سفارت ایران در کی‌یف: به تلاش برای تامین حقوق خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی ادامه می‌دهیم

سفارت ایران در کی‌یف با بیان اینکه کیفرخواست افرادی که در بروز حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نقش داشته‌اند بزودی صادر می‌شود، اعلام کرد که ایران به تلاش برای تحقق عدالت و تامین حقوق خانواده‌های جانباختگان ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۴۳۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲ - 06January 2021

سفارت ایران در کی‌یف: به تلاش برای تامین حقوق خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی ادامه می‌دهیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف امروز بیانیه‌ای در آستانه سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: در نخستین سالگرد سانحه دردناک و غم انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی پرواز PS752، سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده‌ها و دوستان داغدار، خود را شریک اندوه غیرقابل وصف آنان دانسته و از خداوند متعال برای جانباختگان این سانحه تلخ آمرزش و آرامش ابدی و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت می‌کند. این سانحه چنان دردناک و غم انگیز است که هیچ واژه‌ای نمی‌تواند وسعت و عمق آن را بیان کرده و تسلی‌بخش داغ دل بازماندگان باشد.

در این بیانیه با ذکر این نکته که در یک سال گذشته اخبار و تحولات مربوط به این سانحه تلخ در اختیار مردم قرار گرفته، به برخی نکات برای آگاهی افکار عمومی اشاره شده از جمله اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از روز نخست وقوع سانحه تمام اقدامات لازم را در چارچوب حقوق بین‌الملل هوانوردی انجام داده است که از آن جمله پذیرش مسؤولیت مدنی سانحه و اعلام آمادگی برای جبران خسارت همه بازماندگان به طور مساوی بدون توجه به تابعیت، ملیت، محل اقامت و جنسیت جانباختگان می‌باشد.

سفارت ایران در کی‌یف با بیان اینکه دولت ایران همچنین خسارت شرکت هواپیمایی مائو به خاطر از دست دادن هواپیمای غیرنظامی را مطابق قوانین موجود جبران خواهد کرد، عنوان کرده است که مکانیسم و روش دریافت این خسارات به زودی اعلام خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: تیم فنی بررسی سوانح جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته تلاش کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، علت بروز این حادثه را بر اساس واقعیات موجود ارزیابی و ارائه کند. این گزارش طبق مقررات ایکائو و در فرصت مقرر آماده شد و در اختیار کشورهای ذیربط از جمله اوکراین قرار گرفت. هدف از گزارش مذکور آن است که همه کشورها از این حادثه درس گرفته و از تکرار آن جلوگیری کنند.

سفارت ایران در این بیانیه یادآور شده است که هیچ یک از اقداماتی که تاکنون دولت جمهوری اسلامی ایران انجام داده است نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای رسیدگی قضایی به این حادثه تلقی شود. بر این اساس دادستان نظامی ایران علیه افرادی که در بروز این حادثه نقشی داشته‌اند اعلام جرم کرده است. کیفرخواست این افراد به زودی صادر و پرونده آنان در اختیار قاضی قرار خواهد گرفت تا مطابق قانون و دادرسی عادلانه به جرم آنان رسیدگی شود. امید است به زودی گزارشی از رسیدگی قضایی این پرونده ارائه شود.

در ادامه بیانیه سفارت ایران در کی‌یف آمده است: تجربه تاریخی و عملکرد سایر کشورها در حوادث هوایی مشابه حاکی از فقدان جدیت، تاخیر قابل ملاحظه در پذیرش مسؤولیت، رسیدگی قضایی، پرداخت خسارات و پرهیز از هرگونه مذاکره برای روشن شدن ابعاد حوادث است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در کنار اقدامات انجام شده، تاکنون دو دور مذاکره جامع در سطح معاونان وزرای امور خارجه ایران و اوکراین برگزار کرده و آمادگی خود را برای برگزاری دور سوم مذاکرات نیز اعلام کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: با در نظر داشتن این واقعیت که رسیدگی به ابعاد مختلف فنی، حقوقی و کیفری اینگونه پرونده‌ها زمان‌بر بوده و بایستی به دور از شتاب‌زدگی پی گیری شود، دولت ایران به تلاش برای تحقق عدالت و تامین حقوق خانواده‌های تمامی جانباختگان بر اساس قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود ادامه خواهد داد.

در پایان این بیانیه آمده است: بدون تردید توفیق در این امر بیش از هر چیز مستلزم همکاری و تشریک مساعی دیگر کشورها به ویژه دولت اوکراین است.

دی سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند.جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح ۲۱ دی، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

در همین خصوص نیز «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی گفت که پیش نویس نهایی گزارش سانحه هواپیمای اوکراینی تکمیل و برای اطلاع کشورهای ذیربط ارسال شده و براساس مقررات بین‌المللی، این کشورها دو ماه وقت دارند که نظرات و سؤالات خود را برای تیم بررسی سانحه به منظور درج در گزارش و پاسخ احتمالی آن ارسال کنند. پس از آن، گزارش برای همه کشورهای جهان قابل انتشار خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان این سانحه نیز خاطرنشان کرد: امروز نیز هیأت دولت تصویب کرد که در ازای هر جانباخته ۱۵۰ هزار دلار به وراث و خانواده‌های آنها پرداخت شود. این مبلغ به همه وراث جانباختگان بدون توجه به ملیت، تابعیت، جنسیت و مانند اینها پرداخت می‌شود و همه جانباختگان مساوی در نظر گرفته شده‌اند.

سپاه پاسداران نیز امروز در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز شهادت جمعی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، اعلام کرد: ماجراجویی‌های تروریستی آمریکا این اتفاق تلخ را رقم زد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار