرفته و مبتنی بر یک سابقه دیرینه است. از ابتدای خلقت تاکنون همواره جریان حق و باطل با هم تقابل داشته و جریان حق مقاومت کرده است.

غلامرضا گودرزی ادامه داد: این مقاومت در برابر نگاه سازش‌محور، رویکرد مقاومت‌محور را سپری کرده است. مقاومت امری فطری است و انسان هیچ‌گاه ظلم را نمی‌پذیرد و در برابر حرف ناحق مقاومت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ، مقاومت همواره با پیروزی همراه بوده است و ملت‌هایی که مقاومت می‌کردند پیروز میدان بودند. همان‌گونه که در آیات شریف قرآن به آن تأکید شده است، موضوع مقاومت سنتی الهی است و اگر ثابت‌قدم و مقاوم باشیم، خداوند نیز ما را یاری می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه جنگ نرم در حوزه جریان حق و باطل جدی‌تر از جنگ سخت است، ادامه داد: در حوزه مقاومت در عرصه جنگ نرم قرار گرفته‌ایم. اینجا نقش نخبگان بسیار مهم است. همان‌گونه که سردار سلیمانی‌ها و ابومهدی‌ها جان خود را در فضای جنگ سخت گذاشتند، نخبگان نیز باید در حوزه جنگ نرم وقت بگذارند و بحث و گفت‌وگو کنند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه دائمی نشست گفت‌وگوی نخبگی در حوزه جهان اسلام با حضور دانشگاه‌های جهان اسلام تشکیل شود و به بررسی نظریه مقاومت بپردازیم تا مباحث مرتبط با نشریه مقاومت نهادینه و شبهات حل شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها