نقش بی‌نظیر حاج قاسم سلیمانی در امنیت جنوب شرق ایران

نقش شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مرد اول امنیت مستضعفان جهان در برقراری امنیت پایدار در منطقه جنوب شرق کشور از جمله مواردی است که همچون بسیاری از فضائل وی ناشناخته مانده است.
کد خبر: ۴۳۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ - 03January 2021

نقش بی‌نظیر حاج قاسم سلیمانی در امنیت جنوب شرق ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حاج قاسم سلیمانی فقط در جبهه‌ها سپر بلای هم وطنانش نبود بلکه ایشان در تمامی لحظات بحرانی در هر نقطه‌ای از کشور در کنار هموطنان خوش قرار داشت و به فریاد مظلومان می‌رسید. او نه تنها حامی مردم کشور ایران بلکه حامی مردم تمامی کشور‌های مظلوم منطقه نیز بود و کشور‌های ستم دیده به او تکیه داشتند.

بی شک نام حاج قاسم سلیمانی همواره برای همه مردم ایران و دنیا یادآور «امنیت» است، امنیتی که گاهی حتی بسیاری از ما متوجه زحماتی که برای برقراری آن می‌شود، نیستیم. حتی شهادت این شهید بزرگوار زمانی بود که بسیاری از ما در خواب بودیم و در ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه بامداد ۱۳ دی‌ماه سال ۹۸ زمانی که بسیاری از ما در خواب آرام خود از برکات وجود سردار بودیم، این سردار رشید اسلام خود را سپر بلا کرد تا مظلومان در آرامش زندگی کنند.

اما رابطه حاج قاسم سلیمانی با مردم استان سیستان و بلوچستان همواره بسیار ویژه بوده و هست که بسیاری از زوایای آن هنوز برای بسیاری از مردم خود این استان پهناور هم پنهان مانده است.

سردار سلیمانی: اگر یک روز از عمرم باقی باشد، آرزو دارم به مردم سیستان خدمت کنم

سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: «من به سیستان و مردم آن دیار تعلق خاطر دارم و آرزو دارم پس از اتمام ماموریتم اگر یک روز از عمرم باقی مانده باشد، فرماندار سیستان شوم و به مردم آن منطقه خدمت کنم.»

در همین رابطه حلیمه عالی نماینده سابق مردم سیستان در مجلس از گفت‌وگوی خود با سرلشکر سلیمانی در حاشیه حضور وی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: در این گفتگو مسائلی پیرامون منطقه و مشکلات آن بیان شد و سردار سلیمانی خواست تا برایش دعای شهادت کنیم.

وی از علاقه سرلشکر سلیمانی به مردم سیستان خبر داد و گفت: ایشان در این گفتگو ابراز علاقه ویژه‌ای به مردم سیستان نمود و بیان کرد «من به سیستان و مردم آن دیار تعلق خاطر دارم و آرزو دارم پس از اتمام ماموریتم اگر یک روز از عمرم باقی مانده باشد، فرماندار سیستان شوم و به مردم آن منطقه خدمت کنم».

همچنین سردار سلیمانی در یکی از مصاحبه‌هایش در پاسخ به این سوال که در زمان نبرد‌های سنگین با گروه داعش در عراق و سوریه بیشترین توسل را به کدام شهید دارد، گفته بود به شهید حاج «قاسم میرحسینی»، قائم مقام خودش در لشکر ۴۱ ثارالله از دیار سیستان بیشترین توسل را دارد به گونه‌ای که هر وقت نام این شهید را بر زبان می‌آورد متحول و منقلب می‌شود؛ و شاهد مثال این موضوع هم آخرین فیلمی بود که از حضور ایشان در دفترش و بوسه بر تمثال شهید «حاج قاسم میرحسینی» چندی پیش پخش شد.

حضور رزمندگان سیستان و بلوچستان در دوران دفاع مقدس در لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سرادر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی افتخاری دیگر برای رزمندگان سیستان و بلوچستان است. فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله در دوران دفاع مقدس دوران پرافتخاری برای شهدا و رزمندگان سیستان و بلوچستان بود و این صمیمت و احساس برادری در کلام بسیاری از رزمندگان این استان موج می‌زند.

اما موضوع این گزارش در خصوص نقش حاج قاسم سلیمانی در برقراری امنیت در جنوب شرق کشور و به دوره فرماندهی وی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور اشاره دارد.

سردار سلیمانی، بزرگ مردی که استکبار جهانی و دشمنانش در جبهه‌های مقاومت به وی القابی از جمله: شبح فرمانده، قدرتمندترین فرد خاورمیانه و کابوس اسرائیل داده بودند و با شنیدن نامش قالب تهی می‌کردند و پا به فرار می‌گذاشتند، پیش از حضور در جبهه‌های مقاومت، با فرماندهی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور زحمت فراوانی برای تأمین امنیت مردم این منطقه متحمل شد.

در ابتدای دهه هفتاد و در حالی که زمان زیادی از دوران دفاع مقدس نگذشته بود اشرار و معاندین با انجام عملیات‌های خرابکارانه در جنوب شرق کشور آرامش و امنیت مردم این منطقه را هدف قرار داده بودند.

نام حاج قاسم سلیمانی همواره برای مردم سیستان و بلوچستان تداعی کننده امنیت بوده است

از همین رو حسنعلی نوری از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در گفت‌وگویی، اظهار داشت: سردار سلیمانی یک شخصیت چند بعدی و یک قهرمان واقعی در همه زمینه‌ها بود.

وی افزود: نام حاج قاسم سلیمانی از زمان فرماندهی ایشان بر لشکر ۴۱ ثارالله و بعد از آن در زمان فرماندهی ایشان بر فرماندهی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور همواره برای مردم سیستان و بلوچستان تداعی کننده امنیت بوده است.

این رزمنده ادامه داد: در ابتدای ده هفتاد و بعد از پایان جنگ تحمیلی در زمانی که بسیاری از رزمندگان خود را بازنشسته کرده بودند حاج قاسم برای تأمین امنیت به مرز‌های جنوب شرق کشور آمد.

وی گفت: در آن زمان معاندان نظام اسلامی با انجام اقدامات خرابکارانه در استان سیستان و بلوچستان از جمله گروگان گیری‌های پی در پی کاری کرده بودند که کسی حتی جرأت تردد در جاده‌های منطقه را نداشت.

نوری تصریح کرد: البته نیرو‌های نظامی و انتظامی در آن زمان نیز زحمت زیادی می‌کشیدند، اما واقعاً نیاز به یک فرمانده قدرتمند برای برنامه ریزی و هماهنگی بین این نیرو‌ها بود.

وی بیان کرد: این شرایط بی‌ثبات باعث شد که شورای عالی امنیت کشور سپاه پاسداران را مأمور برقراری امنیت در منطقه جنوب شرق کشور کند از همین رو سردار سلیمانی به عنوان فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور معرفی شد.

مدیرکل سابق دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور ادامه داد: شهید سلیمانی با پذیرفتن این مسئولیت سخت در واقع بار دیگر خودش را برای پیکاری دیگر در کنار مردم علیه عاملان ناامنی آماده کرد.

وی افزود: در مدت زمان فرماندهی ایشان بر قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور آنچنان اقدامات مهمی و تأثیر گذاری برای ایجاد امنیت در این منطقه انجام شد که نتیجه آن تا به امروز هم ادامه دارد.

اولویت شهید سلیمانی در موضوع امنیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی بود

سلطانعلی میر، هم رزم شهید سلیمانی در لشکر ۴۱ ثارالله در گفت‌وگویی اظهار داشت: شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس نیز همانند یک سرباز با دیگر رزمندگان همراهی می‌کرد و اگر کسی او را نمی‌شناخت، متوجه نمی‌شد که او فرمانده لشکر است.

وی افزود: سردار سلیمانی تنها فرمانده یک لشکر نبود بلکه فرمانده‌ای بود که بر دل‌ها حکومت می‌کرد و در خط مقدم پا به پای رزمندگان می‌جنگید به گونه‌ای که بار‌ها در عملیات‌های مختلف خودش مجروح شده بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حاج قاسم محبوب دل همه آزادی خواهان جهان بود، تصریح کرد: امروز نه تنها مردم ایران بلکه بسیاری از مردم خاورمیانه امنیت خود را مرهون شهید سلیمانی هستند.

وی گفت: سردار سلیمانی علاوه بر رشادت‌هایی که در دوران جنگ داشت بعد از جنگ نیز مأمور شد تا در استان سیستان و بلوچستان برای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در این منطقه حضور پیدا کند.

میر با تاکید بر اینکه خاطره جانفشانی‌های او برای ایجاد امنیت در این منطقه هیچگاه از یاد مردم سیستان و بلوچستان نخواهد رفت، تصریح کرد: رأفت اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی از جمله مهمترین راهبرد‌های شهید سلیمانی برای ایجاد امنیت در سیستان و بلوچستان بود.

وی افزود: اولین اقدام شهید سلیمانی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان اعلام تأمین امنیت برای اشراری بود که دست از شرارت بردارند که خوشبختانه پس از اعلام این موضوع شمار چشمگیری از قاچاقچیان و اشرار این منطقه دست از شرارت برداشتند و سلاح‌هایشان را تحویل دادند.

این هم رزم شهید سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم پس حضور در سیستان و بلوچستان در اولین گام با مردم این استان دیدار کرد و به آن‌ها اطمینان داد که از آن‌ها تحت هر شرایطی حمایت خواهد کرد و مردم هم به صدق گفتار این مرد الهی اعتماد و با وی همکاری کردند.

وی با تاکید بر اینکه همراهی مردم یکی از مهمترین عوامل برقراری امنیت در این منطقه بود، بیان کرد: سردار سلیمانی همواره برخوردی محترمانه با بزرگان و سران طوایف داشت و با همراهی آنان امنیت را به این مناطق برگرداند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: البته در تمام این مدت و حتی بعد از آن نیز شهید سلیمانی ارتباط خود با رزمندگان، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شهدای استان سیستان و بلوچستان را حفظ کرد. همواره برای فرزندان شهدا نقش پدری را ایفا می‌کرد.

وی اظهار داشت: به راستی که حاج قاسم سلیمانی مرد امنیت مستضعفان جهان بود که بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان اسلام امنیتشان را مدیون او هستند؛ که باور شهادت و رفتنش برای مردم ایران سخت است، به قول همسرش آنقدر در کوه‌ها و بیایان‌ها به دنبال شهادت گشت تا آخر شهادت او را در آغوش گرفت.

این گزارش تنها گوشه‌ای از دریای بیکران فضائل و زحمات سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بود که به راستی قلم در بیان عظمت و بزرگی او و زحمات او عاجز است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار