دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

آزادی قدس از چنگال صهیونیست‌ها هدف نهایی محور مقاومت/ چه کسی جغرافیای مقاومت را توسعه داد؟

هدف اصلی محور مقاومت آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌های اشغالگر و بازپس‌‎گیری سرزمین‌های اسلامی است که حاج قاسم با تمام توان به دنبال این هدف بود.
کد خبر: ۴۳۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۷ - 05January 2021

آزادی قدس از چنگال صهیونیست‌ها هدف نهایی محور مقاومت/ چه کسی جغرافیای مقاومت را توسعه داد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «اسلام سیاسی» برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ در منطقه شکل گرفت؛ بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری محوری در اتحاد با گروه‌های شیعی و مردم ستمدیده مسلمان منطقه علیه حکام سازش‌کار با نظام استکباری و صهیونیسم قرار گرفت.

محور مقاومت یا جبهه مقاومت از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه علیه جبهه استکبار و صهیونیسم در منطقه شکل گرفت و هدف خود را آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌ها تعریف کرد. در این میان تشکیل گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه جهت مبارزه با جریان کفر و استکبار ایجاد شد گروه‌های مقاومت در لبنان و فلسطین اولین هسته‌های مقامت ر تشکیل دادند تا در برابرتجاوزات و ددمنشی رژیم صهونیستی مقاومت کنند و نیروی قدس که از دوران جنگ تحمیلی سازماندهی شد، با ماموریت دفاع از ارزش‌های انقلاب و جبهه مقاومت در منطقه علیه اسرائیل و جبهه استکبار پا به عرصه وجود گذاشت تا بعد از دوران جنگ نیز این ماموریت مهم وخطیر را دنبال کند.

پس از این دوران حاج قاسم سلیمانی که از اواسط دهه ۱۳۷۰ به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه محسوب شد کار طراحی برنامه ریزی و مدیریت ماموریت‌های خطیر این نیرو را در جبهه مقاومت انجام داد و در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و لبنان توانست گروه‌های مقاومت را علیه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها سازماندهی کرده و آنان را مدیریت کند؛ و در طول دو دهه پس از انتصاب وی به عنوان فرمانده نیروی قدس جبهه مقاومت توانست به پیروزی‌های بزرگی از جمله جنگ ۳۳ روزه و شکست صهیونیست‌ها در لبنان دست یابد و حاج قاسم توانست با تشکیل حشد الشعبی در عراق، دفاع الوطنی در سوریه، انصار الله در یمن و حزب الله در لبنان یک قدرت منطقه‌ای و متحدان نیابتی را در محور مقاومت شکل دهد.

مفهوم مقاومت و مقاومت اسلامی

مقاومت به معنای ایستادگی، دفاع، تسلیم خواسته طرف مقابل نشدن و تلاش در جهت تحقق بخشی به اراده خویشتن است. در این میان مقاومت اسلامی مفهوم جدیدی است که در ادبیات سیاسی به کار گرفته شده و از ایستادگی در برابر ظلم، تجاوز، دین ستیزی و اشغالگری نظام سلطه و استکبار و متحدان آن که مطابق آموزه‌ها و احکام اسلامی از آن یاد می‌شود. عدالت محوری، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم در برابر ظالم و نفی سلطه کفار بر مسلمین که بر اساس قاعده نفی سبیل از مولفه‌های مفهوم مقاومت اسلامی است؛ لذا مسئله مقاومت در برابر ظلم و استکبار حرکتی با منشاء قرآنی است یعنی کسانی که در برابر ظلم مقاومت می‌کنند و امر خداوند را اطلاعت می‌کنند؛ به عبارتی بر احیای هویت دینی تاکید دارد. شکل گیری مقاومت اسلامی در منطقه برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ متاثر از اندیشه‌های دفاعی حضرت امام خمینی (ره) معمارکبیر انقلاب بوده است که بر این اساس محور مقاومت در برابر استکبار جهانی وصهیونیسم با تاکید بر اتحاد مسلمین در برابر محور سازش و تسلیم به مقابله پرداخت و این مفهوم توسط مقام معظم رهبری نیز بسط و توسعه یافته است؛ معظم‌له ایشان را وجود حکومت‌های وابسته به نظام سلطه وآمریکا وهمپیمانان با رژیِم صهیونیستی وبی توجهی به مسئله قدس شریف وفلسطین را از عوامل شکل گیری محور مقاومت یاد کردند.
در اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملت‌های دیگر از مبارزات حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین حمایت می‌کند.

در واقع با وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل تفکر انقلاب اسلامی حمایت از جنبش‌های رهایی بخش و اسلامی از زیر یوغ سلطه‌گران استکبار و رژیم صهیونیستی در راهبرد محور مقاومت قرار گرفت.

جغرافیای محور مقاومت کجاست؟

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران درسال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹ میلادی) تفکر مقاومت اسلامی با شعار آزادی قدس شریف و نابودی رژِیم غاصب صهیونیستی تشکیل شد و با تاسیس حزب الله لبنان در سال ۱۹۸۲ توسط سیدعباس موسوی اولین گروه مقاومت اسلامی درجنوب لبنان شکل گرفت. پس از آن گروه‌های مقاومت در فلسطین، جهاد اسلامی و حماس نیز در یک دهه بعد شکل گرفتند و با پیوستن دولت سوریه در حمایت از مردم فلسطین و اتحاد با جمهوری اسلامی ایران در منطقه محور مقاومت شکل گرفت که با سرنگونی صدام به تدریج محور مقاومت در عراق نیز توسعه یافت.

محور سازش در منطقه غرب آسیا به رهبری عربستان سعودی در برابر محور مقاومت قرار گرفت و در جهت منافع رژیم صهیونیستی سیاست‌های خود را پیش می‌بردند. هدف اصلی تضعیف محور مقاومت و مقابله با جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رهبر محور مقاومت بوده است.

با پیوستن عربستان به جبهه رژیم صهیونیستی و شروع جنگ علیه یمن از سال ۲۰۱۵ (فروردین ۱۳۹۴) موجب شد یمن و انصار الله یمن نیز در جبهه یا محور مقاومت اسلامی قرار بگیرند و جغرافیای محور مقاومت توسعه یابد. بنابر این هر کجا حکام کافر و سازش‌گر که با نظام سلطه و جبهه استکباری حقوق مسلمانان را تضیع می‌کنند، محور مقاومت نیز آنجا حضوردارد که محوریت این حضور و هسته فعالیت آن در قدس شریف و فلسطین اشغالی است؛ چون قدس و فلسطین عزت و آبروی مسلمانان است که توسط صهیونیست‌های اشغالگر، به یغما رفته است و هدف اصلی مقاومت آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیست‌های اشغالگر و بازپس‌‎گیری سرزمین‌های اسلامی است.

به‌طورکلی هسته جغرافیای مقاومت در قدس شریف و فلسطین اشغالی است و کشور‌هایی که به نوعی از طرف جمهوری اسلامی ایران به سمت قدس شریف متصل می‌شوند در این محور قرار دارند عراق، سوریه و لبنان در این جغرافیا حضور دارند و کشور‌های پیرامونی که مرکز و کانون مبارزه با نظام سلطه و استکبار مانند یمن و افغانستان می‌باشند؛ در این محور و جبهه حضور دارند.

ادامه دارد ... 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار