یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

تولید واکسن «کوو ایران برکت» افتخار سال جهش تولید

تولید واکسن بومی کرونا توسط دانشمندان ایرانی در شرایط تحریم بار دیگر توانمندی و غرور ملی نخبگان جمهوری اسلامی را در سال جهش تولید به رخ جهانیان کشید.
کد خبر: ۴۳۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰ - 05January 2021

تولید واکسن «کوو ایران برکت» افتخار سال جهش تولیدگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‎خانی؛ ویروس ناخوانده کرونا که چند ماه دیگر در ایران یک ساله می‎شود همچنان ناجوانمردانه می‌تازد و هر روز قربانیانش بیشتر می‎شود.

مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران از زمان به اوج رسیدن پاندمی کرونا بسیار تلاش کردند و حتی مردم آتش به اختیار در قالب گروه‌های جهادی به کمک کادر درمان آمدند تا آلام و درد آن‌ها و افرادی که به این ویروس مبتلا شده بودند را کاهش دهند.

به نوعی این بیماری تبدیل به یک آزمون برای تقویت همدلی و همکاری اجتماعی در جامعه شد تا گفتمان اجتماعی در کشور شکل بگیرد.

اما شیوع این ویروس در کشور‌های در ظاهر توسعه یافته غارت ماسک و لوازم بهداشتی را آن هم در شرایطی که تحریم هم نبودند به همراه داشت و تنها مردم ولایتمدار و آگاه کشور ایران بودند که در آن دوران با وجود سختی و کمبود تجهیزات پزشکی و نبود کیت توانستند در موج اول این بیماری با تولید ماسک و ضد عفونی کردن معابر و کمک به تیم‌های درمان و بیمارستان‌ها، حتی تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی موفق شوند.

طبق گفته وزیر کشور «قبل از شروع این بیماری ۶۰۰ هزار ماسک در روز برای نیاز‌های بیمارستانی تولید می‌شد، اما اکنون روزانه ۴ میلیون ماسک و اقلام بهداشتی دیگری هم تولید می‌شود.

حال این روز‌ها که تولید واکسن کووید ۱۹ در جهان سروصدا کرده است و دانشمندان کشور به ظاهر متمدن آمریکا دست به تولید واکسن زدند و هرروز بسیاری از کشور‌ها در صف خرید واکسن این کشور هستند آن هم در شرایطی که تست آن عوارضی به همراه داشته و مردم این کشور حاضر نیستند این واکسن را تزریق کنند؛ کشورمان در شرایط تحریم گام بلندی در تولید واکسن ایرانی برداشته تا تمام قدرت‌هایی که سعی دارند شرایط زندگی را برای مردم ایران دشوار کنند، از این دستاورد بزرگ متحیر شوند.

روزسه‎شنبه ۹ دی نخستین واکسن ایرانی کرونا در فاز نخست مطالعات بالینی از سوی محققان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تهیه شد و به مرحله تست انسانی رسید.

تولید واکسن کرونا در ایران آن هم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی جهش تولید نامگذاری شده است بسی پرافتخار است. محصولی که با مشارکت وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشمندان کشور با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تهیه شده و مطمئننا در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد.

تلاش شبانه روزی دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا اعتماد به نفس جوانان متخصص ایرانی را نشان می‌دهد که با وجود تحریم‌های ظالمانه پابه پای کشور‌های پیشرفته جهان موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند.

این افتخار برای ایران آنقدر بزرگ است که «محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به ملت ایران اطمینان خاطر داده است که با حضور دانشمندان شجاع کشورمان، قطعاً جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید واکسن به خودکفایی خواهد رسید و این ظرفیت وجود دارد که ماهانه تا یک و نیم میلیون دوز واکسن کرونا تولید کرده و با افزودن تجهیزات ۱۲ میلیون دوز در ماه تولید می‌شود.

تکیه بر توان و غرور ملی طبق سخنان وزیر بهداشت باعث شده ایران اولین واکسن‌ساز آسیا شود و به بسیاری از کشور‌ها آن را صادر کنیم.

سازمان بهداشت جهانی هم هشت پلتفرم از پلتفرم‌های تولید واکسن کرونا در ایران را رسما در لیست جهانی واکسن‌های نامزد کرونا در WHO ثبت و اعلام کرده است و این خود به تنهایی مهر تاییدی بر تلاش نخبگان و دانشمندان داخلی است که بسیار ارزشمند است.

موفقیت ایران این بار در عرصه نظام سلامت باز هم صدای دلهره و ترس رسانه‌های بیگانه را درآورده و با برگزاری میزگرد‌ها و پنل‌ها میخواهند شک و تردید را در میان مردم ایران ایجاد کنند تا به واکسن ایرانی اعتماد نکنند.

آن‌ها هنوز هم خود را به نشنیدن می‎زنند و نمی‎خواهند این واقعیت را بپذیرند که مردم ایران نزدیک ۴۰ سال است که برای حرف صد من یک غازشان تره هم خرد نمی‎کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها