بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس گلستان به مناسبت سالروز عملیات کربلای 5؛

کربلای 5 تثبیت موقعیت برتر ایران در جنگ تحمیلی بود

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت گرامیداشت سالروز عملیات کربلای 5 بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۴۳۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ - 07January 2021

کربلای5؛ تثبیت موقعیت برتر ایران در جنگ

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت گرامیداشت سالروز عملیات کربلای 5 بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

در کارنامه پرافتخار ایران در هشت سال دفاع مقدس، عملیات‌های متفاوتی اعم از بزرگ و کوچک دیده می شود که هر یک با توجه به موقعیت و زمان اجرا دارای اهمیت زیادی می‌باشند که مهمترین آنها را می توان فتح المبین، بیت المقدس، والفجر 8 و کربلای 5 دانست که دستاوردهایی از جمله آزادسازی خرمشهر، فتح فاو و شلمچه به همراه داشت.

با توجه به عدم تحقق اهداف پیش بینی شده در عملیات کربلای 4، شرایط دشوار پس از این عملیات، ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌كرد. عملیاتی كه پیروزی آن تضمین شده باشد و ضمناً از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عملیات كربلای 4 را جبران نماید و لذا با توجه به اصل غافلگیری دشمن و اهمیت منطقه شلمچه، فرماندهان و رزمندگان اسلام برآن شدند که با وجود شرایط سخت حاکم بر منطقه، با امید به الطاف الهی و تجربیات بدست آمده در عملیات کربلای4، بلافاصله با بازبینی تمامی طرح های عملیاتی، خود را برای آغاز عملیات کربلای 5 آماده کنند.

كربلای 5 یكی از مهمترین و پر افتخارترین عملیات‌های دفاع مقدس است كه در 19 دی‌ 1365 با رمز مبارک «یازهرا (س)» در منطقه شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز گردید. شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی، به عنوان یکی از معابر رهیاب شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار داشت زیرا در صورت تسلط بر آن منطقه، جمهوری اسلامی ایران می‌توانست برتری خود را در جنگ به اثبات برساند.

پیروزی در عملیات کربلای 5 موجب شد تا ایران موقعیت برتر خود را از لحاظ سیاسی و نظامی پس از فتح فاو تثبیت کند، ضمن اینکه با نزدیک شدن نیروهای خودی به شهر بصره، اين شهر در برد توپخانه ايران قرار گرفت و امکان اجراي عمليات‏‌های بازدارنده براي منصرف کردن دشمن از حمله به شهرها فراهم شد.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گلستان، ضمن گرامیداشت یاد، نام و خاطره رزمندگان اسلام، شهدای گرانقدر بخصوص حدود 280 شهید استان گلستان در عملیات کربلای 5 سالروز این عملیات بزرگ و ارزشمند را به آحاد مردم ولایی و مومن استان گلستان تبریک و تهنیت عرض نموده و سلام و درود می‌فرستیم به روح متعالی حضرت امام خمینی (ره) و همه شهیدانی که در مسیرحفظ اسلام جان خود را تقدیم نمودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها