دفاع‌پرس بررسی کرد؛

نقش حاج «قاسم سلیمانی» در قدرت‌گیری محور مقاومت

سردار سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده مقتدر در محور مقاومت با شخصیتی کاریزماتیک و اثرگذار توانست در طول دو دهه از نفوذ محور سلطه و استکبار در عراق و سوریه از رشد جریان تکفیری جلوگیری کند و امنیت منطقه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه به ارمغان آورد.
کد خبر: ۴۳۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۷ - 06January 2021

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: نقش فرمانده و رهبر در جبهه میدانی مقاومت یک نقش مهم و بی‌بدیل محسوب می‌شود. مقابله با محور سازش یا نظام سلطه در منطقه که حامیان رژیم صهیونیستی هستند، نیاز به داشتن یک فرمانده و رهبر نظامی و دفاعی دارد که شهید حاج قاسم سلیمانی در طول دو دهه این نقش را به‌خوبی ایفا کرد.

با ثبات‌سازی و تامین‌کننده امنیت کشور‌های حوزه مقاومت در قالب دفاع از حاکمیت کشور‌ها و تمامیت ارضی‌شان مقابل گروه‌های تکفیری و تروریستی که بدنبال تجزیه لبنان، سوریه و عراق بودند از اقدامات مهم فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی محسوب می‌شود.

در سوریه اتباع بیش از ۸۰ کشور در قالب گروه‌های تروریستی با ملت و نظام سوریه در جنگ بودند که شهید سلیمانی توانست فتنه صهیونیستی داعش که هدفش تجزیه آن کشور بود را خنثی کند؛ در عراق نیز گروه تروریستی داعش یک سوم جغرافیای عراق را اشغال کرد؛ حاج قاسم سلیمانی در قالب دفاع از ملت و تمامیت ارضی و جغرافیای عراق نقش خود را به‌عنوان یک ثبات‌‌آفرین، در کشور عراق ایفا کرد.

در سطح کلان، در تقابل با خاورمیانه بزرگ از سوی عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهت بلعیده شدن و نابودی محور مقاومت و تجزیه شدن منطقه، نقش حاج قاسم سلیمانی در قالب راهبرد توسعه تفکر انقلاب اسلامی و محور مقاومت و ثبات‌دهنده کشور‌های منطقه، نقش بی‌بدیلی بوده است؛ به نقل از یکی از کارشناسان آمریکایی طی تحولات ۲۰۱۱، جبهه مقاومت به فرماندهی سردار سلیمانی، «محور مقاومت» را تبدیل به «جریان مقاومت» و در نهایت تبدیل به «اتحاد مقاومت» کرد که مدل حامی نیابتی است.

بدون شک محور یا جبهه مقاومت طبق خطبه‌های امیرالمومنین علی علیه‌الاسلام در نهج‌البلاغه که فرموده‌اند «پیش از آنکه آن‌ها بجنگ شما بیایند شما به جنگ‌شان بروید تا ذلیل و مغلوب نشوید»؛ استراتژی دست بلند را انتخاب کرده است.

سردار سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده مقتدر محور مقاومت با یک شخصیت کاریزماتیک و اثرگذار توانست در طول دو دهه از نفوذ محور سلطه و استکبار در عراق و سوریه و رشد جریان تکفیری جلوگیری کند و امنیت منطقه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه به ارمغان آورد. سردار سلیمانی به‌عنوان یک فرمانده اثرگذار فقط در حوزه سخت‌افزاری و میدان جنگ موفق نبود، بلکه درحوزه نرم‌افزاری و فرهنگی نیز با نفوذ در قبائل و گرو‌های قومی و مذهبی، توانست بین گروه‌های مختلف در عراق یک وفاق ایجاد کتد، کاری که صدام در دوران خود نتوانست انجام دهد.

این هدایت و برنامه‌ریزی توانست به قدرت‌گیری محور مقاومت کمک کند و علاوه بر نابودی فتنه داعش در عراق و سوریه، فضای تنفس را برای آمریکایی‌ها در این دو کشور تنگ کند و همچنین تحولات لبنان را نیز به نفع محور مقاومت رقم بزند؛ بطوریکه رژیم آل سعود و رژیم صهیونیستی که در این دو دهه به یک اتحاد سیاسی در منطقه علیه جبهه مقاومت رسیده بودند، همیشه در اثرگذاری درتحولات لبنان، سوریه و عراق دست بلند را نداشته و دست برتر را به محور مقاومت واگذار کردند.

این راهبرد دست بلند در منطقه نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی سردار سلیمانی و فرماندهان و نیرو‌های سیاسی و نظامی جبهه مقاومت در منطقه بود؛ وی با ایجاد تحول در توان نظامی و سیاسی نیروی قدس در عملیات‌های برون مرزی، توانست عمق استراتژیک ایران و جبهه مقاومت را تا مرز‌های رژیم صهیونیستی گسترش دهد؛ وحشت صهیونیست‌ها از این نفوذ فزاینده سبب شد تا با همکاری آمریکایی‌ها به فکر ترور سردار بیافتند تا با حذف این فرمانده مقتدر جبهه مقاومت نیز تضعیف شود.

محور مقاومت اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توسط معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت و هدف اصلی خود را آزادی قدس شریف گذاشت؛ آزادی که مکلف می‌کرد، گفتمان انقلاب اسلامی از چنگال سلطه استکبار و صهیونیست رهایی یابند؛ این محور مقاومت که بعد‌ها به جبهه مقاومت تبدیل شد در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی و اخیرا یمن با تشکیل گروه‌های سیاسی و نظامی شکل واقعی‌تری به خود گرفت.

در این میان نقش فرماندهی مدیریت حاج قاسم سلیمانی در سازماندهی و نظم بخشیدن به این جبهه نقش بی‌بدیلی بود و حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده سپاه قدس موفق شد تا با نفوذ و اثرگذاری در جوامع موزائیکی و قبیله‌ای عراق، سوریه و لبنان و همینطور فلسطین که اکثریت آن‌ها را اهل تسنن تشکیل می‌دادند، یک اتحاد و همدلی را میان آن‌ها ایجاد کرده و جبهه مقاومت را وحدت ببخشد؛ جبهه‌ای که در برابر نظام سلطه و استکبار که قصد تجزیه این کشور‌ها را با کمک هم‌پیمان خود یعنی داعش داشت، ایستادگی کرد و اجازه نداد تا به اهداف شوم خود دست پیدا کند.

براساس نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی سپاه قدس و جبهه مقاومت اسلامی توانست هم سایه جنگ را از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دور کند و هم نوک‌ پیکان ضربه به رژیم صهیونیستی در مرز‌های سرزمین‌های اشغالی شود و این رژیم را در یک تنگنای سخت قرار دهد و بدون شک ترور حاج قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها درجه خارج کردن رژیم صهیونیستی از این تنگنا بود که در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حوالی فرودگاه بغداد این اقدام مذبوحانه انجام شد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها