یادداشت/ داود عامری

شهید سلیمانی قهرمان صلح و عدالت

شهید «قاسم سلیمانی» قهرمانی است که در جغرافیای جهان و امت اسلامی پیام‌آور نسیم صلح و عدالت بود و خون سرخش ادامه خط تابناک مکتب شاهدان و شهیدان است که از رد گام‌های استوارشان به یادگار مانده است.
کد خبر: ۴۳۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 01January 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ داود عامری؛ کوچ ملکوتی انسانی کمال‌یافته در جبهه‌های ایمانی و انسانی، که امروز دل‌های بی‌قراری در سراسر جهان سوگوار لبخند‌های رحمانی و جمال روحانی و خصائل انسان‌دوستی اوست، سالی را به خود دید.

شهید سلیمانی انسانی که در میدان پاسداری از امنیت، صلح و عدالت مردم مظلوم گام برداشت و گام به گام در این راه خیر به قلب‌های پیر و جوان ورود پیدا کرد و در روزی که بانگ پایان حکومت تروریسم در منطقه را سر داد، قلوب همه انسان‌های مسلمان و غیر مسلمان را فتح کرد. او که نمونه‌ای از سلحشوران و فرماندهان فرهنگ اسلام انقلابی و رفتارش جلوه‌ای از ولایت‌مداری و الهام‌بخش مهر امامش به مردم بوده؛ سردار سلیمانی به بالاترین مقام و مرتبه انسانی رسید. او که نزد پروردگارش عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ است. یکسال است که بار غم فراقش را به دوش می‌کشیم، اما هنوز گرمای دست یاری‌گرش حس می‌شود و خون پر خروشش نقش‌آفرینی می‌کند.

قهرمانی که در جغرافیای جهان و امت اسلامی پیام آور نسیم صلح و عدالت بود و خون سرخش ادامه خط تابناک مکتب شاهدان و شهیدان است که از رد گام‌های استوارشان به یادگار مانده است. فرماندهی بزرگ که حضور او در بین مردم، بر خلاف عرف و عادت، تداعی گر پاسداری از امنیت، صلح و پایان جنگ بود، چرا که برای دفاع از صلح و امنیت مردم و کوتاه کردن شر متجاوزان پای در میدان مبارزه می‌گذاشت.

عدالت و صلح که از اساسی‌ترین آرمان ادیان الهی و خواسته و آرزوی بشر در طول تاریخ بوده و برخاسته از فطرت پاک انسانی است، خواست قلبی حاج قاسم شهید بود و این تفکر را مردم منطقه در عمل از او دیده بودند و این یکی از دلایل مهم محبوبیت و عزت سردار دل‌ها در دل میلیون‌ها انسان مظلوم منطقه بود.

او به پیروی از امامش و در راه آرمان بزرگ صلح، سلام امت اسلامی حرکت می‌کرد، همانگونه که حضرت آیت الله خامنه‌ای (دام ظله) در مقام تبیین جامعه عدالتمحور و وضعیت غیرعادلانه نظام‌های بین المللی معاصر جهان می‌فرمایند: «اسلام همه انسان‌ها را با استدلال روشن به زندگی سعادت آمیز در سایه صلح و عدالت و امنیت دعوت می‌کند.»

سردار سلیمانی از نبوغ راهبردی و نظامی خاصی برخوردار بود. او خردورز، مسلط به دانش روز و رزم‌های نوین بود. بر استراتژی‌های نوظهور تسلط داشت و مهارت‌های این حوزه را در کنار مطالعه، مشاوره و مشاهده، لحظه به لحظه تجربه کرد. شهید سلیمانی در دفاع مقدس یکی از فرماندهان تیزهوش و مسلط به علوم نظامی بود که پیوسطه در مناطق رزمی ضمن کسب تجربه‌های گران‌قیمت، منشا خدمات شایسته‌ای بود.

تجربیات ارزشمند حاج قاسم در کنار روحیه سلحشوری و جنگندگی، او را از فرماندهان همیشه حاضر در خطوط مقدم عرصه‌های دفاع مقدس قرار داده بود بطوری که حتی بعد از جنگ نیز در توطئه اشرار شرق کشور و مقابله با دشمنان در منطقه، چنان شجاعانه و مدبرانه عمل کرد که به حق می‌توان او را مصداق این جملات امیرمؤمنان حضرت علی (ع) دانست که فرمود: «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِکَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ، تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ، ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ»، (اگر کوه‌ها متزلزل شود تو تکان مخور، دندانهایت را به هم بفشار و جمجمه خویش را به خدا عاریت ده، قدم‌هایت را بر زمین میخکوب کن، و نگاهت به آخر لشکر دشمن باشد، چشمت را فرو گیر و مرعوب نفرات و تجهیزات دشمن مشو و بدان که نصرت و پیروزی از سوی خداوند سبحان است) همانا که به حق سردار سلیمانی این چنین بود.

حاج قاسم به غایت ولایتمدار بود و به رهبر و مقتدای خویش عشق می‌ورزید. نگاه او به عنوان یک سردار رشید سپاه اسلام به ولی امر مسلمین و فرماندهی خود تنها از حیث رعایت سلسله مراتب نظامی نبود بلکه نگاهی بس فراتر داشت، سخن او، نوشته او، نگاه او، تصمیمات، فعالیت‌ها و اعمال او همه و همه تعقیب کننده خط ولایت بود. بی جهت نیست که همگان او را مالک اشتر زمان می‌دانستند و ولی امر مسلمین او را رفیق خود می‌دانست و چه افتخاری بزرگتر از این، در او چه بود که امام امت او را اینگونه می‌نگریست.

روح بلند او هیچگاه در حصار مرز و جغرافیا نمی‌گنجید. او صلح و امنیت و عدالت را برای تک تک مسلمانان و مردم می‌خواست و همین روحیه‌ی او در جبهه مقاومت، مجاهدان اسلام را دور او جمع کرده بود. با حضور و فرماندهی سپاه قدس فرصتی را فراهم کرد تا با زوایای مختلف جریان مقاومت در منطقه آشنا شود و به سرعت توانست در این عرصه کارساز و تأثیرگذار شود. به گونه‌ای که در کنار مجاهدان بزرگ جبهه مقاومت چنان طعم شکست را در جنگ ۳۳ روزه و دیگر نبرد‌ها به کام صهیونیست‌ها نشاند که افسانه شکست‌ناپذیری آن‌ها فراموش شد و آنگاه وقتی جریان ضد انسانی داعش که بنا به اعتراف سردمداران جنایتکار نظام سلطه ساخته و پرداخته دست آن‌ها بود، چهره پلید خود را در عراق و سوریه نشان داد، اوج درخشش سردار نیز در مقابله میدانی با این جریان سراسر خشونت، تجاوز و ترور بود. او همان اندازه که برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس جانفشانی کرده بود، برای حفظ جان و مال مردم مسلمان و غیر مسلمان منطقه و جهان از خود ایثار و ازخودگذشتگی نشان داد.

شهید سلیمانی و حضورش در مناطق عملیاتی، توام با ارائه فرهنگ والای آموزه‌های اصیل اسلامی بود. مهربانی درعین صلابت، جدیت در دفع تجاوز اشرار و رحمت و مهربانی با مظلومان. نقش بیبدیل او و یارانش در معرفی فرهنگ جهاد و مقاومت در اقصی نقاط جهان و تأثیر شهادتش در بیداری اسلامی و اقتدار و عزت نظام و امت اسلامی و انقلاب و همچنین ایجاد فضای وحدت و همدلی و همبستگی اسلامی در میان مردم خصوصاً در زمان تشییع پیکر این شهید، بزرگوار و همرزمانش در جای جای جهان به ویژه در منطقه از برکات فرهنگ عالی اسلامی ـ ایرانی بود که این شهید، الهام‌بخش آن بود.

قلم می‌رفت تا شرحی نیز از روحیات و خصایل فردی و اجتماعی آن رفیق سفر کرده و قهرمان بلند آوازه بگوید که او را منع کردم که در این مجال نمی‌گنجد. باید کاوشی کرد و قلمی در خور زد. باشد که توفیقش فراهم شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار