در گفتگو با دفاع پرس مطرح شد:

حجم بالایی از جرائم، با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه حجم بالایی از جرائم با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد، گفت: هدف از اعطای نماد از دیدگاه پلیس این است که جرمی رخ ندهد و اگر جرمی اتفاق بیفتد امکان پیگیری و رسیدگی به ‌آن وجود داشته باشد .
کد خبر: ۴۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱ - 17March 2015

حجم بالایی از جرائم، با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد

سرهنگ علی نیک نفس  رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفتگو با خبرنگار انتظامی " دفاع پرس "، ضمن حضور در جشنواره ملی خرید اینترنتی اظهار داشت: بیشترین میزان فراوانی خرید الکترونیکی مربوط به لوازم خانگی و موبایل است که 35 درصد را به خود اختصاص داده و خدمات مشاوره و بورس 12.5 درصد، خرید خدمات و هاستینگ 10.5 درصد، اقلام فرهنگی 9.7 درصد، سی دی و مباحث آموزشی و نرم افزاری 9 درصد و شارژ تلفن همراه 6.7 درصد بود که براساس میزان فراوانی بیشترین آمار شکایات نیز به دست می آید..

وی با بیان اینکه حجم بالایی از جرائم با انگیزه اقتصادی و مالی رخ می دهد، گفت: ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی در حوزه مرکزتوسعه تجارت الکترونیک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در نماد اعتماد الکترونیکی دیده شده که ما هم با توجه به لزوم دیده شدن سازوکارهای انتظامی و فرآیندهایی که نگرانی های ما را به حداقل برساند همکاری مناسبی در این زمینه انجام دادیم.

نیک نفس با بیان اینکه درحال حاضر در حوزه اعطای نماد تلاش های خوبی به صورت مشترک صورت گرفته است، افزود: هدف از اعطای نماد از دیدگاه پلیس این است که جرمی رخ ندهد و اگر جرمی اتفاق بیفتد امکان پیگیری و رسیدگی به آن وجود داشته باشد .  

وی در عین حال بیان کرد: با توجه به شکایات واصله کمتر از یک درصد شکایتها مربوط به فروشگاهها و مراکزی بوده که دارای نماد اعتماد بودند و در واقع عمده کلاهبرداری های صورت گرفته برای سایت هایی است که نماد اعتماد ندارند.

سرهنگ نیک نفس همچنین اظهار کرد: از بین شکایات 45.8 درصد در رابطه با عدم تحویل کالا یا ارائه خدمات بود و عدم انطباق کیفیت با مشخصات فنی 20 درصد میزان شکایات را به خود اختصاص داد و جعل برند و ارائه کالاهای تقلبی نیز 10.5 درصد شکایات را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی 99 درصد جرائم در فروشگاه های مجازی فاقد نماد اعتماد اتفاق می افتد که تلاش ما این است مردم حتما از فروشگاه های معتبر و دارای نماد اصلی اعتماد خرید کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری گفت: در مجموعه ناجا همگرایی و هم افزایی وجود دارد و پلیس فتا، اماکن و پلیس آگاهی همکاری نزدیکی دارند که موضوع کسب و کار آنلاین دارای امنیت بیشتری شود.

نیک نفس خاتمه تاکید کرد: همکاران ما به صورت دائم در حال رصد هستند و مراکزی که قصد کلاهبرداری دارند به سرعت شناسایی می شوند و اقدامات قانونی لازم انجام می شود.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها