شهدایی با مزارهای گلی + تصاویر

وقتی به بهبهان، به گلزار شهدایش می روی فضای حاکم بر آنجا تو را می گیرد. حالت را تغییر می دهد و مرغ روحت را بسوی جبهه ها پرواز می دهد.
کد خبر: ۴۳۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱ - 17March 2015

شهدایی با مزارهای گلی + تصاویر

به گزارش فضا ی مجازی دفاع پرس، وبلاگ کوچه شهید در آخرین پست خود نوشت:

در کنار مزار شهدا که قدم بزنی بعضی از مزارها نظرت را به خود جلب می کند. این مزارها با مزارهای دیگر یک فرق اساسی دارد. مثل مزارهای دیگر از سنگ ساخته نشده، این مزارها از گِل درست شده است... از خاک... شاید شبیه به این مزارها را در هیچ کجا ندیده باشی... به جز یک جا... مدینه منوره، قبرستان بقیع...

با دیدن این مزارهای گلی برایت سوال پیش می آید که چرا ؟؟؟!!! و حال برای اینکه بدانیم چرا این مزارها با سایر مزارهای شهدا متفاوت است و از گل درست شده به سراغ وصیت نامه های این شهیدان والامقام می رویم... 

 

شهید سیدحمداله عزیزی سوق، شهادت 1365/10/23

« تا زمانی که قبر فرزند رسول الله یعنی حضرت زهرا و قبر فرزند زهرا مظلوم و گمنام و ساده است به هیچ عنوان من قبول نمی کنم که قبر من بهتر از این عزیزان باشد. قبر مرا با ساده ترین وضع یعنی قبر گِلی، یعنی ساده ترین قبر درست کنید... این چقدر سخت است برای ما سیدها که قبر مادرمان مفقود باشد و در مظلومترین وضع به خاک سپرده شود. قبر مرا به یاد قبر حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) ساده درست کنید... سیدحمداله عزیزی سوق 65/10/4 »

شهید سیدحمداله عزیزی سوق

 17/6/1343 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش سیدمحمدجعفر کشاورز بود. دانشجوی دوره کارشناسی در رشته راه و ساختمان بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. 19/10/1365 در عملیات کربلای پنج در جاده شهید صفوی بر اثر بمباران شیمیایی دشمن مجروح و در تاریخ 23/10/1365 در یکی از بیمارستان های تهران مظلومانه به شهادت رسید.

شهید سیدعبداله عزیزی سوق

14/4/1334 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت. کارمند شرکت گاز بود. ازدواج کرد و صاحب 1دختر و 1پسر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. 19/10/1365 در عملیات کربلای پنج در جاده شهید صفوی بر اثر بمباران شیمیایی دشمن مجروح و در تاریخ 28/10/1365 در بیمارستان رهنمون تهران مظلومانه به شهادت رسید.

مزار این دو برادر شهید در گلزار شهدای بهبهان قرار دارد.

***

شهید جمعه رجبی، شهادت 1360/3/21

« قبر مرا خیلی ساده و بی آلایش بسازید. خیلی دلم می خواهد همانند قبرهایی باشد که در دهکده های دور از گِل درست شده و سنگی را بالای سر و پایین سر آن نشانده اند.

حتماً قبر مرا با گِل تنها درست کنید، مانعی ندارد اگر می گوئید بی ارزش است. من می گویم ارزش و آبرو در شکل لباس و یا قبر نیست بلکه در این است که زندگی من چگونه گذشته و مرگم در چه راهی فرا رسید... جمعه رجبی 59/6/22 »

شهید جمعه رجبی 39/9/13 در شهرستان بهبهان دیده به جهان گشود. پدرش عیسی نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته فنی درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان سرباز ارتش(لشکر 77 خراسان) در جبهه حضور یافت. 1360/3/21 در عملیات خمینی روح خدا فرمانده کل قوا در دارخوین بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. پیکر او را در گلزار شهدای بهبهان به خاک سپردند.

***

شهید نجف سبزی والا، شهادت 1361/1/7

« وصیت می کنم که قبرم را در ردیف پایین ترین قبرها درست کنید با گِل و اصلاً سنگ در آن به کار نبرید. اگر شهید شدم امام حسین را می بینم و اگر شهید نشدم قبر او را در بغل می گیرم... نجف سبزی والا 60/12/28 »

شهید نجف سبزی والا 1339/8/17 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش محمدحسین فروشنده تره بار بود. دانش آموز چهارم متوسطه در رشته انسانی بود. از سوی بسیج در جبهه حضور یافت. 1361/1/7 در عملیات فتح المبین در شوش بر اثر اصابت ترکش به سر شهید شد. مزار او در گلزار شهدای بهبهان واقع است.

***

شهید مسعود سمائیلی، شهادت 1361/4/23

« از شما پدر و مادرم تقاضای دیگری دارم قبر مرا گِلی کنید طوری که قبر سایه ی چیزی نداشته باشد و از زمین به اندازه چهار انگشت فاصله داشته باشد... »

شهید مسعود سمائیلی 1346/5/9 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش خلف نگهبان بود. دانش آموز دوم راهنمایی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. 1361/4/23 در عملیات رمضان در محور کوشک به شهادت رسید و پیکر مطهرش در تاریخ 1370/6/29 توسط گروه تفحص شناسایی و به خاک سپرده شد. مزار او در گلزار شهدای بهبهان قرار دارد.

***

شهید نوراله قنواتی، شهادت 1364/1/12

« برادر شهید نقل می کند: روزی همراه با پدر و برادر شهیدم نوراله برای زیارت اهل قبور به قبرستان رفته بودیم. من آن زمان سنی نداشتم و سرگرم دویدن روی قبرها بودم که در آن لحظه نوراله به پدرم می گوید: وصیت می کنم بعد از مرگم قبر مرا با گِل درست کنید... »

شهید نوراله قنواتی 1345/3/17 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش یداله نام داشت. تا دوم راهنمایی درس خواند. به عنوان پاسدار در جبهه حضور یافت. 1364/1/12 در هورالهویزه بر اثر اصابت ترکش به سر به شهادت رسید. مزار او در گلزار شهدای بهبهان قرار دارد.

***

شهید خسرو ذره، شهادت 1366/4/7

« قبر مرا ساده و همانند قبر شهید جمعه رجبی درست کنید و ارزش آن را در چیز دیگر دریابید؛ زیرا دلم می خواهد که همانند شهدای صدر اسلام باشد... »

شهید خسرو ذره 1347/1/4 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش غلام کشاورزی می کرد. دانشجوی دوره کارشناسی در رشته الهیات و معارف اسلامی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. 1366/4/7 در عملیات نصر چهار در مائوت عراق بر اثر اصابت ترکش به سر و پای چپ به شهادت رسید. پیکر او را در گلزار شهدای بهبهان به خاک سپردند.

***

شهید شاهرخ انصاف، شهادت 1366/4/8

« قبرم را گِلی بسازید مثل خانه ای که در آن زندگی می کردم. دوست دارم با گِل ها و خاک ها باشم زیرا خودم از آن هستم. زیرا که کاخ ها و طبقه ها و این غرورها و ادعاها و تکبرها و خود را برتر از کسی شماردن روزی پایانی دارد... شاهرخ انصاف 66/1/12 »

شهید شاهرخ انصاف 1347/1/15 در شهرستان بهبهان به دنیا آمد. پدرش عیدی شیرینی فروش بود. دانش آموز سوم متوسطه در رشته تجربی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. 1366/4/8 در عملیات نصر چهار در مائوت عراق بر اثر اصابت ترکش به صورت، سینه و دست چپ به شهاد رسید. پیکر او را در گلزار شهدای بهبهان به خاک سپردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار