«حبیب»؛ حماسه سردار سلیمانی در معرکه آتش دشمن

مستند «حبیب» کاری از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که به حضور سردار سپهبد شهید سلیمانی در دفاع مقدس می‌پردازد، فرمانده‌ای که در پیشانی لشکر به صف دشمن می‌زند.
کد خبر: ۴۳۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ - 06January 2021

«حبیب» حماسه سلیمانی در معرکه آتش دشمنگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ فیلم مستند «شهادت حبیب» که کارگردانی آن را «علیرضا اسدی» به عهده داشته است محصول مرکز «اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» است.

این مستند که شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد پرتره‌ای است از شهید «حاج قاسم سلیمانی» در جنگ تحمیلی، این مستند با محور قرار دادن عملیات کربلای 4 و 5 تصویری از شیوه فرماندهی بدیع حاج قاسم سلیمانی را به مخاطب ارائه می‌دهد.

نام حبیب که در واقع اسم مستعار حاج قاسم در کربلای 5 است مفهومی دو بعدی دارد، این نام یادآور حبیب بن مظاهر فرمانده میسره لشکر امام حسین (ع) است که همواره در نزدیک‌ترین نقطه به دشمن قرار داشت از طرفی نام حبیب اشاره به انس و الفتی دارد که حاج قاسم بین نیروهایش ایجاد کرده بود. در واقع نیروهای سردار سلیمانی در هنگامه نبرد از حبیب خود دستور می‌گرفتند و نه یک فرمانده صرف نظامی.

هر چند مستند «حبیب» همه ویژگی‌های فرماندهی شهید سلیمانی را منعکس نکرد ـ که طبعا چنین امری غیرممکن است ـ با این‌حال کارگردان به اتکای تصاویر آرشیوی، صوت مکالمه حاج قاسم با نیروهای تحت امرش، سخنرانی‌های وی در قرارگاه و سنگر فرماندهی و استفاده از برخی آثار سینمایی توانسته شمایی کلی از منش و رفتار حاج قاسم را به بیننده منتقل کند.

«حبیب» را باید گامی نخست در معرفی چهره حقیقی سردار قاسم سلیمانی به حساب آورد که انتظار می‌رود ساخت این گونه آثار تداوم داشته باشد. مستندهایی مانند «حبیب» نمی‌توانند آیینه تمام نمای شهید سلیمانی باشند و نباید هم چنین انتظاری داشت.

این دسته از آثار علاوه بر اینکه تصویری از حاج قاسم ارائه می‌دهند در حکم تلنگری هستند که ذهن مخاطب را درگیر و او را برای شناخت شهید سلیمانی ترغیب می‌کنند. اگر کارگردانی بتواند به این اصل مهم دست پیدا کند در کار خود موفق بوده است.

نکته مهم‌تر این است که باید مراقب باشیم تا سردار سلیمانی و شهادتش دچار تحریف و فراموشی نشود، نباید اجازه دهیم اتفاقی که در خصوص شهادت صیاد شیرازی و سردار حسین همدانی افتاد در مورد شهید سلیمانی تکرار شود.

متاسفانه بعد از گذشت دو دهه از شهادت صیاد شیرازی هنوز یک مستند قابل دفاع از این شهید والا مقام تولید نشده است به همین دلیل مستندهایی از جنس «حبیب» باید مورد حمایت قرار گیرد و این حمایت در پخش چندباره آن از تلویزیون و فضای مجازی و هموار کردن شرایط تولید مستندهای مشابه میسر خواهد بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار