رایزن فرهنگی ایران در لبنان:

«مقاومت» از پدیده‌های بزرگ تاریخ معاصر است/ حاج قاسم با «دیپلماسی جهادی» از خونریزی در منطقه جلوگیری کرد

«عباس خامه‌یار» با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی در اوج مقاومت به دیپلماسی جهادی متوسل می‌شد، گفت: مقاومت یکی از رویداد‌های مهم منطقه و جهان و همچنین پدیده‌های بزرگ تاریخ معاصر است.
کد خبر: ۴۳۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴ - 04January 2021

«مقاومت» از پدیده‌های بزرگ تاریخ معاصر/ حاج قاسم سلیمانی با «دیپلماسی جهادی» از خونریزی در منطقه جلوگیری کردبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «عباس خامه‌یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان صبح امروز (دوشنبه) در اولین همایش ملی ابعاد نظری و عملی مقاومت که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، اظهار داشت: مقاومت یکی از رویداد‌های مهم منطقه و جهان و همچنین پدیده‌های بزرگ تاریخ معاصر است.

وی ادامه داد: زمانی‌که از مقاومت صحبت می‌کنیم، سخن از مکتب حاج قاسم سلیمانی است؛ از این رو به چند نکته در خصوص ابعاد نظری و ابعاد عملی مقاومت اشاره می‌کنم.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان تصریح کرد: نکته اول اهمیت مقاومت است؛ اگر بخواهیم اهمیت مقاومت را بدانیم باید شرایط کنونی‌اش را با وضعیت پیشین آن بسنجیم؛ ما به هیچ وجه براساس سفارش قرآنی دنبال این نیستیم به زحمات پیشینیان بی توجه باشیم، اما باید نگاهی به مبارزات یک یا دو دهه اخیر بیندازیم.

خامه‌یار با اشاره به اینکه مذاکرات یک سانتی‌متر زمین یا یک ریال عایدی برای فلسطینیان نداشته است، افزود: فضای ناامیدی و روانی دستاورد این مذاکرات و این مباحثات جهانی بوده است.

وی با اشاره به اینکه مبارزات ملی‌گرایانه هیچ دستاوردی نداشته است، تاکید کرد: فقط زمانی مبارزه اوج می‌گیرد که رنگ اسلامی به خود بگیرد؛ پیروزی‌ها از دوره‌ای آغاز شد که تفکر اسلامی و شخصیت‌های مذهبی همچون احمد یاسین، فتحی شقاقی، سیدعباس موسوی و عماد مغنیه وارد عرصه مبارزه شدند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان با تاکید بر اینکه زمانی مقاومت، مقاومت واقعی شد که رنگ اسلامی به خود گرفت، گفت: با ورود سردار سلیمانی به عرصه مبارزه، مکتب سلیمانی در منطقه پایه‌گذاری شد.

خامه‌یار با اشاره به شعار دیرینه صهیونیست‌ها مبنی بر «از نیل تا فرات»، افزود: به هیچ وجه عقب‌نشینی در این ادبیات صهیونیست‌ها وجود نداشته است؛ فقط سال ۲۰۰ و ۲۰۰۳ بود که مقاومت با چارچوب سلیمانی وارد عرصه شد و این عقب‌نشینی آغاز شد تا سرآغاز عقب‌نشینی‌های بعدی باشد.

وی ادامه داد: ورود حاج قاسم سلیمانی به میدان مبارزه باعث شد تا ماشین تجزیه سرزمین‌های اسلامی تا اطلاع ثانوی متوقف شود؛ ما این نمونه‌ها را در حلب، موصل، رمادی، کردستان عراق و ... مشاهده کردیم؛ این تجزیه‌ها می‌رفت تا آغازی برای تجزیه جهان اسلام باشد که مقاومت آن را زمین‌گیر کرد.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان با اشاره به تلاش دشمنان برای نابودی ارتش‌های نظامی منطقه، تصریح کرد: تنها گردان‌های معین اسلامی همچون حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن، هسته‌های ملی در سوریه و ... بودند که توانستند ارتش‌های نظامی منطقه را نجات دهند؛ این جریان‌ها توانستند با ایثارگری‌ها و تجربه مکتب حاج قاسم اینگونه استقامت کنند و به همین دلیل نیز مورد تهاجم جبهه استکبار قرار گرفته‌اند.

خامه‌یار خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عظمت اقدام انجام شده توسط مقاومت را بدانیم، باید قدرت دشمن در سال‌های پیشین را ببینیم؛ شاید جنگ ۶ روزه اعراب با اسرائیل در ۱۹۶۷ بتواند این ابعاد را نشان دهد و میزان سنجش خوبی برای شناخت وضعیت مقاومت در منطقه و جهان است.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل به صرف اینکه احساس می‌کرد، ارتش‌های اعراب تقویت شده‌اند، حمله را در سه فاز آغاز کرد، یادآور شد: آمار نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها چگونه چند کشور عربی را در پنج روز به خاک سیاه نشاندند؛ بدترین پیامد‌های این جنگ واگذاری سرزمین به دشمن بود؛ غزه، کرانه غربی، جولان، قدس و ... فقط طی پنج روز واگذار شد و مهمتر از همه ایجاد جنگ رسانه‌ای و ایجاد ناامیدی در پی آن جنگ بود.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان با بیان اینکه مکتب حاج قاسم توانست طرح سایکس‌پیکو را منهدم کند، گفت: امروز انتفاضه فلسطین به یک سیستم دفاعی موشکی تبدیل شده که بازدارندگی فوق‌العاده‌ای را برای مردم فلسطین بوجود آورده است

خامه‌یار با اشاره به ورود دیپلماسی جهادی در ادبیات جنگ، افزود: حاج قاسم سلیمانی در اوج مقاومت به دیپلماسی جهادی متوسل می‌شد و سعی می‌کرد با گفتمان از خونریزی بیشتر جلوگیری کند؛ نمونه این برخورد حاج قاسم کردستان عراق است.

وی با بیان اینکه اگر در کردستان عراق جدایی تحقق می‌پذیرفت، شاهد درگیری در منطقه می‌بودیم، تصریح کرد: حاج قاسم با دیپلماسی جهادی وارد شد و این مشکل را حل کرد.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان با اشاره به پیشرفت مقاومت در تمامی ابعاد، در پایان یادآور شد: پایه‌گذار مقاومت امروز حاج قاسم سلیمانی است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار