نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی؛

شهید «شیخ محمد خیابانی» فرزند راستین اسلام بود

حجت‌الاسلام «آل‌هاشم» با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود، گفت: نطق‌های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست.
کد خبر: ۴۳۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ - 03January 2021

به گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، حجت‌الاسلام «سید محمدعلی آل‌هاشم» نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌ شرقی در جلسه کمیته روحانیت ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شیخ شهید محمد خیابانی با بیان اینکه در مسیر مبارزه بی امان با طاغوت همیشه یک چهره روحانی هدایت‌گر مردم بوده است، اظهار داشت: خیابانی در هر شرایطی مطابق‌ با نیاز انقلاب‌، روش‌هایی‌ برای تحقق اهداف ملت‌ مسلمان بکار می‌گرفت، یک زمان با زبان گویا و ایـراد خطابه‌ها و نطق‌های آتشین و گاهی بدوش کشیدن‌ اسلحه و زمانی با اعتراض و استقامت شکست‌‌ناپذیر، در مسیر مبارزه با استبداد گام برمی‌داشت.

وی شیخ محمد خیابانی را عالم فقه، اصول‌، هیات، نجوم عنوان کرد و گفت: شیخ شهید خیابانی در صف اول مبارزه و همپای مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و از جمله کارهای‌ مهمی که در تبریز انجام داد خلع محمدعلی میرزا از مقام‌ سلطنت بود.

آل‌هاشم تصریح کرد: پس از استقرار مشروطه، شیخ محمد خیابانی به‌ نمایندگی از طرف مردم تبریز وارد مجلس شورای‌ ملی شد که در دوره اول و دوم‌ نمایندگان مجلس،‌ استعمار روس و انگلیس را قطع‌ کردند.

امام جمعه تبریز به قرارداد ننگین روس و انگلیس اشاره کرد و گفت: در این قرارداد، ایران به سه منطقه شمال برای روس، جنوب به‌ انگلیس و مرکز بی‌طرف تقسیم می‌شد که نمایندگان مبارز مجلس ملی از جمله شیخ محمد خیابانی آن را لغو کرده و بخاطر القای آن، استعمار با دست محمد علی میرزا مجلس را به توپ بست تا امور مملکتی راکد بماند.

این مسئول ادامه داد: مردمی که‌ سال‌های‌ پرتجربه‌ مبارزه تنباکو و مشروطه را پشت سر گذاشته بودند، به این‌ سادگی‌ از پای ننشستند، و مبارزه را تا فرار محمدعلی‌ میرزا و پناهندگی او به تزار روس ادامه‌ دادند‌.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: عده‌ای با تحریف تاریخ در تلاش هستند عنوان شیخ و روحانی از نام عالم مبارز شیخ محمد خیابانی حذف شود، اما باید بدانیم شهید خیابانی یک چهره مجاهد و روحانی بود.

آل‌هاشم در پایان با بیان اینکه شیخ محمد خیابانی فرزند راستین اسلام و تبار سرور آزادگان امام حسین (ع) بود، گفت: نطق‌های آتشین این عالم مجاهد و مبارز فراموش شدنی نیست و برای احیاء جایگاه علمی، دینی و مبارزاتی این شهید والامقام برگزاری همایش‌ها و بزرگداشت‌ها بسیار ارزشمند و ضروری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار